| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Alan Eğitimi (Fen Eğitiminde Biyoloji) | ILF 513 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ŞENOL BEŞOLUK |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Biyolojinin temel kavramları ve canlılarda metabolizma olayları, canlılarda doku ve sistemler Fen Bilgisi Biyoloji alanında bilinmesi gereken temel öğelerdir. Bu konular lisans eğitiminden daha ileri düzeyde ele alınmalıdır. Dersin amacı; Fen Bilgisi Eğitimi uygulamasında olası problemlerin çözümünde canlıların yapısı, yaşam şekilleri, üremeleri ve hücrede gerçekleşen biyokimyasal olayların kavranmasını sağlamaktır. |
| Dersin İçeriği | Biyoloji´nin tanımı ve alt bölümleri, Bilimsel yöntem, Canlıların genel özellikleri, Tür tanımı ve ikili adlandırma, Canlıların sınıflandırılması ve sınıflandırmanın temelleri, Hücre teorisi ve hücre yapısı, Hücre solunumu, Fotosentez, Kemosentez, Kalıtım, Üreme ve gelişme, Mitoz bölünme, Mayoz bölünme, Ekoloji, Hayvansal dokular, Bitkisel dokular, Hayvanlarda sistemler. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Tür kavramını tanımlar ve ikili adlandırmayı açıklar. Canlıları sınıflandırır ve genel özelliklerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 2 | Hücre yapısını ve organellerin görevlerini açıklar. hücresel solunumunu sınıflandırarak karşılaştırır. | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Fotosentez ve Kemosentezi açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Mayoz ve mitoz bölünmeyi, aşamalarını açıklar. Oogenez ve Spermatogenezi anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | DNA ve Kromozomların yapısını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 6 | Kalıtımı tanımlar, esaslarını açıklar, örnekler verir, problemler çözer. Kalıtsal bozuklukları, mutasyonları açıklar ve örnekler verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 7 | Hayvanlarda üremeyi tanımlar ve açıklar. İnsanda üremeyi, üreme organlarını açıklar. İnsanda embriyonik gelişimi açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 8 | Bitkilerde üremeyi (Eşeyli ve Eşeysiz) açıklar. | Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 9 | Bitkisel ve hayvansal dokuları sınıflandırır ve farklılıklarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 10 | Memelilerde sindirim olayını ve sindirim sistemini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 11 | Memelilerde dolaşım sistemini açıklar. (Anatomisi ve Fizyolojisi) | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 12 | Memelilere boşaltım sistemini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 13 | Memelilerde solunum sistemini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 14 | İnsanda Duyu organları ve çalışmasını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Biyoloji hakkında genel bilgiler, Tür kavramı ve ikili adlandırma, canlıların sınıflandırılması | İlgili kaynaklar |
| 2 | Hücre yapısı, Organellerin görevleri ve hücresel solunum | İlgili kaynaklar |
| 3 | Fotosentez ve kemosentez | İlgili kaynaklar |
| 4 | Mayoz ve mitoz bölünme | İlgili kaynaklar |
| 5 | Kalıtımın moleküler temeli ve kromozomlar | İlgili kaynaklar |
| 6 | Kalıtım | İlgili kaynaklar |
| 7 | Hayvanlarda üreme olayı. İnsanlarda üreme organları, İnsanda embriyonik gelişim | İlgili kaynaklar |
| 8 | Bitkilerde üreme | İlgili kaynaklar |
| 9 | Bitkisel ve hayvansal dokular | İlgili kaynaklar |
| 10 | Sindirim fizyolojisi | İlgili kaynaklar |
| 11 | Dolaşım fizyolojisi | İlgili kaynaklar |
| 12 | Boşaltım fizyolojisi | İlgili kaynaklar |
| 13 | Solunum fizyolojisi | İlgili kaynaklar |
| 14 | İnsanda duyu organları (Yapı ve çalışması) | İlgili kaynaklar |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | [1] Neil A. Campbell-Jane B. Reece. Biology (Çeviri Ed. Gündüz E., Demirsoy A., Türkan İ) 6. Baskı 2006, Palme Yayıncılık, Ankara. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
| 2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
| 3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
| 4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
| 5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
| 6 | Fen eğitimi alanına ilişkin kuramsal bilgileri derinleştirerek özgün araştırma problemleri oluşturur, bu problemlere uygun nitel, nicel veya karma yöntemleri bilimsel araştırma etiğine uygun biçimde planlar ve uygular. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Tür kavramını tanımlar ve ikili adlandırmayı açıklar. Canlıları sınıflandırır ve genel özelliklerini açıklar. | 2 | 4 | 2 | 1 | 1 | 1 |
| 2 | Hücre yapısını ve organellerin görevlerini açıklar. hücresel solunumunu sınıflandırarak karşılaştırır. | 3 | 3 | 2 | 2 | 1 | 1 |
| 3 | Fotosentez ve Kemosentezi açıklar. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| 4 | Mayoz ve mitoz bölünmeyi, aşamalarını açıklar. Oogenez ve Spermatogenezi anlatır. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| 5 | DNA ve Kromozomların yapısını açıklar. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| 6 | Kalıtımı tanımlar, esaslarını açıklar, örnekler verir, problemler çözer. Kalıtsal bozuklukları, mutasyonları açıklar ve örnekler verir. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| 7 | Hayvanlarda üremeyi tanımlar ve açıklar. İnsanda üremeyi, üreme organlarını açıklar. İnsanda embriyonik gelişimi açıklar. | ||||||
| 8 | Bitkilerde üremeyi (Eşeyli ve Eşeysiz) açıklar. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| 9 | Bitkisel ve hayvansal dokuları sınıflandırır ve farklılıklarını açıklar. | ||||||
| 10 | Memelilerde sindirim olayını ve sindirim sistemini açıklar. | ||||||
| 11 | Memelilerde dolaşım sistemini açıklar. (Anatomisi ve Fizyolojisi) | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| 12 | Memelilere boşaltım sistemini açıklar. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| 13 | Memelilerde solunum sistemini açıklar. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| 14 | İnsanda Duyu organları ve çalışmasını açıklar. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Ödev | 30 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 15 | 15 |
| Final | 1 | 12 | 12 |
| Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 138 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||