Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fen Eğitiminde Nitel ve Nicel Araştırma Yöntemleri ILF 501 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. AYSUN ÖZTUNA KAPLAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bilimsel araştırma yöntemlerinin kavratılması ve uygulamalı olarak fen öğretiminde yapılacak bir araştırma ile araştırmada izlenen yolların sınanmasını sağlama
Dersin İçeriği Bilgiye ulaşmanın pratik dayanakları, Fen eğitiminde araştırma yöntemleri ile ilgili temel kavramlar, problem kaynakları ve problemin tanımlanması, araştırma tür ve modelleri, deneysel araştırmalar, veri toplama teknikleri, verilerin analizi, bilgisayarda veri analizi, bulgular ve yorumlanması, kaynak gösterimi ve kaynakça düzenleme, araştırma sonuçlarının rapor edilmesi, araştırma önerisi hazırlama, araştırma önerilerinin sunulması, değerlendirme.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilgi ve bilimsel bilginin kaynağını sorgular. Anlatım, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Alanda karşılaştığı problemlere güvenilir çözümler bulur. Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
3 Eğitim araştırmalarında kullanılan nicel ve nitel araştırma desenlerini tanımlar ve örneklendirir. Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap,
4 Nitel ve nicel araştırma yöntemlerini karşılaştırır. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Rol Oynama,
5 Fen öğretiminde sıklıkla karşılaşılan problemleri örneklendirir. Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Problem Çözme, Soru-Cevap,
6 Bu problemleri çözmek için uygun bilimsel araştırma yollarını uygular. Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
7 Uygulama sonuçlarını analiz eder ve raporlaştırır. Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilgiye ulaşmanın pratik dayanaklarına ait tartışma. BBilgiye ulaşmanın pratik dayanaklarına ait tartışma. Bilgi nedir? Nasıl elde edilir? Bilimsel bilgi nedir? diğer bilgi türlerinden farkı konularında epistemolojik ve ontolojik olarak bilgilenme. Bilgi avcılığı: Kaynaklardan ve internetten araştırma Temel kaynaklar: [1], [2], [4], [5], [6] ve [7]
2 Fen eğitiminde araştırma yöntemleri ile ilgili temel kavramlar, problem kaynakları ve problemin tanımlanması. Geçmişten günümüze fen öğretiminde ulusal ve uluslar arası platformda problem oluşturmuş konuların ortaya koyulması ve tartışılması. Bilgi avcılığı: Kaynaklardan ve internetten araştırma Temel kaynaklar: [1], [2], [4], [5], [6] ve [7]
3 Fen öğretiminde daha önceden yapılmış makale ve tezlerin de incelenerek problemlerin tasnifi ve çözüm yolları hakkında ön bilgi edinme. Bilgi avcılığı: Kaynaklardan ve internetten araştırma Temel kaynaklar: [1], [2], [4], [5], [6] ve [7]
4 Araştırma tür ve modelleri: Nicel araştırma yöntemlerinin incelenmesi Deneysel modeller, deneysel araştırmaların incelenmesi Bilgi avcılığı: Kaynaklardan ve internetten araştırma Temel kaynaklar: [1], [2], [4], [5], [6] ve [7]
5 Araştırma tür ve modelleri: Nicel araştırma yöntemlerinin incelenmesi Deneysel modeller, deneysel araştırmaların incelenmesi Bilgi avcılığı: Kaynaklardan ve internetten araştırma Temel kaynaklar: [1], [2], [4], [5], [6] ve [7]
6 Bilimsel Araştırma Yöntemlerinde Temel Dönüşümler Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneği İçindeki Yeri Bilgi avcılığı: Kaynaklardan ve internetten araştırma Temel kaynaklar: [1], [2], [4], [5], [6] ve [7]
7 Nitel araştırma desenleri, nitel araştırma süreci Nitel araştırma sonuçlarının bilime ve uygulamaya katkısı Bilgi avcılığı: Kaynaklardan ve internetten araştırma Temel kaynaklar: [1], [2], [4], [5], [6] ve [7]
8 Nitel ve nicel araştırmaların incelenmesi ve karşılaştırılması. Bilgi avcılığı: Kaynaklardan ve internetten araştırma Temel kaynaklar: [1], [2], [4], [5], [6] ve [7]
9 ARASINAV
10 Veri toplama teknikleri, verilerin analizi. Bilgi avcılığı: Kaynaklardan ve internetten araştırma Temel kaynaklar: [1], [2], [4], [5], [6] ve [7]
11 Bilgisayarda veri analizi, bulgular ve yorumlanması Bilgi avcılığı: Kaynaklardan ve internetten araştırma Temel kaynaklar: [1], [2], [4], [5], [6] ve [7]
12 Kaynak gösterimi ve kaynakça düzenleme, araştırma sonuçlarının rapor edilmesi, araştırma önerisi hazırlama Bilgi avcılığı: Kaynaklardan ve internetten araştırma Temel kaynaklar: [1], [2], [4], [5], [6] ve [7]
13 Araştırma önerilerinin sunulması ve değerlendirilmesi (SEMİNER) Bilgi avcılığı: Kaynaklardan ve internetten araştırma Temel kaynaklar: [1], [2], [4], [5], [6] ve [7] Bilgi avcılığı: Kaynaklardan ve internetten araştırma Temel kaynaklar: [1], [2], [4], [5], [6] ve [7]
14 Araştırma önerilerinin sunulması ve değerlendirilmesi (SEMİNER) Bilgi avcılığı: Kaynaklardan ve internetten araştırma Temel kaynaklar: [1], [2], [4], [5], [6] ve [7]
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları [1] Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
[2] Çepni, S. (2005). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Trabzon: Üçyol Kültür Merkezi.
[3] Çepni, S. (2001). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Erol Ofset Matbaacılık ve Ambalaj Sanayi. Trabzon.
[4] Ekiz, D. (2003). Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metotlarına Giriş: Nitel, Nicel ve Eleştirel Kuram Metodolojileri. Ankara: Anı Yayıncılık.
[5] Balcı, A. (2001). Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem, Teknik, İlkeler. Ankara: PegemA Yayıncılık.
[6] Yıldırım, A, Şimşek, H.(1999). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
[7] Punch, K. F. (2005). Sosyal Araştırmalara Giriş: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar. Çevirenler: Bayrak, D., Arslan, H. B., Akyüz, Z. Ankara: Siyasal Kitabevi.
[8] Mayring, P. (2000). Nitel Sosyal Araştırmaya Giriş. Çevirenler: Adnan Gümüş, M.Sezai Durgun. Adana: Baki Kitabevi
[9] Silverman, D. (1997). Doing Qualitative Research: A Practical Handbook. London: SAGE Publications.
[10] Seale, C. (1999). The Quality of Qualitative Research. London: SAGE Publications.
[11] Robson, C. (2001). Real World Research. Oxford UK & Cambridge USA: Balackwell.
[12] Bassey, M. (1999). Case Study Research in Educational Settings. Philadelphia: Open University Press.
[13] Brown, R. H. (2002). Retorik, Tekstüalite ve Sosyolojik Teoride
[14] Postmodern Dönüş. Bulunduğu Eser: Retorik Hermeneutik ve Sosyal Bilimler: İnsan Bilimlerinde Retoriğe Dönüş. Derleme ve Tercüme: Hüsamettin Arslan. İstanbul: Paradigma Yayınları.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. X
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. X
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. X
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. X
6 Fen eğitimi alanına ilişkin kuramsal bilgileri derinleştirerek özgün araştırma problemleri oluşturur, bu problemlere uygun nitel, nicel veya karma yöntemleri bilimsel araştırma etiğine uygun biçimde planlar ve uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
1 Bilgi ve bilimsel bilginin kaynağını sorgular. 5 5
2 Alanda karşılaştığı problemlere güvenilir çözümler bulur. 5 5 5
3 Eğitim araştırmalarında kullanılan nicel ve nitel araştırma desenlerini tanımlar ve örneklendirir. 5 4
4 Nitel ve nicel araştırma yöntemlerini karşılaştırır.
5 Fen öğretiminde sıklıkla karşılaşılan problemleri örneklendirir. 4 5 5
6 Bu problemleri çözmek için uygun bilimsel araştırma yollarını uygular. 5 5 5
7 Uygulama sonuçlarını analiz eder ve raporlaştırır. 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 20
2. Ödev 20
3. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ödev 3 15 45
Final 1 6 6
Ara Sınav 1 5 5
Toplam İş Yükü 152
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,08
dersAKTSKredisi 6