| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenmenin Fizyolojik Temelleri | ILF 521 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ŞENOL BEŞOLUK |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Öğrenme, fiziksel uyarımlar sonucu beyinde oluşan biyokimyasal değişim sürecidir. Beyin; çevresindeki kokuları, sesleri, görüntüleri, tatları ve dokunuşları girdi olarak alır ve onlardan sayısız sinirsel bağlantılar oluşturur. Başlangıçta daha çok hastalıkların tanı ve tedavisine yönelik olarak yapılan beyin araştırmaları, günümüzde insanların nasıl daha iyi öğrenip, düşünebilecekleri konusunda birçok ipucu sunmaktadır. Beynin nasıl öğrendiğini anlamak için, beynin temel yapısını ve fizyolojisini anlamak gereklidir. |
| Dersin İçeriği | Öğrenmenin biyolojisi, Nöronların yapısı ve uyarıların işlenme mekanizması, Beyin lobları ve işlevleri, Beyin kimyası – davranışları etkileyen nörotrasmitterler Beyin ve Öğrenme, Zenginleştirilmiş ortamlar ve beyin, Dikkatin biyolojisi, Öğrenme ve düşünme süreçlerinde duyguların rolü, Öğrenme ve bellek işlevlerinde hormon sistemlerinin rolü, Bellek ve anımsama, Güdülenme ve ödüller, Stres ve baskı öğrenmeyi nasıl etkiler?, Etkili öğrenme nasıl gerçekleştirilebilir?, Toplumsal çevrenin öğrenme açısından önemi. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Nöronların yapısını ve uyarı mekanizmasını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Beynin bölümlerini ve bölümlerin fonksiyonlarını tanımlar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 3 | Nörotransmitterlerin davranışlar üzerindeki etkilerini açıklar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
| 4 | Hormon sisteminin öğrenme ve hafıza üzerindeki etkilerini tartışır. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 5 | Duyguların öğrenme ve düşünme süreçleri üzerindeki etkisini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Beynin nasıl öğrendiğini ve hangi faktörlerin öğrenmeyi etkilediğini açıklar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Öğrenmenin biyolojisi | İlgili kaynaklar |
| 2 | Nöronların yapısı ve uyarıların işlenme mekanizması | İlgili kaynaklar |
| 3 | Beyin lobları ve işlevleri | İlgili kaynaklar |
| 4 | Beyin kimyası – davranışları etkileyen nörotrasmitterler | İlgili kaynaklar |
| 5 | Beyin ve Öğrenme | İlgili kaynaklar |
| 6 | Zenginleştirilmiş ortamlar ve beyin | İlgili kaynaklar |
| 7 | Dikkatin biyolojisi | İlgili kaynaklar |
| 8 | Ara Sınav | İlgili konular |
| 9 | Öğrenme ve düşünme süreçlerinde duyguların rolü | İlgili kaynaklar |
| 10 | Öğrenme ve bellek işlevlerinde hormon sistemlerinin rolü | İlgili kaynaklar |
| 11 | Bellek ve anımsama, güdülenme ve ödüller | İlgili kaynaklar |
| 12 | Stres ve baskı öğrenmeyi nasıl etkiler? | İlgili kaynaklar |
| 13 | Etkili öğrenme nasıl gerçekleştirilebilir? | İlgili kaynaklar |
| 14 | Toplumsal çevrenin öğrenme açısından önemi | İlgili kaynaklar |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | [1] Bear, MF., Connors, BW., Paradiso, MA. (1996). Neuroscience: exploring the brain [2] Jensen, Eric. (1998). Teaching with the brain mind. Çev. Doğanay, Ahmet. (2006). “Beyin Uyumlu Öğrenme”. Ankara: Nobel Kitabevi. [3] Kandel, ER., Schwartz, JH., Jessell, TM., (2000). Principles of Neural Science, (2000). [4] Greenfield, S. (2000). İnsan Beyni. İstanbul: Varlık Yayınları. [5] Berne, RM., Levy, MN. (2000). Principles of Physiology. Third ed. [6] Ülgen, Gülten. (2002). Beyin Temelli Öğrenme. Nobel Kitabevi. [7] Madi, Bülent. (2006). Öğrenme Beyinde nasıl oluşur? Morpa Yayınları. [8] Duman, Bilal. (2007). Neden Beyin Temelli Öğrenme?. Ankara:PagemA Yayıncılık. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
| 2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
| 3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
| 4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
| 5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
| 6 | Fen eğitimi alanına ilişkin kuramsal bilgileri derinleştirerek özgün araştırma problemleri oluşturur, bu problemlere uygun nitel, nicel veya karma yöntemleri bilimsel araştırma etiğine uygun biçimde planlar ve uygular. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Nöronların yapısını ve uyarı mekanizmasını açıklar. | 4 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| 2 | Beynin bölümlerini ve bölümlerin fonksiyonlarını tanımlar. | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | 2 |
| 3 | Nörotransmitterlerin davranışlar üzerindeki etkilerini açıklar. | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 |
| 4 | Hormon sisteminin öğrenme ve hafıza üzerindeki etkilerini tartışır. | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 |
| 5 | Duyguların öğrenme ve düşünme süreçleri üzerindeki etkisini değerlendirir. | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 |
| 6 | Beynin nasıl öğrendiğini ve hangi faktörlerin öğrenmeyi etkilediğini açıklar. | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Ödev | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 25 | 25 |
| Toplam İş Yükü | 161 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,44 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||