| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Bilimsel Düşüncelerin Tarihsel Gelişimi | ILF 517 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMET EMİN MISIR |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bilimin ve fen eğitimi içinde yer alan kavramların tarihi süreç içindeki gelişiminin, farklı zamanlarda farklı bilim adamları tarafından bu kavramların ele alınışının kavranması açısından önem taşımaktadır. |
| Dersin İçeriği | Fen bilimleri içinde tanımlanan olgu ve kavramların bugüne gelinceye kadar geçirdikleri anlamsal farklılaşma ve değişim, felsefe ve bilim adamlarının konuların anlamsal gelişimine etkileri, bilim adamlarının birbirilerinin düşüncelerini nasıl etkiledikleri, ilerlettikleri, bilimsel düşüncelerin gelişimi esnasında yaşanan sosyal, kültürel, inançsal ve ekonomik etkiler. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Bilimi tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Çoktan Seçmeli Testler, |
| 2 | Bilimin zaman içinde geçirdiği evreleri tanır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | Bilimin gelişimine etki eden faktörleri betimler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Modern bilime geçiş sürecini yorumlar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, | |
| 5 | Pozitivizmi betimler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 6 | Bilimsel düşüncelerin zaman içinde geçirdiği değişiklikleri ayırt eder. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 7 | Fizik, kimya ve biyoloji kavramlarıyla ilgili düşünceleri derler. | Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Tartışma, Beyin Fırtınası, | |
| 8 | Kavram gelişiminde bilimsel düşüncelerin tarihsel gelişimine nasıl yer vereceğine karar verir. | Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Bilim nedir? | İlgili kaynaklar |
| 2 | Zaman içerisinde değişen bilimsel yaklaşımlar | İlgili kaynaklar |
| 3 | Bilimde teolojik gerekçelerden doğacı gerekçelere | İlgili kaynaklar |
| 4 | Bilimde değişen paradigmalar | İlgili kaynaklar |
| 5 | Modern bilim düşüncesi ve pozitivizm | İlgili kaynaklar |
| 6 | Fen kavramlarının tarihsel gelişimini etkileyen faktörler | İlgili kaynaklar |
| 7 | Fizik kavramlarının tarihsel gelişimi (kuvvet) | İlgili kaynaklar |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Fizik kavramlarının tarihsel gelişimi (enerji ve ışık) | İlgili kaynaklar |
| 10 | Kimya kavramlarının tarihsel gelişimi (atom) | İlgili kaynaklar |
| 11 | Jeoloji kavramlarının tarihsel gelişimi (yerküre) | İlgili kaynaklar |
| 12 | Biyoloji kavramlarının tarihsel gelişimi (bitki, beslenme) | İlgili kaynaklar |
| 13 | Biyoloji kavramlarının tarihsel gelişimi (taksonomi) | İlgili kaynaklar |
| 14 | Değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | [1] Einstein, Albert ve Infeld, Leopold (1994). Fiziğin evrimi. Ankara: Onur Yayınları. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
| 2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
| 3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
| 4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
| 5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
| 6 | Fen eğitimi alanına ilişkin kuramsal bilgileri derinleştirerek özgün araştırma problemleri oluşturur, bu problemlere uygun nitel, nicel veya karma yöntemleri bilimsel araştırma etiğine uygun biçimde planlar ve uygular. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Bilimi tanımlar. | 5 | 5 | ||||
| 2 | Bilimin zaman içinde geçirdiği evreleri tanır. | 5 | 5 | ||||
| 3 | Bilimin gelişimine etki eden faktörleri betimler. | 5 | 5 | ||||
| 4 | Modern bilime geçiş sürecini yorumlar. | 5 | 5 | ||||
| 5 | Pozitivizmi betimler. | 5 | 5 | ||||
| 6 | Bilimsel düşüncelerin zaman içinde geçirdiği değişiklikleri ayırt eder. | 5 | 5 | 5 | |||
| 7 | Fizik, kimya ve biyoloji kavramlarıyla ilgili düşünceleri derler. | 5 | 5 | 5 | |||
| 8 | Kavram gelişiminde bilimsel düşüncelerin tarihsel gelişimine nasıl yer vereceğine karar verir. | 5 | 5 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 25 |
| 1. Ödev | 50 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 25 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 20 | 20 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 156 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||