Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fen Eğitiminde Öğretim Metotları ve Uygulamalar II ILF 504 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri YOK
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ŞENOL BEŞOLUK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Fen eğitiminin istenen biçimde gerçekleştirilebilmesi için üzerinde durulması gereken en önemli konulardan biri bu dersle ilgili öğrenme-öğretme süreçleridir. Daha etkili, verimli ve çekici bir fen öğretiminin tasarımlanması için özellikle fen eğitimi alanında sınanmış öğrenme/öğretme kuramlarını, stratejileri ve paradigmaları bilmek gereklidir. Bu dersin amacı, fen eğitiminde uzmanlaşmak isteyen öğrencilere daha etkili fen öğretiminin tasarımlanması ve uygulanabilmesi için gerekli kuramsal bilgileri ve temel becerileri kazanmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği Fen eğitimi uygulamalarında kilometre taşları. Fen eğitiminin yeniden yapılandırılması. Çağdaş öğretim yaklaşımları: yapılandırmacı yaklaşım. Yapılandırmacı öğretim modelleri: Durumlu öğrenme, probleme dayalı öğrenme, örnek olaya dayalı öğrenme, projeye dayalı öğrenme, bağlaşık öğrenme, kavramsal değişim, etkin (aktif) öğrenme, 5e ve 7e modelleri. Çağdaş ölçme-değerlendirme yaklaşımları. Mikro öğretim uygulamaları. Mikro öğretim uygulamalarının bireysel, grupla değerlendirilmesi. Tartışma, genel değerlendirme.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Fen eğitimi alanında sınanmış öğrenme/öğretme kuramlarını, stratejileri ve paradigmaları açıklar ve bu bilgileri etkili, verimli ve çekici bir fen öğretiminin tasarımlanmasında kullanarak uygular. Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
2 Fen Bilgisi Eğitimi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, fen bilgisi eğitimi alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır. Tartışma, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Fen eğitimi sürecinde karşılaştığı bir sorunu ve nedenlerini tanımlar. Tartışma, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası,
4 Fen eğitiminin sorunlarına çözüm önerileri getirir. Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma,
5 Fen eğitimi ile ilgili araştırmalar tasarlar . Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gösterip Yaptırma, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Bireysel farklılıklara uygun etkinlikler tasarlar. Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Fen eğitimi uygulamalarında kilometre taşları İlgili kaynaklar
2 Fen eğitiminin yeniden yapılandırılması İlgili kaynaklar
3 Çağdaş öğretim yaklaşımları: yapılandırmacı yaklaşım İlgili kaynaklar
4 Yapılandırmacı öğretim modelleri: Durumlu öğrenme, probleme dayalı öğrenme, örnek olaya dayalı öğrenme İlgili kaynaklar
5 Projeye dayalı öğrenme, bağlaşık öğrenme İlgili kaynaklar
6 Kavramsal değişim İlgili kaynaklar
7 Etkin (aktif) öğrenme, 5e ve 7e modelleri İlgili kaynaklar
8 Çağdaş ölçme-değerlendirme yaklaşımları İlgili kaynaklar
9 Öğrenci çalışmaları: Mikro öğretim uygulamaları İlgili kaynaklar
10 Öğrenci çalışmaları: Mikro öğretim uygulamaları İlgili kaynaklar
11 Öğrenci çalışmaları: Mikro öğretim uygulamaları İlgili kaynaklar
12 Öğrenci çalışmaları: Mikro öğretim uygulamaları İlgili kaynaklar
13 Mikro öğretim uygulamalarının bireysel grupla değerlendirilmesi İlgili kaynaklar
14 Tartışma, genel değerlendirme İlgili kaynaklar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları [1] Kılıç, B. Gülşen, “İlköğretim Bilim Öğretimi”, Morpa, 2006, İstanbul.
[2] Demirel Özcan, “Eğitimde Yeni Yönelimler”, PegemA, 2007, Ankara.
[3]Baker, D. R., & Piburn, M. D. (1997). Consructing science in middle and secondary school classrooms. Boston: Allyn and Bacon.
[4]Committee on Undergraduate Science Education. (1997). Science Teaching Reconsidered: A handbook. Washington, D. C.: National Academy Press. 15 Ekim 2003 tarihinde ulaşıldı,
http://www.nap.edu/readingroom/books/str/pdf/index.pdf
[5]Deryakulu, D. (2000). Yapıcı öğrenme. A. Şimşek (Ed.), Sınıfta demokrasi (ss. 53-77). Ankara: Eğitim-Sen Yayınları.
[6]National Research Council. (1996). National science education standards. Washington, DC: National Academy Press. NRC web sitesinden 25 Mart 2004 tarihinde ulaşıldı,
http://www.nap.edu/readingroom/books/nses/
[7]Novak, J. D., & Gowin, D. B. (1998). Learning how to learn (14. edition). Cambridge: Cambridge University Press.
[8]Sinatra, G. M. (2002). Motivational, social, and contextual aspects of conceptual change: A commentary. M. Limon & L. Mason (Eds.), Reconsidering conceptual change: Issues in theory and practise (pp. 187-197). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
[9]Strike, K. A., & Posner, G. J. (1992). A revisionist theory of conceptual change. R.A. Duschl & R.J. Hamilton (Eds.), Philosophy of science: Cognitive psychology and educational theory and practice (pp. 147-176). Albany, NY: State University of New York Press.
[10]Gabel, D.L. (Ed.). (1994). Handbook of research on science teaching and learning. New York: Simon ve Schuster Macmillan.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Fen eğitimi alanına ilişkin kuramsal bilgileri derinleştirerek özgün araştırma problemleri oluşturur, bu problemlere uygun nitel, nicel veya karma yöntemleri bilimsel araştırma etiğine uygun biçimde planlar ve uygular.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
1 Fen eğitimi alanında sınanmış öğrenme/öğretme kuramlarını, stratejileri ve paradigmaları açıklar ve bu bilgileri etkili, verimli ve çekici bir fen öğretiminin tasarımlanmasında kullanarak uygular. 5 5 4 4 3 3
2 Fen Bilgisi Eğitimi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, fen bilgisi eğitimi alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır. 5 5 4 2 2 2
3 Fen eğitimi sürecinde karşılaştığı bir sorunu ve nedenlerini tanımlar. 4 4 5 4 3 2
4 Fen eğitiminin sorunlarına çözüm önerileri getirir. 4 4 5 3 3 3
5 Fen eğitimi ile ilgili araştırmalar tasarlar . 4 4 5 4 3 3
6 Bireysel farklılıklara uygun etkinlikler tasarlar. 4 4 4 4 4 4
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 30
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 161
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,44
dersAKTSKredisi 6