| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Fen Bilgisinde Çevre Eğitimi | ILF 511 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | YOK |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ŞİRİN YILMAZ |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. ŞİRİN YILMAZ, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere çevre bilimi ve ekoloji ile ilgili kavramlar, madde döngüleri, karasal ve sucul habitat özellikleri, ülkemizdeki koruma statüsü altındaki önemli doğal alanlar (Milli parklar, Tabiat Parkları vd.) ve korunma mevzuatları hakkında bilgi vermektir. Çevre sorunları ve kaynakları, Çevre Kirliliği ve kaynakları ve de çözüm önerileri ve yolları dersin amaçları içindedir. Eğitimde (okul öncesi, ilköğretim, orta öğretim ve üniversitelerde) çevre eğitiminin yeri de irdelenecektir. |
| Dersin İçeriği | Ekoloji, Çevre Bilimi ile İlgili Genel Tanım ve Terimler, Çevre sorunları ve Çevre kirliliği, Ekolojik Döngüler, Ekosistemler, Ekosistemlerde Canlıların İşlevleri, Biyolojik Çeşitliliği Oluşturan Canlılar, Önemli Çevre Alanları ve Korunması. Çevre Kuruluşları. Çevre Korunması ile İlgili Uluslararası Sözleşmeler. Çevre Eğitimi |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Çevreyi, Ekolojiyi tanımlar. Temel kavramları açıklar, farkları tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
| 2 | Ekosistemde üretici, tüketici ve ayrıştırıcı ilişkilerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
| 3 | Karasal ve Sucul habitat kavramlarını açıklar, örnekler verir. açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
| 4 | İklim, toprak, su faktörlerini tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
| 5 | Biyoçeşitlilik tanımı yapar, alt bileşenlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
| 6 | Çevre sorunlarını tartışır. Türkiyedeki çevre sorunlarını belirler ve yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
| 7 | Türkiyenin önemli doğal alanlarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 8 | Biyoçeşitliliğin korumasına yönelik koruma statülerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
| 9 | Arasınav | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
| 10 | Türkiyedeki çevre sorunlarını belirler ve yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 11 | Çevre eğitiminin önemini ilişkilendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 12 | Uluslararası çevre koruma sözleşmelerini sayarak, kısa bilgiler verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 13 | ÇED nedir? Amacı ve uygulamasını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
| 14 | Sorumluluklarımız | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş, Çevre nedir? Genel Ekolojik Tanımlar | Şişli N.,Ekoloji,Hacettepe Üniversitesi, Ankara, 1996 |
| 2 | Şişli N.,Ekoloji,Hacettepe Üniversitesi, Ankara, 1996 | |
| 3 | Su kirliliği | Şişli N.,Ekoloji,Hacettepe Üniversitesi, Ankara, 1996 |
| 4 | Toprak kirliliği | Şişli N.,Ekoloji,Hacettepe Üniversitesi, Ankara, 1996 |
| 5 | Toprak kirliliği | T.C. Çevre ve Orman Bakanlığı; Çevre El Kitabı, 2004 |
| 6 | Işık kirliliği | Yıldız K., Sipahioğlu Ş., Yılmaz M.,Çevre Bilimi,Ankara, 2000. |
| 7 | Atıkların kontrolü | T.C. Çevre ve Orman Bakanlığı; Çevre El Kitabı, 2004 |
| 8 | Atıkların kontrolü | T.C. Çevre ve Orman Bakanlığı; Çevre El Kitabı, 2004 |
| 9 | Enerji kaynakları ve çevre | |
| 10 | Türkiyenin Önemli Doğal Alanları | T.C. Çevre ve Orman Bakanlığı; Çevre El Kitabı, 2004 |
| 11 | Çevre Eğitimi | Türkiye Çevre Vakfı ; Çevre Eğitimi, 2007 |
| 12 | Çevre Eğitimi | T.C. Çevre ve Orman Bakanlığı; Çevre El Kitabı, 2004 |
| 13 | Çevre eğitimi için etkinlikler | Gemici, Y., Yurteri, Ç., Çevre Mevzuatı ve Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) |
| 14 | Çevre eğitimi için etkinlikler | İlgili Kaynaklar |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | [1]Şişli N.,Ekoloji,Hacettepe Üniversitesi, Ankara, 1996. [7] Türkiye Çevre Vakfı ; Çevre Eğitimi, 2007 [8] Sakarya Ticaret ve Sanayi Odası; Çevre Yönetmeliği El Kitabı, 2014 [9] T.C. Çevre ve Orman Bakanlığı; Çevre El Kitabı, 2004 [10] Gemici, Y., Biyoçeşitlilik ve Bitki Genetik Kaynakları, 1999 Bornova- İZMİR [11] Gemici, Y., Yurteri, Ç., Çevre Mevzuatı ve Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
| 2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
| 3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
| 4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
| 5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
| 6 | Fen eğitimi alanına ilişkin kuramsal bilgileri derinleştirerek özgün araştırma problemleri oluşturur, bu problemlere uygun nitel, nicel veya karma yöntemleri bilimsel araştırma etiğine uygun biçimde planlar ve uygular. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Çevreyi, Ekolojiyi tanımlar. Temel kavramları açıklar, farkları tartışır. | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 2 | Ekosistemde üretici, tüketici ve ayrıştırıcı ilişkilerini açıklar. | 0 | 5 | 0 | 0 | 1 | 0 |
| 3 | Karasal ve Sucul habitat kavramlarını açıklar, örnekler verir. açıklar. | 0 | 5 | 0 | 0 | 1 | 0 |
| 4 | İklim, toprak, su faktörlerini tartışır. | 0 | 5 | 1 | 3 | 1 | 0 |
| 5 | Biyoçeşitlilik tanımı yapar, alt bileşenlerini açıklar. | 0 | 5 | 1 | 2 | 2 | 3 |
| 6 | Çevre sorunlarını tartışır. Türkiyedeki çevre sorunlarını belirler ve yorumlar. | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 |
| 7 | Türkiyenin önemli doğal alanlarını açıklar. | 0 | 5 | 2 | 2 | 3 | 0 |
| 8 | Biyoçeşitliliğin korumasına yönelik koruma statülerini açıklar. | 0 | 5 | 2 | 3 | 0 | 0 |
| 9 | Arasınav | ||||||
| 10 | Türkiyedeki çevre sorunlarını belirler ve yorumlar. | 5 | 5 | 3 | 4 | 0 | 0 |
| 11 | Çevre eğitiminin önemini ilişkilendirir. | 5 | 5 | 3 | 3 | 3 | 0 |
| 12 | Uluslararası çevre koruma sözleşmelerini sayarak, kısa bilgiler verir. | 5 | 5 | 0 | 0 | 3 | 0 |
| 13 | ÇED nedir? Amacı ve uygulamasını açıklar. | 5 | 5 | 0 | 0 | 3 | 1 |
| 14 | Sorumluluklarımız | 5 | 5 | 0 | 5 | 2 | 0 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Ödev | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 15 | 15 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 141 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||