Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fen Öğretiminde Deneysel Tasarım ILF 505 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. NAMUDAR İZZET KURBANOĞLU
Dersi Verenler Prof.Dr. NAMUDAR İZZET KURBANOĞLU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Anlamlı öğrenmeyi gerçekleştirmek amacıyla teorik bilgilerin deneylerle desteklenmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriği Fen öğretiminde deneyin önemi, Deney yöntemi ve öğretim programıyla ilişkisi, Deney çalışma yaprağı hazırlama, Deney için amaç ve kazanım belirleme, Deney araç-gereci belirleme, Ucuz ve atık malzemeden araç-gereç yapma, Deney yapma ve veri toplama süreci, Sonuçları tartışma ve yargıya varma süreci, Bilgisayar destekli deney tasarımı, Fizik, Biyoloji ve Kimya bilimlerine ait örnek deney tasarımları yapma.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Anlamlı öğrenmede deneyin önemini açıklar. Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, Grupla Çalışma, Problem Çözme,
2 Deney çalışma yaprağının nasıl hazırlanacağını gösterir. Eğitsel Oyun, Problem Çözme, Grupla Çalışma, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, Rol Oynama, Eğitsel Oyun,
3 Deney için amaç ve kazanımları belirler. Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Gösterip Yaptırma, Gözlem, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Grupla Çalışma, Problem Çözme,
4 Atık ve ucuz malzemeden deney tasarlar. Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Eğitsel Oyun, Problem Çözme, Grupla Çalışma,
5 Bilgisayarla deney tasarlar ve uygular. Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
6 Fizik, Biyoloji ve Kimya bilimlerine ait örnek deney tasarımları yapar ve değerlendirir. Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Gözlem, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersle ilgili kaynak araştırması [1] Ayas, Alipaşa, Turgut, M. Fuat ve arkadaşları, “Kimya Öğretimi” YÖK/D. Bankası Milli Eğitim Geliştirme Projesi, 1997, Ankara.
2 Fen öğretiminde deneyin önemi 1
3 Deney yöntemi ve öğretim programıyla ilişkisi 1
4 Deney çalışma yaprağı hazırlama 1r
5 Deney için amaç ve kazanım belirleme 1
6 Deney araç-gereci belirleme 1
7 Ucuz ve atık malzemeden araç-gereç yapma 1
8 PROJE 1
9 Deney yapma ve veri toplama süreci 1
10 Sonuçları tartışma ve yargıya varma süreci 1
11 Bilgisayar destekli deney tasarımı 1
12 Fizik, Biyoloji ve Kimya bilimlerine ait örnek deney tasarlama 1
13 Tasarlanan deneylerin uygulaması 1
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları [1] Ayas, Alipaşa, Turgut, M. Fuat ve arkadaşları, “Kimya Öğretimi” YÖK/D. Bankası Milli Eğitim Geliştirme Projesi, 1997, Ankara.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Fen eğitimi alanına ilişkin kuramsal bilgileri derinleştirerek özgün araştırma problemleri oluşturur, bu problemlere uygun nitel, nicel veya karma yöntemleri bilimsel araştırma etiğine uygun biçimde planlar ve uygular.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
1 Anlamlı öğrenmede deneyin önemini açıklar. 4 4 4 3 4 4
2 Deney çalışma yaprağının nasıl hazırlanacağını gösterir. 4 3 3 3 4 3
3 Deney için amaç ve kazanımları belirler. 3 3 3 3 4 4
4 Atık ve ucuz malzemeden deney tasarlar. 3 3 4 4 4 4
5 Bilgisayarla deney tasarlar ve uygular. 3 3 3 4 4 4
6 Fizik, Biyoloji ve Kimya bilimlerine ait örnek deney tasarımları yapar ve değerlendirir. 3 3 3 3 4 4
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ödev 1 20 20
Proje / Tasarım 1 14 14
Performans Görevi (Uygulama) 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
dersAKTSKredisi 6