Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fen Eğitiminde Öğretim Metotları ve Uygulamaları I ILF 503 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri YOK
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ŞENOL BEŞOLUK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Fen eğitiminin istenen biçimde gerçekleştirilebilmesi için üzerinde durulması gereken en önemli konulardan biri bu dersle ilgili öğrenme-öğretme süreçleridir. Daha etkili, verimli ve çekici bir fen öğretiminin tasarımlanması için özellikle fen eğitimi alanında sınanmış öğrenme/öğretme kuramlarını, stratejileri ve paradigmaları bilmek gereklidir. Bu dersin amacı, fen eğitiminde uzmanlaşmak isteyen öğrencilere daha etkili fen öğretiminin tasarımlanması ve uygulanabilmesi için gerekli kuramsal bilgileri ve temel becerileri kazanmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği Fen eğitiminde önemli değişkenler: kazanımlar, öğretmen, ortam, öğrenci. Fen eğitimine yön veren bilimsel araştırmalar. Fen eğitiminde bireysel farklılıklar (bilişsel ve duyuşsal). Öğrenme stilleri ve biçemleri. Bilimsel bilginin epistemolojik temelleri. Fen eğitiminde kullanılan eğitim yöntemlerinin tarihsel gelişimi, paradigmalar ve kuramlara genel bakış. Davranışçı, bilişçi ve yapılandırmacı bakış açıları ve bu bakış açılarını oluşturan kuramlar. Çağdaş fen eğitiminde önemli kavramlar: problem çözme, bilişsel çıraklık, bilişsel esneklik, etkin öğrenme, türetimci öğrenme, üst düzey öğrenme ürünleri. Tartışma ve genel değerlendirme.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Fen eğitiminin tarihsel gelişimini açıklar. Beyin Fırtınası, Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap,
2 Öğrenmeyi etkileyen faktörleri açıklar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Gösterip Yaptırma, Anlatım,
3 Farklı öğrenme stillerini açıklar. Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Fen eğitiminde uygulanan çağdaş öğretim metotlarının kuramsal temellerini açıklar ve bunları uygular. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Gösterip Yaptırma,
5 Farklı öğretim metotlarını karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası,
6 Fen eğitimi ile ilgili yeni araştırmaları izler ve değerlendirir. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Fen eğitiminde önemli değişkenler: kazanımlar, öğretmen, ortam, öğrenci. İlgili kaynaklar
2 Fen eğitimine yön veren bilimsel araştırmalar İlgili kaynaklar
3 Fen eğitiminde bireysel farklılıklar (bilişsel) İlgili kaynaklar
4 Fen eğitiminde bireysel farklılıklar (duyuşsal) İlgili kaynaklar
5 Öğrenme stilleri ve biçemleri İlgili kaynaklar
6 Bilimsel bilginin epistemolojik temelleri, Fen eğitiminde kullanılan eğitim yöntemlerinin tarihsel gelişimi, paradigmalar ve kuramlara genel bakış İlgili kaynaklar
7 Öğrenci Çalışmaları . (Behaviourists) Davranışçılar: Pavlov, Thorndike, Skinner İlgili kaynaklar
8 Öğrenci Çalışmaları. (Cognitivists) Bilişçiler: Piaget, DeBono, Gagne İlgili kaynaklar
9 Öğrenci Çalışmaları. (Cognitivists 2) Bilişçiler: Bloom, Miller, Asubel, Paivio İlgili kaynaklar
10 Öğrenci Çalışmaları. (Constructivists) Yapılandırmacılar: VonGlasersfeld, Vygotsky, Bruner, Bransford İlgili kaynaklar
11 Öğrenci Çalışmaları. (Constructivists 2) Yapılandırmacılar: Lave, Spiro, Jonassen İlgili kaynaklar
12 Çağdaş fen eğitiminde önemli kavramlar: problem çözme, bilişsel çıraklık, bilişsel esneklik İlgili kaynaklar
13 Etkin öğrenme, türetici öğrenme, üst düzey öğrenme ürünleri İlgili kaynaklar
14 Tartışma ve genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları [1] Kılıç, B. Gülşen, “İlköğretim Bilim Öğretimi”, Morpa, 2006, İstanbul.
[2] Demirel Özcan, “Eğitimde Yeni Yönelimler”, PegemA, 2007, Ankara.
[3]Baker, D. R., & Piburn, M. D. (1997). Consructing science in middle and secondary school classrooms. Boston: Allyn and Bacon.
[4]Committee on Undergraduate Science Education. (1997). Science Teaching Reconsidered: A handbook. Washington, D. C.: National Academy Press. 15 Ekim 2003 tarihinde ulaşıldı,
http://www.nap.edu/readingroom/books/str/pdf/index.pdf
[5]Deryakulu, D. (2000). Yapıcı öğrenme. A. Şimşek (Ed.), Sınıfta demokrasi (ss. 53-77). Ankara: Eğitim-Sen Yayınları.
[6]National Research Council. (1996). National science education standards. Washington, DC: National Academy Press. NRC web sitesinden 25 Mart 2004 tarihinde ulaşıldı,
http://www.nap.edu/readingroom/books/nses/
[7]Novak, J. D., & Gowin, D. B. (1998). Learning how to learn (14. edition). Cambridge: Cambridge University Press.
[8]Sinatra, G. M. (2002). Motivational, social, and contextual aspects of conceptual change: A commentary. M. Limon & L. Mason (Eds.), Reconsidering conceptual change: Issues in theory and practise (pp. 187-197). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
[9]Strike, K. A., & Posner, G. J. (1992). A revisionist theory of conceptual change. R.A. Duschl & R.J. Hamilton (Eds.), Philosophy of science: Cognitive psychology and educational theory and practice (pp. 147-176). Albany, NY: State University of New York Press.
[10]Gabel, D.L. (Ed.). (1994). Handbook of research on science teaching and learning. New York: Simon ve Schuster Macmillan.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. X
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. X
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. X
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. X
6 Fen eğitimi alanına ilişkin kuramsal bilgileri derinleştirerek özgün araştırma problemleri oluşturur, bu problemlere uygun nitel, nicel veya karma yöntemleri bilimsel araştırma etiğine uygun biçimde planlar ve uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
1 Fen eğitiminin tarihsel gelişimini açıklar. 3 3 3 3 3 3
2 Öğrenmeyi etkileyen faktörleri açıklar. 4 4 3 3 3 3
3 Farklı öğrenme stillerini açıklar. 4 3 3 3 3 3
4 Fen eğitiminde uygulanan çağdaş öğretim metotlarının kuramsal temellerini açıklar ve bunları uygular. 4 5 3 4 3 3
5 Farklı öğretim metotlarını karşılaştırır. 4 4 3 3 3 3
6 Fen eğitimi ile ilgili yeni araştırmaları izler ve değerlendirir. 4 3 3 3 3 3
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 30
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 161
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,44
dersAKTSKredisi 6