Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Seminer UYP 590 0 3 + 0 3 7
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. YUSUF ARSLAN
Dersi Verenler Doç.Dr. YUSUF ARSLAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilerin bilimsel düşünme ve araştırma yetkinliklerini geliştirerek, bilimsel mecralardaki bilgiyi eleştirel biçimde inceleyip değerlendirebilmelerini sağlamaktır. Öğrenciler, bilimsel araştırma sürecinin tüm aşamalarını (problem tanımı, hipotez geliştirme, veri toplama, analiz ve raporlama) bütüncül bir biçimde öğrenir. Ayrıca ders, öğrencilerin akademik kaynaklara erişim, makale değerlendirme, araştırma etiği ve bilimsel yazım konularında yetkinlik kazanmalarını ve gelecekte yürütecekleri bilimsel projelere sağlam bir altyapı oluşturmalarını hedefler.

Dersin İçeriği

Bu derste öğrenciler, bilimsel araştırma sürecinin temel aşamalarını kavrar ve uygulamalı olarak deneyimler. Araştırma konusunun belirlenmesi, problem tanımı, hipotez geliştirme, literatür taraması, veri toplama yöntemleri, örnekleme teknikleri, ölçüm araçları ve veri analizi gibi konular ayrıntılı biçimde ele alınır. Öğrenciler, akademik makale, tez ve raporlara erişim yöntemlerini (YÖKTEZ, Google Scholar, akademik veri tabanları vb.) öğrenir ve bu kaynaklardan elde ettikleri bilgileri bilimsel etik çerçevesinde kullanmayı uygular. Ders kapsamında ayrıca araştırma sonuçlarının raporlaştırılması, akademik yazım kuralları ve kaynak gösterme teknikleri üzerinde durulur. Uygulamalı etkinliklerle öğrencilerin araştırma becerilerini geliştirmesi amaçlanır.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilim, bilgi ve araştırma kavramlarını tartışarak bilimsel düşünme becerisi geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Kısa Cevaplı Testler,
2 Bilimsel araştırma sürecinin aşamalarını (konu seçimi, problem tanımı, hipotez oluşturma, strateji belirleme) planlayabilir ve uygulayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Kısa Cevaplı Testler,
3 Akademik kaynaklara erişebilir, literatür taraması yapabilir ve bilimsel makaleleri eleştirel biçimde değerlendirebilir. Gösterip Yaptırma, Performans Değerlendirme,
4 Uygun veri toplama yöntemlerini (anket, mülakat, gözlem vb.) seçip uygulayabilir.
5 Araştırma sonuçlarını bilimsel rapor formatında sunabilir, etik ilkelere uygun biçimde kaynak gösterebilir ve bulgularını etkili biçimde tartışabilir. Anlatım, Sözlü Sınavlar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 1. Hafta – Bilimle İlgili Kavramların Tartışılması-1
2 2. Hafta – Bilimle İlgili Kavramların Tartışılması-2
3 3. Hafta – Bilimsel Araştırma Süreci
4 4. Hafta - Eleştirel Kaynak İncelemesi
5 5. Hafta - Kaynaklara erişim ve makale tarama
6 6. Hafta - Hipotez Geliştirme ve Araştırma Stratejisinin Belirlenmesi
7 7. Hafta - Araştırma Evreni ve Örnekleme
8 8. Hafta - Ölçme ve Ölçekler
9 9. Hafta – Mülakat ve Gözlem
10 10. Hafta - Veri Türleri- Veri Toplama-Anket oluşturma
11 11. Hafta – Eleştirel Makale İncelemeleri Seminer
12 12. Hafta – Araştırma Raporu Yazımı
13 13. Hafta – SPSS
14 14. Hafta - Eleştirel Makale İncelemeleri Öğrenci Sunumları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

·        Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (R. Altunışık, R. Coşkun ve E. Yıldırım)

·        Bilim Felsefesi – Ömer Demir

 

·        Dokümanlar kısmına dönem boyunca eklenecek kaynaklar

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Disiplinindeki kavramlara, uygulamalara ve teorilere hâkim olur ve bunları iş yaşamındaki sorunların çözümünde ya da yürüttüğü bilimsel çalışmalarda kullanabilir. X
2 Evrensel bilimsel etik uygulamalara riayet eder ve intihalden kaçınır. X
3 Faaliyetlerinin topluma ve çevreye olan muhtemel etkilerini göz önünde bulundurur, bu olumsuz etkileri en aza indirgemek ve topluma fayda sağlamak için sorumluluk alır.
4 İşletme sorunlarını çözmede uygun analitik teknikleri kullanabilir. X
5 Bilimsel araştırma ve proje bulgularını sözlü sunum ve yazılı rapor şeklinde etkili ve ikna edici bir şekilde sunabilir. X
6 Girişimsel süreçleri analitik ve eleştirel bakış açısı ile inceler ve girişimci bilişe etki eden faktörleri anlar.
7 Derslerinde ve araştırmalarında ihtiyaç duyacağı teknolojileri tespit etme ve etkili bir şekilde kullanma becerisine sahip olur.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Bilim, bilgi ve araştırma kavramlarını tartışarak bilimsel düşünme becerisi geliştirir. 4 5 1 0 0 0 0
2 Bilimsel araştırma sürecinin aşamalarını (konu seçimi, problem tanımı, hipotez oluşturma, strateji belirleme) planlayabilir ve uygulayabilir. 4 4 0 4 4 0 0
3 Akademik kaynaklara erişebilir, literatür taraması yapabilir ve bilimsel makaleleri eleştirel biçimde değerlendirebilir. 3 3 0 0 0 0 0
4 Uygun veri toplama yöntemlerini (anket, mülakat, gözlem vb.) seçip uygulayabilir. 3 3 4 0 0 0 0
5 Araştırma sonuçlarını bilimsel rapor formatında sunabilir, etik ilkelere uygun biçimde kaynak gösterebilir ve bulgularını etkili biçimde tartışabilir. 0 0 0 0 5 0 0
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Performans Görevi (Uygulama) 50
1. Ara Sınav 50
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Final 1 42 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Performans Görevi (Uygulama) 1 22 22
Toplam İş Yükü 175
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 7
dersAKTSKredisi 7