| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Araştırma Yöntemleri | EIS 507 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. YUSUF ARSLAN | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin bilimsel düşünme ve araştırma yetkinliklerini geliştirerek, bilimsel mecralardaki bilgiyi eleştirel biçimde inceleyip değerlendirebilmelerini sağlamaktır. Öğrenciler, bilimsel araştırma sürecinin tüm aşamalarını (problem tanımı, hipotez geliştirme, veri toplama, analiz ve raporlama) bütüncül bir biçimde öğrenir. Ayrıca ders, öğrencilerin akademik kaynaklara erişim, makale değerlendirme, araştırma etiği ve bilimsel yazım konularında yetkinlik kazanmalarını ve gelecekte yürütecekleri bilimsel projelere sağlam bir altyapı oluşturmalarını hedefler. | 
| Dersin İçeriği | Bu derste öğrenciler, bilimsel araştırma sürecinin temel aşamalarını kavrar ve uygulamalı olarak deneyimler. Araştırma konusunun belirlenmesi, problem tanımı, hipotez geliştirme, literatür taraması, veri toplama yöntemleri, örnekleme teknikleri, ölçüm araçları ve veri analizi gibi konular ayrıntılı biçimde ele alınır. Öğrenciler, akademik makale, tez ve raporlara erişim yöntemlerini (YÖKTEZ, Google Scholar, akademik veri tabanları vb.) öğrenir ve bu kaynaklardan elde ettikleri bilgileri bilimsel etik çerçevesinde kullanmayı uygular. Ders kapsamında ayrıca araştırma sonuçlarının raporlaştırılması, akademik yazım kuralları ve kaynak gösterme teknikleri üzerinde durulur. Uygulamalı etkinliklerle öğrencilerin araştırma becerilerini geliştirmesi amaçlanır. | 
| Kalkınma Amaçları | 
|---|
|   | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Bilim, bilgi ve araştırma kavramlarını tartışarak bilimsel düşünme becerisi geliştirir. | Anlatım, Problem Çözme, | Çoktan Seçmeli Testler, | 
| 2 | Bilimsel araştırma sürecinin aşamalarını (konu seçimi, problem tanımı, hipotez oluşturma, strateji belirleme) planlayabilir ve uygulayabilir. | Problem Çözme, | Çoktan Seçmeli Testler, Performans Değerlendirme, | 
| 3 | Akademik kaynaklara erişebilir, literatür taraması yapabilir ve bilimsel makaleleri eleştirel biçimde değerlendirebilir. | Anlatım, | Performans Değerlendirme, Kısa Cevaplı Testler, | 
| 4 | Uygun veri toplama yöntemlerini (anket, mülakat, gözlem vb.) seçip uygulayabilir. | Anlatım, | Çoktan Seçmeli Testler, Kısa Cevaplı Testler, | 
| 5 | Araştırma sonuçlarını bilimsel rapor formatında sunabilir, etik ilkelere uygun biçimde kaynak gösterebilir ve bulgularını etkili biçimde tartışabilir. | Anlatım, | Çoktan Seçmeli Testler, Kısa Cevaplı Testler, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | 1. Hafta – Bilimle İlgili Kavramların Tartışılması-1 | |
| 2 | 2. Hafta – Bilimle İlgili Kavramların Tartışılması-2 | |
| 3 | 3. Hafta – Bilimsel Araştırma Süreci | |
| 4 | 4. Hafta - Eleştirel Kaynak İncelemesi | |
| 5 | 5. Hafta - Kaynaklara erişim ve makale tarama | |
| 6 | 6. Hafta - Hipotez Geliştirme ve Araştırma Stratejisinin Belirlenmesi | |
| 7 | 7. Hafta - Araştırma Evreni ve Örnekleme | |
| 8 | 8. Hafta - Ölçme ve Ölçekler | |
| 9 | 9. Hafta – Mülakat ve Gözlem | |
| 10 | 10. Hafta - Veri Türleri- Veri Toplama-Anket oluşturma | |
| 11 | 11. Hafta – Eleştirel Makale İncelemeleri Seminer | |
| 12 | 12. Hafta – Araştırma Raporu Yazım Süreci | |
| 13 | 13. Hafta – SPSS | |
| 14 | 14. Hafta - Eleştirel Makale İncelemeleri Öğrenci Sunumları | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | · Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (R. Altunışık, R. Coşkun ve E. Yıldırım) · Bilim Felsefesi – Ömer Demir · Dokümanlar kısmına dönem boyunca eklenecek kaynaklar | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Disiplinindeki temel kavramları bilir ve karşılaştığı işletme problemlerinin çözümünde kullanabilir. | X | |||||
| 2 | Kararlarını etik, hukuki ve sosyal hususları dikkate alarak verebilir. | X | |||||
| 3 | İşletme problemlerini tanımlamak için bilgi ve verileri eleştirel bir şekilde yorumlayıp sentezleyebilir. | ||||||
| 4 | Güncel teknoloji araç ve tekniklerini kullanarak işle ilgili alternatifleri tanımlayabilir, değerlendirebilir ve aralarından seçim yapabilir. | X | |||||
| 5 | Çeşitli iş ortamlarında hem sözlü hem de yazılı olarak etkili bir şekilde iletişim kurabilir. | ||||||
| 6 | Girişimci olmanın getirdiği karmaşıklığı, riskleri ve engelleri anlar, iş modellerini analiz edebilir. | ||||||
| 7 | İş dünyasında başarılı olmak için en iyi uygulamalara hâkim olur. | X | |||||
| 8 | Örgütsel hedeflere ulaşmak için bir takım içerisinde etkili bir şekilde çalışma kabiliyetine sahiptir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Bilim, bilgi ve araştırma kavramlarını tartışarak bilimsel düşünme becerisi geliştirir. | 4 | 4 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 
| 2 | Bilimsel araştırma sürecinin aşamalarını (konu seçimi, problem tanımı, hipotez oluşturma, strateji belirleme) planlayabilir ve uygulayabilir. | 4 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 
| 3 | Akademik kaynaklara erişebilir, literatür taraması yapabilir ve bilimsel makaleleri eleştirel biçimde değerlendirebilir. | 0 | 0 | 5 | 3 | 0 | 0 | 4 | 0 | 
| 4 | Uygun veri toplama yöntemlerini (anket, mülakat, gözlem vb.) seçip uygulayabilir. | 0 | 0 | 5 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 
| 5 | Araştırma sonuçlarını bilimsel rapor formatında sunabilir, etik ilkelere uygun biçimde kaynak gösterebilir ve bulgularını etkili biçimde tartışabilir. | 0 | 0 | 4 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 50 | 
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Final | 50 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 | 
| Ara Sınav | 1 | 12 | 12 | 
| Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 18 | 18 | 
| Final | 1 | 24 | 24 | 
| Toplam İş Yükü | 150 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||