| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Geleneksel Kompozisyon İlkeleri-II | HKE 232 | 4 | 2 + 2 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. ZEYNEP ÇAVDAR KALELİ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Türk Tezyini Sanatlarının Osmanlı Döneminden günümüze kadar geçirdiği süreçler hakkında bilgi edinmek. |
| Dersin İçeriği | Türk Tezyini Sanatlarında kullanılan motifler, desen çizimi, kompozisyon teknikleri, renk, uygulama, Nakışhane geleneği ve Ehli Hiref. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Serbest ve özgün desen çizer. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | |
| 2 | Alanındaki yarışmalara katılır. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | Sanatsal ve piyasaya yönelik çalışma yapar. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Bildiklerini öğretir. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | |
| 5 | Yurtdışı sergilere eserleriyle katılır. | Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Tartışma, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | 15. yüzyıl Türk Tezyini Sanatlarında desen tasarımı ve çizim tekniği. | |
| 2 | 15. yüzyıl Türk Tezyini Sanatlarında desen tasarımı ve çizim tekniği. | |
| 3 | 16. yüzyıl Türk Tezyini Sanatlarında desen tasarımı ve çizim tekniği. | |
| 4 | 16. yüzyıl Türk Tezyini Sanatlarında desen tasarımı ve çizim tekniği. | |
| 5 | 17. ve 18. yüzyıl Türk Tezyini Sanatlarında desen tasarımı ve çizim tekniği. | |
| 6 | 17. ve 18. yüzyıl Türk Tezyini Sanatlarında desen tasarımı ve çizim tekniği. | |
| 7 | 17. ve 18. yüzyıl Türk Tezyini Sanatlarında desen tasarımı ve çizim tekniği. | |
| 8 | vize | |
| 9 | 19. yüzyıl Türk Tezyini Sanatlarında klasik örnekler. | |
| 10 | 19. yüzyıl Türk Tezyini Sanatlarında Barok örnekler. | |
| 11 | 19. yüzyıl Türk Tezyini Sanatlarında Rokoko örnekler. | |
| 12 | Uygulama kontrolü. | |
| 13 | Uygulama kontrolü. | |
| 14 | Uygulama kontrolü. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Türk Tezyini Sanatlarında Motifler: Çiçek Derman, İnci Ayan Birol; Klasik Devir Türk Tezyini Sanatlarında Desen ve Tasarımı- Çizim Tekniği ve Çeşitleri: İnci Ayan Birol; Osmanlı Külliyatı, C:1-12: Yeni Türkiye Yayınları; Türkler Külliyatı, C;1-20 : Yeni Türkiye Yayınları; DİA, C:1-44, Klasik Osmanlı Türbeleri: Aziz Doğanay; 18. yy. Müzehhip, Çiçek Ressamı ve Lake Üstadı Ali Üsküdari: Gülnur Duran; Anadolu Türk Mimarisinde Geometrik Süslemeler: Selçuk Mülayim; Anadolu Selçuklularının Taş Tezyinatı: Semra Öğel; Anadolu’da Türk Devri Çini ve Seramik Sanatı: Gönül Öney- Zehra Çobanlı; Anadolu Toprağının Hazinesi Çini Osmanlı Dönemi: Ara Artun- Belgin Demirsar Arlı. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | X | |||||
| 2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | X | |||||
| 3 | Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | X | |||||
| 4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | X | |||||
| 5 | Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
| 6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | X | |||||
| 7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | X | |||||
| 8 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| 9 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | X | |||||
| 10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. | X | |||||
| 11 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
| 12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Serbest ve özgün desen çizer. | ||||||||||||
| 2 | Alanındaki yarışmalara katılır. | ||||||||||||
| 3 | Sanatsal ve piyasaya yönelik çalışma yapar. | ||||||||||||
| 4 | Bildiklerini öğretir. | ||||||||||||
| 5 | Yurtdışı sergilere eserleriyle katılır. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| 1. Ödev | 20 |
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 7 | 4 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 7 | 2 | 14 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ödev | 1 | 3 | 3 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 2 | 20 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ödev | 1 | 3 | 3 |
| Toplam İş Yükü | 136 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,44 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||