| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Serbest Tasarım II (Saray Halıları) | HKE 428 | 8 | 2 + 2 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. ZEYNEP ÇAVDAR KALELİ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Klasik dönem saray halılarının tanınması, tasarım özelliklerinin bilinmesi, bitkisel ve natüralist üslubta ve günümüz sanat anlayışına uygun tasarım ve proje yapılması. |
| Dersin İçeriği | Klasik dönem saray halı sanatı ve özelliklerini, 16. Yüzyıl sanat üslubunu, halı tiplerini ve tasarım özelliklerini içerir. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Klasik dönem saray halılarını tanır ve tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 2 | Klasik dönem saray halı tiplerinin tespit ve analizlerini yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 3 | Yüzey planlarını hazırlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 4 | Klasik dönem saray halılarının motif, desen, kompozisyon ve teknik özellikleri tanımlar ve tasarımlarını yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler, Çoktan Seçmeli Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 5 | Natüralist üslup hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler, Çoktan Seçmeli Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 6 | The motifs of the classical era palace carpet, pattern, composition, and define specifications and design makes. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler, Çoktan Seçmeli Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Klasik dönem 16. Yy halı sanatı ve Saray halıları. | |
| 2 | Osmanlı Saray halılarının motif ve desen özellikleri. | |
| 3 | Saray halılarının teknik ve malzeme özellikleri. | |
| 4 | Klasik dönem saray halı tipleri ve tasarımları. | |
| 5 | Birim motiften tekrar tasarımı ve eskiz çalışmaları. | |
| 6 | Kompozisyon ve desen çalışmaları. | |
| 7 | Tasarımların ve eskizlerin seçimi.. | |
| 8 | Tasarımların renkelendirilmesi. | |
| 9 | Ara sınav. | |
| 10 | Projeye yönelik klasik dönem halı tasarım ve uygulamaları. | |
| 11 | Hazırlanan tasarımların proje için değerlendirilmesi. | |
| 12 | Tasarımların tamamlanması ve teslimleri. | |
| 13 | Sergi için tasarım ve eserlerin seçimi ve hazırlığı. | |
| 14 | Atölye çalışmaları, ödev ve tasarımların genel değerlendirilmesi. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Oktay ASLANAPA, “Halı Sanatının Bin Yılı”, İstanbul, 2005., Hamdi ÜNAL, “Hereke “Halılarında Desen, Renk ve Kompozisyon Özellikleri” Ev Tekstili Dergisi, Sayı.17, , Haziran, İstanbul, 1998. Fahrettin Kayıpmaz, “Geleneksel El Halılarımızda Kimlik Arayışları”,Kültür ve Sanat Dergisi, Türkiye İş Bankası Yayınları, 1996., Şerare YETKİN, “Türk Halı Sanatı”, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 1991. Turkish Handwoven Carpets 1-5, Kültür Bakanlığı Yayınları; Kilim Cataloque 1-2, Kültür Bakanlığı Yayınları. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | X | |||||
| 2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | X | |||||
| 3 | Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | X | |||||
| 4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | X | |||||
| 5 | Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
| 6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | X | |||||
| 7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | X | |||||
| 8 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| 9 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | X | |||||
| 10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. | X | |||||
| 11 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
| 12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Klasik dönem saray halılarını tanır ve tanımlar. | ||||||||||||
| 2 | Klasik dönem saray halı tiplerinin tespit ve analizlerini yapar. | ||||||||||||
| 3 | Yüzey planlarını hazırlar. | ||||||||||||
| 4 | Klasik dönem saray halılarının motif, desen, kompozisyon ve teknik özellikleri tanımlar ve tasarımlarını yapar. | ||||||||||||
| 5 | Natüralist üslup hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||||||||
| 6 | The motifs of the classical era palace carpet, pattern, composition, and define specifications and design makes. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 25 |
| 1. Ödev | 25 |
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 25 |
| 1. Performans Görevi (Atölye) | 25 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ödev | 1 | 4 | 4 |
| Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 4 | 4 |
| Performans Görevi (Atölye) | 1 | 4 | 4 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 126 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||