| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Bitirme Projesi II (Klasik Halı Tasarım II) | HKE 408 | 8 | 0 + 2 | 2 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. ZEYNEP ÇAVDAR KALELİ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Klasik dönem halılarını tanınması, tasarım özelliklerinin bilinmesi ve günümüz sanat anlayışına uygun tasarım ve proje yapılması. Tez yazım kurallarına uygun olarak araştırma, kaynak taraması ve uygulamalrın değerlendirip yazılması |
| Dersin İçeriği | Klasik halı sanatı ve geleneksel dokuma, tekstil teknik ve teorik alanlarda yazım kurallanın öğrenilmesi, içerik hazırlanması, literatür incelenmesi konularının araştırma metodlarını ve uygulama olarak yazıldığında da öğrenilmesini içeren bir derstir. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Klasik dönem halılarını tanır ve tanımlar. | Gezi / Gözlem, Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler, Çoktan Seçmeli Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 2 | Klasik dönem halı tiplerinin tespit ve analizlerini yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, | Eşleştirme Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 3 | Yüzey planlarını hazırlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 4 | Klasik dönem halılarının motif, desen, kompozisyon ve teknik özellikleri tanımlar ve tasarımlarını yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 5 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler, Çoktan Seçmeli Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 6 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Klasik dönem halı ve geleneksel dokuma ve tekstilleri içeren konulardan belirlenen tez başlığı doğrultusunda 1. dönemde yapılan çalışmalar, değerlendirilerek yazımına başlanır. r | |
| 2 | Tez içeriğine göre bölüm ve alt başlıkların yazılması, ilgili alanlar ile ödevlerin dağıtılması | |
| 3 | Yazılan bilgilerin kontrolleri | |
| 4 | görsel araştırmaların bölüm içerisinde kullanılacak olanlarının seçimi ve çizilmeleri | |
| 5 | bölüm ve alt bölümlerin yazılması | |
| 6 | Tez ile ilgili uygulama ve tasasrımların tanıtım fişlerinin hazırlanması | |
| 7 | Tez yazım kurallarına göre içerikten sonraki listeler sayfalarını yazımı ve yazılanların kontrolü | |
| 8 | Teorik ve teknik ile ilgili bölüm ve alt başlıkların yazımları ve kontrolleri | |
| 9 | Vize. | |
| 10 | Bitirme projesi dersinin metod ve metodoloji, araştırma yazım kuralları doğrultusunda tezin yazımlarına devam | |
| 11 | Bitirme projesi dersinin metod ve metodoloji, araştırma yazım kuralları doğrultusunda tezin yazımlarına devam | |
| 12 | Bitirme projesi dersinin metod ve metodoloji, araştırma yazım kuralları doğrultusunda tezin yazımlarına devam | |
| 13 | Tez sunumu için powerpoint hazırlanıp ön sunuma yapılması | |
| 14 | Ödevlerin teslimi, genel değerlendirilmesi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Oktay ASLANAPA, “Halı Sanatının Bin Yılı”, İstanbul, 2005., Hamdi ÜNAL, “Hereke “Halılarında Desen, Renk ve Kompozisyon Özellikleri” Ev Tekstili Dergisi, Sayı.17, , Haziran, İstanbul, 1998. Fahrettin Kayıpmaz, “Geleneksel El Halılarımızda Kimlik Arayışları”,Kültür ve Sanat Dergisi, Türkiye İş Bankası Yayınları, 1996., Şerare YETKİN, “Türk Halı Sanatı”, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 1991. Turkish Handwoven Carpets 1-5, Kültür Bakanlığı Yayınları; Kilim Cataloque 1-2, Kültür Bakanlığı Yayınları. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | X | |||||
| 2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | X | |||||
| 3 | Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | X | |||||
| 4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | X | |||||
| 5 | Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
| 6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | X | |||||
| 7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | X | |||||
| 8 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| 9 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | X | |||||
| 10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. | ||||||
| 11 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
| 12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Klasik dönem halılarını tanır ve tanımlar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| 2 | Klasik dönem halı tiplerinin tespit ve analizlerini yapar. | ||||||||||||
| 3 | Yüzey planlarını hazırlar. | ||||||||||||
| 4 | Klasik dönem halılarının motif, desen, kompozisyon ve teknik özellikleri tanımlar ve tasarımlarını yapar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||
| 5 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | 5 | 5 | 5 | |||||||||
| 6 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Ödev | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Ödev | 1 | 2 | 2 |
| Final | 1 | 2 | 2 |
| Toplam İş Yükü | 134 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,36 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||