| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Göç Sosyolojisi | SBK 534 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | yok |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İRFAN HAŞLAK |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Abdullah Sait ÖZCAN |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Göç yönetimi ve politikalarını tarihsel süreklilik içinde ele alarak bu süreci sosyal uyum, kimlik, sosyo kültürel değişme, gelişme, bütünleşme, çözülme süreçleri çerçevesinde analiz edilmesi temel amaçtır. |
| Dersin İçeriği | göç teorileri, Türkiye'de iç ve dış göç tarihi, göç politikalarının tarihsel değişme ve dönüşüm evreleri, nüfus ve nüfus konuları, kimlik, kültürel değişme ve bütünleşme. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Göç olgusuna dair temel kavramları ve teorileri öğretir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Türkiye'de iç ve dış göç tarihini irdeler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Göç politikalarının toplumsal etkilerini irdeler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Göçmenlerin kimlik arayışını irdeler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Yöntem | KÜMBETOĞLU, Belkıs. “Göç Çalışmalarında “Nasıl” Sorusu.” Küreselleşme Çağında Göç: Kavramlar, Tartışmalar içinde (s. 49-89). |
| 2 | Temel Kavramlar | ADIGÜZEL, Yusuf. Göç Sosyolojisi. 1. Bölüm, s.1-17. - CASTLES&MİLLER. Göçler Çağı. s.44-64. (ETNİK AZINLIKLARIN OLUŞUMU) - ÖNER, Aslı Şirin. “Göç Çalışmalarında Temel Kavramlar”. Küreselleşme Çağında Göç: Kavramlar, Tartışmalar içinde (s.13-29). |
| 3 | Göç Olgusu ve Göç Teorileri | ADIGÜZEL, Yusuf. Göç Sosyolojisi. 2. Bölüm, s.17-35. - CASTLES&MİLLER. Göçler Çağı. s.30-44. (GÖÇ SÜRECİNİN AÇIKLANMASI) - ÇAĞLAYAN, Savaş. “Göç Kuramları, Göç ve Göçmen İlişkisi”. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2011, 17. |
| 4 | Uluslararası Göçün Tarihi | İÇDUYGU, Ahmet; ERDER, Sema; GENÇKAYA, Ömer Faruk. Türkiye’nin Uluslararası Göç Politikaları, 1923-2023: Ulus-devlet Oluşumundan Ulus-ötesi Dönüşümlere. MiReKoç Proje Raporları, 2009, s.46-65. (SON YÜZYILIN GÖÇ TARIHI ÜZERINDEN: DÜNYA VE TÜRKIYE). |
| 5 | Türkiye’de İç Göç | F. KoçakTurhanoğlu (2013) Türkiye’nin Kentleşme Deneyimi(I-II), Kent Sosyolojisi içinde, s. 200-225; 252-283, AÖF Yayınları. - KAYA, Ayhan; IŞIK, İ. Emre. “Türkiye’de Zorunlu Göç: Paranın Götürdüğü Yere Git”. Farklılıkların Birlikteliği içinde s.185-212. |
| 6 | Türkiye’den Göç | KARAÇAY, Ayşem Biriz. “Türkiye-Avrupa Göç Sistemi: Misafir İşçilikten Ulus-Ötesi Kimliklere”. Küreselleşme Çağında Göç: Kavramlar, Tartışmalar içinde (s.399-416) |
| 7 | Türkiye’ye Göç | İÇDUYGU, Ahmet; ERDER, Sema; GENÇKAYA, Ömer Faruk. Türkiye’nin Uluslararası Göç Politikaları, 1923-2023: Ulus-devlet Oluşumundan Ulus-ötesi Dönüşümlere. MiReKoç Proje Raporları, 2009, s.46-65. (TÜRKIYE’YE YÖNELEN ULUSLARARASI GÖÇ HAREKETLERI). |
| 8 | Dünyada Göç Politikaları | CASTLES&MİLLER. Göçler Çağı. 11. ve 12. Bölüm, s. 369-422. - ADIGÜZEL, Yusuf. Göç Sosyolojisi. 10. Bölüm, s.137-150. |
| 9 | Göç Politikalarının Toplumsal Etkisi | CASTLES&MİLLER. Göçler Çağı. 10. Bölüm, s.321-368. |
| 10 | Türkiye’nin Göç Politikaları | DEMİRHAN, Yılmaz; ASLAN, Seyfettin. “Türkiye’nin Sınır Ötesi Göç Politikaları ve Yönetimi.” Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 2015, 5.1: 23-62. |
| 11 | Göç ve Uyum | ÇAĞLAR, Ali ve ONAY, Abdülkadir. “Entegrasyon/Uyum: Kavramsal ve Yapısal Bir Analiz”. Göç ve Uyum içinde (3. Bölüm). |
| 12 | Kimlik ve Vatandaşlık | CANATAN, Kadir. Göçmenlerin Kimlik Arayışı. s.94-108; 131-146 (ÇOK KÜLTÜRLÜ TOPLUM TEZİ; GÖÇ VE TOPLUMSAL DEĞİŞME) |
| 13 | Türkiye’deki Suriyeli Göçmenler | ERDOĞAN, M. Murat. “Türkiye'deki Suriyeliler: Toplumsal Kabul ve Uyum Araştırması”. HUGO Yayınları, 2015. |
| 14 | Genel Değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | yukarıda belirtilen kaynaklar |
| Ders Kaynakları | yukarıda belirtilen kaynaklar |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Siyaset kuramları ve kamu yönetimi yaklaşımlarını ileri düzeyde açıklar ve güncel tartışmalarla ilişkilendirir. | ||||||
| 2 | Türkiye’nin idari–hukuki yapısını ve politika süreçlerini karşılaştırmalı bir çerçevede analiz eder. | ||||||
| 3 | Kamu politikası döngüsünde problem tanımlar, seçenek üretir ve etki/sonuç analizi yapar. | ||||||
| 4 | Nicel, nitel ve karma yöntemlerle araştırma tasarlar; veri toplar, analiz eder ve yorumlar. | ||||||
| 5 | Yönetişim, paydaş katılımı ve etik ilkeleri uygulayarak çözüm tasarlar. | ||||||
| 6 | Kanıta dayalı karar verme kültürünü kurum ve toplum yararına yaygınlaştırır; yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Göç olgusuna dair temel kavramları ve teorileri öğretir | ||||||
| 2 | Türkiye'de iç ve dış göç tarihini irdeler | ||||||
| 3 | Göç politikalarının toplumsal etkilerini irdeler | ||||||
| 4 | Göçmenlerin kimlik arayışını irdeler |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Kısa Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 141 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||