| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Metropoliten Yönetim | SBK 514 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. FERRUH TUZCUOĞLU |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Selin Başcan |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı dünyada ve Türkiye´de büyükşehir belediyelerinin gelişimini, türlerini, örgüt ve işleyişini incelemektir. |
| Dersin İçeriği | Kentin tanımı, kent tipleri, kent kuramları, metropoliten kentler, dünyada metropoliten yönetimler, Türkiye´de metropoliten kentlerin gelişimi, büyükşehir belediyeleri. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Kent kuramlarını ve kentleşmenin teorik temellerini yorumlar ve bunları analiz eder, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Genel olarak dünyada özel olarak Türkiye’de kentleşmenin tarihi koşullarını açıklar, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Farklı ülkelerdeki metropolitan politikaları açıklar, bunları birbirleriyle karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Metropoliten yönetim örneklerinin farklı ülkelerdeki uygulamalarını değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, | |
| 5 | Türkiye’deki nüfus hareketlerini ve metropol olgusunun gelişimini yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, | |
| 6 | Türkiye’deki büyük şehir belediye örgütlenmesini tanımlar, açıklar, etkinliğini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Kent Tarihi | |
| 2 | Kent Tipleri | |
| 3 | Metropoliten Kentler | |
| 4 | Kent Kuramları | |
| 5 | Metropoliten Politikalar | |
| 6 | Metropol yönetimine ilişkin modeller ve örnekler | |
| 7 | Metropoliten Yönetim Örnekleri: Danimarka, UNIGOV, Hindistan | |
| 8 | Arasınav | |
| 9 | Metropoliten Yönetim Örnekleri: Toronto, Tokyo, Londra, Barselona | |
| 10 | Metropoliten Yönetim Örnekleri: Paris, Hannover, Lakewood, San Francisco | |
| 11 | Türkiye´de Nüfus Hareketleri ve Metropol Olgusunun Gelişimi | |
| 12 | Türkiye´de Büyükkentlerin Yönetimi: Büyükşehir Belediye Modeli | |
| 13 | Büyükşehir Belediyelerinde Yetki-Görev ve Kaynakların Paylaşımı | |
| 14 | Büyükşehir Belediyelerinde Planlama ve Koordinasyon, Yönetimlerarası İlişkiler Açısından Büyükşehir Belediyesi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Tuzcuoğlu, Ferruh (2003), Metropoliten Yönetim, Sakarya: Sakarya Kitapevi. |
| Ders Kaynakları | Tuzcuoğlu, Ferruh (2003), Metropoliten Yönetim, Sakarya: Sakarya Kitapevi. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Siyaset kuramları ve kamu yönetimi yaklaşımlarını ileri düzeyde açıklar ve güncel tartışmalarla ilişkilendirir. | ||||||
| 2 | Türkiye’nin idari–hukuki yapısını ve politika süreçlerini karşılaştırmalı bir çerçevede analiz eder. | ||||||
| 3 | Kamu politikası döngüsünde problem tanımlar, seçenek üretir ve etki/sonuç analizi yapar. | ||||||
| 4 | Nicel, nitel ve karma yöntemlerle araştırma tasarlar; veri toplar, analiz eder ve yorumlar. | ||||||
| 5 | Yönetişim, paydaş katılımı ve etik ilkeleri uygulayarak çözüm tasarlar. | ||||||
| 6 | Kanıta dayalı karar verme kültürünü kurum ve toplum yararına yaygınlaştırır; yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Kent kuramlarını ve kentleşmenin teorik temellerini yorumlar ve bunları analiz eder, | ||||||
| 2 | Genel olarak dünyada özel olarak Türkiye’de kentleşmenin tarihi koşullarını açıklar, | ||||||
| 3 | Farklı ülkelerdeki metropolitan politikaları açıklar, bunları birbirleriyle karşılaştırır. | ||||||
| 4 | Metropoliten yönetim örneklerinin farklı ülkelerdeki uygulamalarını değerlendirir. | ||||||
| 5 | Türkiye’deki nüfus hareketlerini ve metropol olgusunun gelişimini yorumlar | ||||||
| 6 | Türkiye’deki büyük şehir belediye örgütlenmesini tanımlar, açıklar, etkinliğini değerlendirir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| Toplam | 70 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Sözlü Sınav | 3 | 5 | 15 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 3 | 3 |
| Toplam İş Yükü | 154 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,16 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||