| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Ölçme ve Değerlendirme | EBB 212 | 4 | 3 + 0 | 3 | 5 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Zorunlu | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. RÜŞTÜ YEŞİL | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Dr. Levent Ertuna  | 
                                
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Eğitim ve öğretimde ölçme ve değerlendirme ile ilgili kavramları tanıyarak, ölçmede geçerli, güvenilir ve kullanışlı ölçme tekniklerini nasıl kullanacağını öğrenir, ölçme sonuçları ile ilgili istatistiksel yöntemleri kullanmayı bilir.  | 
                                
| Dersin İçeriği | Ölçme ve değerlendirmeyle ilgili kavramlar; Ölçmede hata; Korelasyon; Ölçme aracında bulunması gereken nitelikler: güvenirlik ve geçerlik; Eğitimde kullanılan ölçme araç ve yöntemleri; Test geliştirme süreci ve madde analizi; Test puanları üzerinde istatistiksel işlemler; Standart puanlar  | 
                                
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Ölçme, değerlendirme,ölçek ve ölçmede hata kavramlarını ve çeşitlerini açıklar ve örnekler verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, | |
| 2 | Bir ölçme aracında bulunması gereken özellikleri (geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık) tartışır. | Anlatım, Rol Oynama, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Ölçme tekniklerini (yazılı sınavlar, çoktan seçmeli testler, doğru yanlış testleri, kısa cevap testleri, sözlü sınavlar, performans değerlendirme, proje) bütün özellikleri ile tartışır ve test geliştirme sürecini bilir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Test analizlerini (güçlük indeksi ve ayırt edicilik gücü) bilir , test sorularının güçlük indekslerini ve ayırt ediciliklerini hesaplar, Merkezi yığılma ölçülerinin(mod, medyan, aritmetik ortalama) ve merkezi dağılım ölçülerinin (ranj, standart sapma, çeyrek sapma), normal dağılım hesaplamalarını yapar ve yorumlar. | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Eğitimde ölçme ve değerlendirmede temel kavramlar | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma | 
| 2 | Ölçme ve Ölçme türleri, ölçmede sıfır, ölçme kuralı | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma | 
| 3 | Değerlendirme ve değerlendirme türleri, ölçütler, ölçekler | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma | 
| 4 | Bir ölçme aracında bulunması gereken özellikler I: Geçerlik | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma | 
| 5 | Bir ölçme aracında bulunması gereken özellikler II: Güvenirlik ve hata türleri | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma | 
| 6 | Bir Ölçme aracında bulunması gereken özellikler III: Kullanışlılık, ayırt edicilik, örnekleyicilik, objektiflik | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma | 
| 7 | Geleneksel Ölçme Araçları (Bilişsel) Sözlü sınavlar, kısa cevap testleri, doğru yanlış testleri , eşleştirmeli testler ve çoktan seçmeli testler | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma | 
| 8 | Duyuşsal ve Psikomotor Alan davranışlarının ölçülmesi: İlgi, tutum ve eğilim testleri | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma | 
| 9 | Alternatif/modern/tamamlayıcı ölçme araç ve yöntemleri (performans değerlendirme, portfolyo, rubrik vb) | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma | 
| 10 | Düşünme basamaklarına uygun soru yazma, analiz etme | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma | 
| 11 | Test geliştirme ve soru hazırlama teknikleri | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma | 
| 12 | Madde ve test analizleri: Güçlük, ayırt edicilik, güvenirlik | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma | 
| 13 | Merkezi eğilim ve merkezi yayılma ölçüleri, | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma | 
| 14 | Not verme, standart puanlara dönüştürme, ölçme sonuçları grafiklerle gösterme ve yorumlama | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Yeşil, R. (2014). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Ders Notu, Kırşehir.  | 
                                
| Ders Kaynakları | TEKİN H. (2003) EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME. ANKARA: YARGI MATBAACILIK  | 
                                
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. | X | |||||
| 2 | Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. | X | |||||
| 3 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer. | X | |||||
| 4 | Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. | X | |||||
| 5 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
| 6 | Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir. | X | |||||
| 7 | Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1). | X | |||||
| 8 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
| 9 | Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. | X | |||||
| 10 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. | X | |||||
| 11 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. | X | |||||
| 12 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir. | X | |||||
| 13 | Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. | X | |||||
| 14 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
| 15 | Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Ölçme, değerlendirme,ölçek ve ölçmede hata kavramlarını ve çeşitlerini açıklar ve örnekler verir. | |||||||||||||||
| 2 | Bir ölçme aracında bulunması gereken özellikleri (geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık) tartışır. | |||||||||||||||
| 3 | Ölçme tekniklerini (yazılı sınavlar, çoktan seçmeli testler, doğru yanlış testleri, kısa cevap testleri, sözlü sınavlar, performans değerlendirme, proje) bütün özellikleri ile tartışır ve test geliştirme sürecini bilir. | |||||||||||||||
| 4 | Test analizlerini (güçlük indeksi ve ayırt edicilik gücü) bilir , test sorularının güçlük indekslerini ve ayırt ediciliklerini hesaplar, Merkezi yığılma ölçülerinin(mod, medyan, aritmetik ortalama) ve merkezi dağılım ölçülerinin (ranj, standart sapma, çeyrek sapma), normal dağılım hesaplamalarını yapar ve yorumlar. | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Kısa Sınav | 10 | 
| 1. Ödev | 30 | 
| Toplam | 40 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 | 
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 | 
| Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 | 
| Ödev | 1 | 6 | 6 | 
| Final | 1 | 17 | 17 | 
| Toplam İş Yükü | 125 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||