Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitim Psikolojisi EBB 102 2 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUSTAFA BEKTAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş.Görv.Erol Üğur

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Bu dersin temel amacı gelişimi etkileyen faktörler, bireyde meydana gelen fiziksel, bilişsel, dil, kişilik ve ahlaki gelişim süreçleri, öğrenme psikolojisinin temel kavramları, öğrenmeyi etkileyen faktörler ve öğrenme kuramlarının kavranmasıdır.

Dersin İçeriği

Psikolojinin ve eğitim psikolojisinin temel kavramları; eğitim psikolojisinde araştırma yöntemleri, gelişim kuramları, gelişim alanları ve gelişim süreçleri; gelişimde bireysel farklılıklar; öğrenmeyle ilgili temel kavramlar, öğrenmeyi etkileyen faktörler, eğitim-öğrenme süreçleri çerçevesinde öğrenme kuramları, öğrenme sürecinde motivasyon.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 1) Psikolojinin temel kavramlarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Kişilik gelişimini cinsel kimlik ve psikososyal gelişim dönemlerine göre açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Çocukların fiziksel ve psikomotor gelişimlerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Zihinsel gelişim süreçlerini açıklar Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap,
5 5) Öğrenme psikolojisini tanımlar. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım,
6 6) Öğrenmenin biyolojik temellerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
7 7) Öğrenmeye etken olan yapıları denetler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
8 8) Öğrenmede davranışsal yaklaşımları tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
9 9) Sosyal öğrenme teorilerini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Psikoloji Kavramının Temeli
2 Gelişim ile İlgili Temel Kavramlar
3 Fiziksel Gelişim
4 Bilişsel Gelişim
5 Dil Gelişimi
6 Kişilik Gelişimi
7 Ahlaki Gelişim
8 Ara sınav
9 Öğrenme Psikolojisi ile İlgili Temel Kavramlar
10 Klasik Koşullanma ve Bitişiklik Kuramları
11 Bağlaşım Kuramı
12 Edimsel Koşullanma
13 Sosyal Bilişsel Öğrenme Kuramı
14 Gestalt Kuramı
Kaynaklar
Ders Notu

Işık Terzi, Ş. (2013). Eğitim Psikolojisi, Pegem Akademi.

Ders Kaynakları

Özbay, Y., Erkan, S.  (2015). Eğitim Psikolojisi, Pegem Yayıncılık

 

Deniz E.(2013). Eğitim Psikolojisi, Maya Akademi.

 

Cüceloğlu, D. (2016). İnsan ve Davranışı. Remzi Kitabevi.


Yıldırım,R;. (2002). Öğrenmeyi Öğrenmek, Sistem Yayıncılık.


Editör:Binnur Yeşilyaprak (2017). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim), Pegem Yayıncılık.


Selçuk, Z. (2004).  Gelişim ve Öğrenme, Nobel Yayıncılık.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. X
2 Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. X
3 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer. X
4 Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. X
5 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
6 Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir. X
7 Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1). X
8 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. X
9 Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. X
10 Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. X
11 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. X
12 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir.
13 Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar.
14 Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
15 Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 1) Psikolojinin temel kavramlarını açıklar.
2 Kişilik gelişimini cinsel kimlik ve psikososyal gelişim dönemlerine göre açıklar
3 Çocukların fiziksel ve psikomotor gelişimlerini açıklar.
4 Zihinsel gelişim süreçlerini açıklar
5 5) Öğrenme psikolojisini tanımlar.
6 6) Öğrenmenin biyolojik temellerini açıklar.
7 7) Öğrenmeye etken olan yapıları denetler.
8 8) Öğrenmede davranışsal yaklaşımları tanımlar.
9 9) Sosyal öğrenme teorilerini değerlendirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 10
Toplam 10
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 1 15 15
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 115
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,6
dersAKTSKredisi 5