| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Eğitim Psikolojisi | EBB 102 | 2 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUSTAFA BEKTAŞ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş.Görv.Erol Üğur |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı gelişimi etkileyen faktörler, bireyde meydana gelen fiziksel, bilişsel, dil, kişilik ve ahlaki gelişim süreçleri, öğrenme psikolojisinin temel kavramları, öğrenmeyi etkileyen faktörler ve öğrenme kuramlarının kavranmasıdır. |
| Dersin İçeriği | Psikolojinin ve eğitim psikolojisinin temel kavramları; eğitim psikolojisinde araştırma yöntemleri, gelişim kuramları, gelişim alanları ve gelişim süreçleri; gelişimde bireysel farklılıklar; öğrenmeyle ilgili temel kavramlar, öğrenmeyi etkileyen faktörler, eğitim-öğrenme süreçleri çerçevesinde öğrenme kuramları, öğrenme sürecinde motivasyon. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | 1) Psikolojinin temel kavramlarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Kişilik gelişimini cinsel kimlik ve psikososyal gelişim dönemlerine göre açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Çocukların fiziksel ve psikomotor gelişimlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Zihinsel gelişim süreçlerini açıklar | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 5 | 5) Öğrenme psikolojisini tanımlar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 6 | 6) Öğrenmenin biyolojik temellerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 7 | 7) Öğrenmeye etken olan yapıları denetler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 8 | 8) Öğrenmede davranışsal yaklaşımları tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 9 | 9) Sosyal öğrenme teorilerini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Psikoloji Kavramının Temeli | |
| 2 | Gelişim ile İlgili Temel Kavramlar | |
| 3 | Fiziksel Gelişim | |
| 4 | Bilişsel Gelişim | |
| 5 | Dil Gelişimi | |
| 6 | Kişilik Gelişimi | |
| 7 | Ahlaki Gelişim | |
| 8 | Ara sınav | |
| 9 | Öğrenme Psikolojisi ile İlgili Temel Kavramlar | |
| 10 | Klasik Koşullanma ve Bitişiklik Kuramları | |
| 11 | Bağlaşım Kuramı | |
| 12 | Edimsel Koşullanma | |
| 13 | Sosyal Bilişsel Öğrenme Kuramı | |
| 14 | Gestalt Kuramı |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Işık Terzi, Ş. (2013). Eğitim Psikolojisi, Pegem Akademi. |
| Ders Kaynakları | Özbay, Y., Erkan, S. (2015). Eğitim Psikolojisi, Pegem Yayıncılık
Deniz E.(2013). Eğitim Psikolojisi, Maya Akademi.
Cüceloğlu, D. (2016). İnsan ve Davranışı. Remzi Kitabevi.
|
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. | X | |||||
| 2 | Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. | X | |||||
| 3 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer. | X | |||||
| 4 | Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. | X | |||||
| 5 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
| 6 | Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir. | X | |||||
| 7 | Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1). | X | |||||
| 8 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
| 9 | Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. | X | |||||
| 10 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. | X | |||||
| 11 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. | X | |||||
| 12 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir. | ||||||
| 13 | Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. | ||||||
| 14 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | ||||||
| 15 | Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 1) Psikolojinin temel kavramlarını açıklar. | |||||||||||||||
| 2 | Kişilik gelişimini cinsel kimlik ve psikososyal gelişim dönemlerine göre açıklar | |||||||||||||||
| 3 | Çocukların fiziksel ve psikomotor gelişimlerini açıklar. | |||||||||||||||
| 4 | Zihinsel gelişim süreçlerini açıklar | |||||||||||||||
| 5 | 5) Öğrenme psikolojisini tanımlar. | |||||||||||||||
| 6 | 6) Öğrenmenin biyolojik temellerini açıklar. | |||||||||||||||
| 7 | 7) Öğrenmeye etken olan yapıları denetler. | |||||||||||||||
| 8 | 8) Öğrenmede davranışsal yaklaşımları tanımlar. | |||||||||||||||
| 9 | 9) Sosyal öğrenme teorilerini değerlendirir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 10 |
| Toplam | 10 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Kısa Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Final | 1 | 25 | 25 |
| Toplam İş Yükü | 115 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,6 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||