| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| G.K. Seç.I: Osmanlı Paleografyası | SBE 219 | 3 | 3 + 0 | 3 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | YOK |
| Önerilen Seçmeli Dersler | YOK |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. MEHMET ALPER CANTİMER |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
| Dersin Amacı | Osmanlı dönemi Türkçesini okumayı öğretmek ve Osmanlıca matbu metinleri anlamayı sağlamaktır. |
| Dersin İçeriği | Osmanlı dönemi Türkçesinin Türk dili tarihindeki yeri, alfabe ve yazı sistemi, Türkçe gramer bilgileri, Arapça-Farsça unsurlara giriş, matbu metin okumaları ve çeviri. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Osmanlı dönemine ait matbu vesikalar, vd. tarih kayıtlarını, kitap, gazete, dergi, vb. her çeşit eseri okuyabilmeyi kavrar | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
| 2 | Üst sınıflarda görülecek olan matbaa öncesi el yazısı vesikalarla ilgili derslerin alt yapısının oluşturulmasını hazırlar | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
| 3 | Türkçenin tarihi gelişimini, yapısını tanır ve çözümler | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
| 4 | Klasik edebiyatımıza ait eserleri okuyabilmeyi kavrar | Anlatım, Tartışma, | |
| 5 | Günümüz anayasa ve hukuk metinleri, mahkeme kayıtları, meclis zabıtları, askeri belge ve yazılar vd. alanlardaki bilgi, belge ve dokümanı açıklar ve yorumlar | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
| 6 | Bilim, sanat, mimari, kitabeler vd. eserleri değerlendirir | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
| 7 | Kültürel, toplumsal vd. tarihi sürekliliğin sağlanması ve inşasını analiz eder | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dersin gerekliliği ve amacı, Osmanlıca alfabe ve harflerin yazılışları | |
| 2 | Osmanlıca alfabe ve harflerin şekil ve okunuşları itibariyle harflerin özellikleri | |
| 3 | Harflerin bitişmeleri, Osmanlıca örnek metinler | |
| 4 | Türkçe kelimelerin okunup-yazılmaları, Osmanlıca örnek metinler | |
| 5 | Asli harf-okutucu harf, Osmanlıca örnek metinler | |
| 6 | Sesli harflerin durumları, Osmanlıca örnek metinler | |
| 7 | Türkçe kelimelerde benzer sesler, Osmanlıca örnek metinler | |
| 8 | Osmanlıca rakamların okunuş ve yazılışları | |
| 9 | Vize | |
| 10 | Türkçe kelimelere yazılış örnekleri, Osmanlıca örnek metinler | |
| 11 | Türkçe eklerin yazılış şekilleri, Osmanlıca örnek metinler | |
| 12 | Türkçe zamirlerin yazılışları, Osmanlıca örnek metinler | |
| 13 | Türkçe edatların yazılışı, Osmanlıca örnek metinler | |
| 14 | Türkçe fiillerin yazılışları, Osmanlıca örnek metinler |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Çeşitli Osmanlıca Metinler |
| Ders Kaynakları | Yılmaz Kurt, Osmanlı Türkçesi Dersleri I, Akçağ Yayınları, 2011. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sosyal Bilgiler eğitimini destekleyen sosyal bilim disiplinlerini tanır ve sosyal bilgiler eğitiminde kullanır. | ||||||
| 2 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda süreci tasarlar. | ||||||
| 3 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında özel öğretim yöntemlerini uygular, verileri değerlendirir ve bu veriler ışığında toplumsal olayları sosyolojik perspektifle yorumlar. | ||||||
| 4 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer. | ||||||
| 5 | Etkin vatandaş olarak sorumluluk bilinciyle küresel ve toplumsal sorunları tespit eder ve bu sorunlara çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
| 6 | Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve ölçme araçlarını kullanır. | ||||||
| 7 | Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | ||||||
| 8 | Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler | ||||||
| 9 | Yaşam boyu öğrenme kapsamında sözlü ve yazılı iletişim becerileri edinerek mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır. | ||||||
| 10 | Çevreye ilişkin sorunları tespit ederek çözüm önerileri getirecek projeler tasarlar. | ||||||
| 11 | Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Osmanlı dönemine ait matbu vesikalar, vd. tarih kayıtlarını, kitap, gazete, dergi, vb. her çeşit eseri okuyabilmeyi kavrar | |||||||||||
| 2 | Üst sınıflarda görülecek olan matbaa öncesi el yazısı vesikalarla ilgili derslerin alt yapısının oluşturulmasını hazırlar | |||||||||||
| 3 | Türkçenin tarihi gelişimini, yapısını tanır ve çözümler | |||||||||||
| 4 | Klasik edebiyatımıza ait eserleri okuyabilmeyi kavrar | |||||||||||
| 5 | Günümüz anayasa ve hukuk metinleri, mahkeme kayıtları, meclis zabıtları, askeri belge ve yazılar vd. alanlardaki bilgi, belge ve dokümanı açıklar ve yorumlar | |||||||||||
| 6 | Bilim, sanat, mimari, kitabeler vd. eserleri değerlendirir | |||||||||||
| 7 | Kültürel, toplumsal vd. tarihi sürekliliğin sağlanması ve inşasını analiz eder |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 100 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||