| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| M.B Seç.I:Medya Okur Yazarlığı Ders Prog.İnc. | SBE 439 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HÜSEYİN ÇALIŞKAN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Ayşegül KIRTEL |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | lköğretim medya okur yazarlığı programını tanır. Ayrıca sosyal Bilgiler öğretmenlerinin ilköğretimde bu dersleri de vermesi nedeniyle öğretmen adaylarının; Medyayı farklı açılardan okuyarak yaşadığı çevreye duyarlı, ülkesinin problemlerini bilen; medyada gördüklerini aklın süzgecinden geçirecek bilinç kazanan; .Televizyon, video, sinema, reklamlar, yazılı basın, internet vb. ortamlardaki mesajlara ulaşarak bunları çözümleme, değerlendirme ve iletme yeteneği elde eden; yazılı, görsel, işitsel medyaya yönelik eleştirel bakış açısı kazandıran bireyler yetiştirmelerini sağlamak amacıyla uygun öğretmenlik becerilerini kazandırmak . |
| Dersin İçeriği | ilköğretim medya okur yazarlığı programı, iletişime Giriş,Kitle İletişim araçları, Televizyon,Medya ve medyanın toplumsal, kültürel ve ekonomik yaşam üzerindeki etkileri,Ülkemizde televizyon yayıncılığı,İnternette bilgiye erişim, haber okuma, sohbet, e-posta, uzaktan eğitim, oyun gibi etkinlikleri uygulamalı olarak gerçekleştirme,Aile ve televizyon,Çocuk ve televizyon Televizyondaki uyarıcı simgelerin tanıtımı,Dergi ve türlerini tanıma |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | İlköğretim medya okur yazarlığı programını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
| 2 | Medyanın etkisini değerlendirir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | Medyanın eğitimdeki yerini ayırt eder. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 4 | Medya okur yazarlığını öğrenir. | Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 5 | Yaşadığı çavreye karşı duyarlılık kazanır. | Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 6 | Medyayı farklı açılardan analiz eder. | Problem Çözme, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 7 | Medya ve toplum ilişkisini analiz eder. | Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Tanışma ve dersin içeriği hakkında bilgi verilmesi | |
| 2 | İlköğretim medya okuryazarlığı programı | İlköğretim medya okuryazarlığı programı incelenecek. |
| 3 | İlköğretim medya okuryazarlığı programı | İlköğretim medya okuryazarlığı programı incelenecek. |
| 4 | İletişime Giriş ve Kitle İletişim araçları | [4] İlgili kısımlar okunacaktır. |
| 5 | Medya ve medyanın toplumsal, kültürel ve ekonomik yaşam üzerindeki etkileri | [2] İlgili kısımlar okunacaktır. |
| 6 | Televizyon ve Ülkemizde televizyon yayıncılığı | [1] İlgili kısımlar okunacaktır. |
| 7 | Dergi ve türlerini tanıma | [4] İlgili kısımlar okunacaktır. |
| 8 | Ara sınav | |
| 9 | Aile ve televizyon | [1] İlgili kısımlar okunacaktır. |
| 10 | Çocuk ve televizyon | [1] İlgili kısımlar okunacaktır. |
| 11 | Televizyondaki uyarıcı simgelerin tanıtımı | [1] ve [4] İlgili kısımlar okunacaktır. |
| 12 | Televizyon reklâmları | [1] İlgili kısımlar okunacaktır |
| 13 | İnternette bilgiye erişim, haber okuma, sohbet, e-posta, uzaktan eğitim, oyun gibi etkinlikleri uygulamalı olarak gerçekleştirme | [1] ve [4] İlgili kısımlar okunacaktır. |
| 14 | Final sınavı |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | [1]AKSOY, A. ve BATMAZ, V., 1995, Türkiye’de Televizyon ve Aile, Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu, Ankara. [2]ALGAN, E. ve AUSTİN, A., 2005, “Dünyada Medya Okuryazarlığı Alanının Gelişimi: Teorik ve Pratik Yaklaşımlar”, I. Uluslar arası Medya Okuryazarlığı Konferansı, 23-25 Mayıs, İstanbul. [3]Cumhuriyetin 80. Yılında Türkiye’de Radyo ve Televizyon Yayıncılığı, 2004, RTÜK Yayınları, Ankara. [4]MCQUAİL, Denis, 1983, “Kitle İletişim Araçlarının Etkisi”, Kitle İletişiminde Temel Yaklaşımlar, (der.) Alemdar K. ve Kaya R., Savaş Yayınları, Ankara. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sosyal Bilgiler eğitimini destekleyen sosyal bilim disiplinlerini tanır ve sosyal bilgiler eğitiminde kullanır. | ||||||
| 2 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda süreci tasarlar. | ||||||
| 3 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında özel öğretim yöntemlerini uygular, verileri değerlendirir ve bu veriler ışığında toplumsal olayları sosyolojik perspektifle yorumlar. | ||||||
| 4 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer. | ||||||
| 5 | Etkin vatandaş olarak sorumluluk bilinciyle küresel ve toplumsal sorunları tespit eder ve bu sorunlara çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
| 6 | Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve ölçme araçlarını kullanır. | ||||||
| 7 | Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | ||||||
| 8 | Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler | ||||||
| 9 | Yaşam boyu öğrenme kapsamında sözlü ve yazılı iletişim becerileri edinerek mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır. | ||||||
| 10 | Çevreye ilişkin sorunları tespit ederek çözüm önerileri getirecek projeler tasarlar. | ||||||
| 11 | Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | İlköğretim medya okur yazarlığı programını tanır. | |||||||||||
| 2 | Medyanın etkisini değerlendirir. | |||||||||||
| 3 | Medyanın eğitimdeki yerini ayırt eder. | |||||||||||
| 4 | Medya okur yazarlığını öğrenir. | |||||||||||
| 5 | Yaşadığı çavreye karşı duyarlılık kazanır. | |||||||||||
| 6 | Medyayı farklı açılardan analiz eder. | |||||||||||
| 7 | Medya ve toplum ilişkisini analiz eder. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 30 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 2 | 2 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 120 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||