| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| G.K.Seç.II: Osmanlı Dönemi Demokrasi Hareketleri | SBE 212 | 4 | 3 + 0 | 3 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | - |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HÜLYA ÇELİK |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | - |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Demokrasi kavramının doğuşu, gelişimi, Türklerde uygulanışı, Osmanlı Devleti’ndeki gelişimine ilişkin temel bilgileri kavranması. |
| Dersin İçeriği | Demokrasinin anlamı, batıda demokrasinin gelişimi, Türklerde demokrasinin gelişimi, Osmanlı Devletinde demokratikleşme çabaları olarak değerlendirilen Tanzimat Fermanı, Islahat Fermanı, I. ve II.Meşrutiyet |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Demokrasi kavramının Batı’daki gelişimi değerlendirir. | Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 2 | Osmanlı toplum düzenini demokrasi bağlamında değerlendirir. | Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | Osmanlı Devleti’ndeki demokratikleşme çabalarını değerlendirir. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Osmanlı Devleti’ndeki demokrasi hareketlerinde aydınların rolünü açıklar. | Soru-Cevap, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dersin tanıtımı | |
| 2 | Demokrasi kavramı, Batı’da demokrasinin gelişimi | |
| 3 | İslamiyet öncesi Türk toplumlarında demokrasi | |
| 4 | İslamiyet etkisi altındaki Türklerde Demokrasi | |
| 5 | Osmanlı toplum düzeni ve demokrasi | |
| 6 | II. Mahmut ve Sened-i İttifak | |
| 7 | ARA SINAV | |
| 8 | Tanzimat Fermanı | |
| 9 | Islahat Fermanı | |
| 10 | Osmanlı Devletinde ilk meşruti yönetim ve uygulamalar | |
| 11 | II. Meşrutiyetin İlanı | |
| 12 | II. Meşrutiyet dönemi uygulamaları | |
| 13 | Osmanlı demokrasi hareketlerinde aydınların rolü | |
| 14 | Osmanlı dönemi demokrasi hareketleri hakkında genel değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1-Ahmad, Feroz, İttihat ve Terakki (1908-1914), İstanbul, Kaynak, 1986. 2-Akyıldız, Ali, Tanzimat Dönemi Osmanlı Merkez Teşkilatında Reform (1836-1856), İstanbul, Eren 1993. 3-Ateş, Toktamış, Demokrasi, Kavram, Tarihi Süreç, İlkeler, Ankara, Ümit 1994. 4- Erdem, Tarhan, Anayasalar ve Seçim Kanunları (1876-1982), İstanbul, Milliyet 1982. 5- Güneş, İhsan, Türk Parlamento Tarihi, C.I-II, Ankara, TBMM, 1996-1998. 6-Kafesoğlu, İbrahim, Türk Milli Kültürü, İstanbul, Boğaziçi, 1988. 7-Mardin, Şerif, Jön Türklerin Siyasi Fikirleri (1895-1908), İstanbul, İletişim,1983. 8-Saray, Mehmet, Türk Devletlerinde Meclis (Parlamento), Demokratik Düşünce ve Atatürk, Ankara, ATAM, 1999. 9- Tanör, Bülent, Osmanlı Türk Anasal Gelişmeleri (1789-1980), İstanbul 2002. 10- Tunaya, Tarık Zafer, Türkiye’de Siyasi Partiler 1859-1976, Ankara 1978. 11- Türk Parlamentoculuğunun İlk Yüzyılı, 1876-1976, Ankara 1978. 12- Olgun, Kenan, “II. Meşrutiyet Dönemi Seçim Sistemi ve 1912 Seçimlerinde İzmit Sancağı’nda Uygulanışı”, Tarih Dergisi, Sayı ‘9, İstanbul 2004, s.139-154. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sosyal Bilgiler eğitimini destekleyen sosyal bilim disiplinlerini tanır ve sosyal bilgiler eğitiminde kullanır. | ||||||
| 2 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda süreci tasarlar. | ||||||
| 3 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında özel öğretim yöntemlerini uygular, verileri değerlendirir ve bu veriler ışığında toplumsal olayları sosyolojik perspektifle yorumlar. | ||||||
| 4 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer. | ||||||
| 5 | Etkin vatandaş olarak sorumluluk bilinciyle küresel ve toplumsal sorunları tespit eder ve bu sorunlara çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
| 6 | Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve ölçme araçlarını kullanır. | ||||||
| 7 | Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | ||||||
| 8 | Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler | ||||||
| 9 | Yaşam boyu öğrenme kapsamında sözlü ve yazılı iletişim becerileri edinerek mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır. | ||||||
| 10 | Çevreye ilişkin sorunları tespit ederek çözüm önerileri getirecek projeler tasarlar. | ||||||
| 11 | Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Demokrasi kavramının Batı’daki gelişimi değerlendirir. | |||||||||||
| 2 | Osmanlı toplum düzenini demokrasi bağlamında değerlendirir. | |||||||||||
| 3 | Osmanlı Devleti’ndeki demokratikleşme çabalarını değerlendirir. | |||||||||||
| 4 | Osmanlı Devleti’ndeki demokrasi hareketlerinde aydınların rolünü açıklar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| 1. Ödev | 15 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 15 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 104 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,16 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||