| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Özel Öğretim Yöntemleri I | SBE 305 | 5 | 3 + 2 | 4 | 7 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SEVGİ COŞKUN KESKİN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Ayşegül KIRTEL |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Sosyal Bilgiler öğretiminin temel amaçlarını kavratma, sosyal bilgiler dersi öğretim programı hakkında bilgi edindirme, sosyal bilgiler öğretiminde kullanılan öğretim yöntem ve materyallerini tanıtma, uygulama düzeyinde bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
| Dersin İçeriği | Alana özgü temel kavramlar ve bu kavramların alan öğretimiyle ilişkisi, alanının başta Anayasa ve Milli Eğitim Temel Yasası olmak üzere yasal dayanakları, alan öğretiminin genel amaçları, kullanılan yöntem, teknik, araç-gereç ve materyaller. İlgili Öğretim Programının incelenmesi(amaç, kazanım, tema, ünite, etkinlik, v.b.). Ders, öğretmen ve öğrenci çalışma kitabı örneklerinin incelenmesi ve değerlendirilmesi. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Sosyal Bilgiler dersi öğretim programında yer alan tema ve kazanımları tanır. | Tartışma, Problem Çözme, | |
| 2 | Çağdaş öğretim yaklaşımlarının felsefi temellerini bilir ve Sosyal bilgiler öğretimindeki yerini tartışır. | Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Öğrencilerde kavramsal değişimi sağlamada etkili öğretim yöntemleri/tekniklerini bilir. | Tartışma, | |
| 4 | Sosyal bilgiler öğretiminde kullanılacak öğretim materyali ve etkinlikleri hazırlar. | Tartışma, Problem Çözme, | |
| 5 | Sosyal bilgiler öğretiminde kullanılacak öğretim materyali ve etkinlikleri hazırlamada bireysel sorumluluk alarak işbirliği içinde çalışır. | Tartışma, Problem Çözme, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Sosyal bilgiler öğretiminin temel amaçları nelerdir?, Etkili bir sosyal bilgiler öğretimi için neler gereklidir? İşbirlikli öğrenme gruplarında tartışılması ve sınıfça paylaşılması. Sınıfın ön bilgilerinin ve kavram yanılgılarının ortaya çıkarılması | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma ödevi.[1] Genel olarak incelenecek[2] sayfa: 314-320[3] sayfa: 74-75[5] Sayfa: 16-43 |
| 2 | Sosyal bilgiler dersinin temel yapısı ve NCSS ilk kuruluşundan günümüze sosyal bilgiler alanında yaptıkları çalışmalar ve bunların Türkiye programlarında sosyal bilgiler dersine etkileri | [1] Program kılavuzunun incelenmesi, internet erişim adresi: http://ttkb.meb.gov.tr |
| 3 | Yapılandırmacı öğretim modelini tanıtılması ve bu yaklaşım doğrultusunda oluşan sosyal bilgiler programların incelenmesi konuyla ilgili görüşlerin ortaya konulması | [2]sayfa: [3] sayfa: 58-67[4]tümü |
| 4 | Öğrenme kuramları ve sosyal bilimleri öğretimindeki uygulamaları. Tam öğrenme ve taksonomisi, Çoklu Zekâ Kuramı ve işbirlikli öğrenme yönteminin detaylı olarak incelenmesi ve sosyal bilgiler öğretimindeki uygulamalarının örneklendirilmesi | [2] Sayfa :327/296[5] Sayfa: 138[7] ilgili bölüm |
| 5 | Öğretim yöntemleri: (örnek olay, tematik öğrenme, proje temelli öğrenme, problem çözme, işbirlikli öğrenme | Verilen kazanımlarla belirlenen yöntemlerin uygulamasına yönelik örnekler hazırlama |
| 6 | Öğretim yöntemleri: (örnek olay, tematik öğrenme, proje temelli öğrenme, problem çözme, işbirlikli öğrenme) sınıf içi uygulamaları ve örneklerin sunulması | [5] 147[2] ilgili bölüm okunacak[3] 77-977] ilgili bölüm |
| 7 | Tartışma-Anlatım Yöntemi ve teknikleri | Verilen kazanımlarla belirlenen yöntemlerin uygulamasına yönelik örnekler hazırlama |
| 8 | Akvaryum, beyin fırtınası, beyin eseri, baklava, karşıt görüş geliştirme ve diğer tartışma teknikleri ilgili verilen kazanımlar doğrultusunda sınıf içi uygulamaları ve örneklerin sunulması | |
| 9 | ARASINAV | [9] 269-436 |
| 10 | Yaratıcı düşünme ve yaratıcı düşünmeyi geliştiren teknikler. (Beyin fırtınası, balık kılçığı, sinektik, konuşan resimler etkinliği, empati tekniği, yaratıcı drama, kukla vs. İşbirlikli öğrenme gruplarında söz konusu tekniklerle ilgili etkinlikler | [5] 228-253 |
| 11 | Drama uygulamaları, Kavram öğretimi, kavram öğretiminde kullanılan öğretim teknikleri: Kavram haritaları, anlam çözümlene tabloları, kavramsal değişim metinleri, kavram ağları | Eğitsel oyunlarla ilgili araştırma ve tasarlama çalışmaları |
| 12 | Belirlenen kazanımları eğitsel oyunlarla kazandırmaya yönelik etkinliklerin tasarlanması | Verilen kazanımlarla belirlenen yöntemlerin uygulamasına yönelik örnekler hazırlama |
| 13 | Eleştirel düşünme ve eleştirel düşünmeyi geliştiren teknikler. | Verilen kazanımlarla belirlenen yöntemlerin uygulamasına yönelik örnekler hazırlama |
| 14 | Sınıf dışı teknikler (Gözlem görüşme, vs.) | ........... |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | [1] İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (2005). Ankara: MEB Yayınları. [2] Açıkgöz (1998). Etkili öğrenme ve Öğretme. İzmir [3] Tan (2005). Öğretimi planlama ve değerlendirme. Ankara: Pegem A yayıncılık [4] Saban (2001) Çoklu zeka teorisi ve eğitim. [5] Öztürk ve Dilek (2002). Hayat bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem A yayıncılık [6] Doğanay ve Karip (2006). Öğretimde planlama ve değerlendirme. PegemA Yayıncılık. [7] Erden (tarihsiz) Sosyal bilgiler öğretimi. Ankara Alkım Yayınevi [[8] Özden (2003). Öğrenme ve Öğretme. Ankara: PegemA Yayıncılık. [9] Erginer (2004). Öğretimde planlama ve uygulama. Öğreti. PegemA Yayıncılık. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sosyal Bilgiler eğitimini destekleyen sosyal bilim disiplinlerini tanır ve sosyal bilgiler eğitiminde kullanır. | ||||||
| 2 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda süreci tasarlar. | ||||||
| 3 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında özel öğretim yöntemlerini uygular, verileri değerlendirir ve bu veriler ışığında toplumsal olayları sosyolojik perspektifle yorumlar. | ||||||
| 4 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer. | ||||||
| 5 | Etkin vatandaş olarak sorumluluk bilinciyle küresel ve toplumsal sorunları tespit eder ve bu sorunlara çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
| 6 | Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve ölçme araçlarını kullanır. | ||||||
| 7 | Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | ||||||
| 8 | Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler | ||||||
| 9 | Yaşam boyu öğrenme kapsamında sözlü ve yazılı iletişim becerileri edinerek mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır. | ||||||
| 10 | Çevreye ilişkin sorunları tespit ederek çözüm önerileri getirecek projeler tasarlar. | ||||||
| 11 | Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Sosyal Bilgiler dersi öğretim programında yer alan tema ve kazanımları tanır. | |||||||||||
| 2 | Çağdaş öğretim yaklaşımlarının felsefi temellerini bilir ve Sosyal bilgiler öğretimindeki yerini tartışır. | |||||||||||
| 3 | Öğrencilerde kavramsal değişimi sağlamada etkili öğretim yöntemleri/tekniklerini bilir. | |||||||||||
| 4 | Sosyal bilgiler öğretiminde kullanılacak öğretim materyali ve etkinlikleri hazırlar. | |||||||||||
| 5 | Sosyal bilgiler öğretiminde kullanılacak öğretim materyali ve etkinlikleri hazırlamada bireysel sorumluluk alarak işbirliği içinde çalışır. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 172 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,88 | ||
| dersAKTSKredisi | 7 | ||