| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Sosyal Bilgiler Öğr.Sözlü ve Yazılı Ürünlerin Kul. | SBE 301 | 5 | 2 + 2 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | SBE 101 Sosyal Bilgilerin Temelleri dersini almış olmak. |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYŞEGÜL KIRTEL |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Ayşegül KIRTEL |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Sosyal bilgiler eğitimde kullanılabilecek yazılı ve sözlü edebi metinleri tanımak ve etkili bir şekilde kullanmayı öğretmektir. |
| Dersin İçeriği | Edebi metinler ve türleri; mitler, destanlar, efsaneler, seyahatnameler, siyasetnameler, menakıpnameler, gazavatnameler, tarihi romanlar masallar, hikâyeler, türküler, kâşif günlükleri, şiirler, anılar, denemeler, hikâyecikler (anekdotlar), biyografiler, mektuplar vb.nin sosyal bilgiler öğretiminde kullanılması. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Sosyal bilgiler dersinde kullanılan edebi metinleri tanır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Sosyal bilgiler dersi kazanımlarını kazandırmak amacıyla yazılı ve sözlü edebi metinleri kullanır ve etkinlikler tasarlar. | Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | SQ3R stratejilerini bu metinleri okurken kullanma becerisini edinir. | Anlatım, Tartışma, | |
| 4 | KWL stratejisini bu metinleri okurken kullanma becerisini edinir. | Anlatım, Tartışma, | |
| 5 | Kapalı teknik ile öğrencilerin okuma ve anlama yeterliliklerini değerlendirir. | Anlatım, Tartışma, | |
| 6 | Edebi metinlerin sosyal bilgiler içindeki önemini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dersin içeriğini tanıtma ve sosyal bilgiler ile ilgili temel kavramların ve program yapısının gözden geçirilmesi. | Sosyal bilgiler ders programları sınıf ortamına getirilir |
| 2 | Sosyal bilgiler derslerinde kullanılabilecek yazılı ve sözlü edebi metinleri etkili okumayı ve anlamayı sağlayabilecek SQ3R, KWL ve kapalı tekniklerinin tanıtılması | Sınıfa mit, destan ve efsaneler getirilir |
| 3 | Sosyal bilgiler derslerindeki kazanımları kazandırmaya yönelik olarak mitler, destanlar ve efsanelerin kullanılması | Sınıfa seyahatname ile kâşif günlükleri, siyasetname ve menakıpnamelerin |
| 4 | Sosyal bilgiler derslerindeki kazanımları kazandırmaya yönelik olarak seyahatname ile kâşif günlükleri, siyasetname ve menakıpnamelerin kullanılması | Sınıfa gazavatname, marifetname ve tarihi romanlar getirilir. |
| 5 | Sosyal bilgiler derslerindeki kazanımları kazandırmaya yönelik olarak gazavatname, marifetname ve tarihi romanların kullanılması | Sınıfa masallar, hikâyeler ve türküler getirilir |
| 6 | Sosyal bilgiler derslerindeki kazanımları kazandırmaya yönelik olarak masallar, hikâyeler ve türkülerin kullanılması | Sınıfa şiirler, anılar ve denemeler getirilir. |
| 7 | Sosyal bilgiler derslerindeki kazanımları kazandırmaya yönelik olarak şiirler, anılar ve denemelerin kullanılması | Sınıfa biyografiler, mektuplar ve bilmeceler getirilir |
| 8 | ARA SINAV | |
| 9 | Sosyal bilgiler derslerindeki kazanımları kazandırmaya yönelik olarak biyografiler, mektuplar ve bilmecelerin kullanılması | Sınıfa atasözleri, mani ve makaleler getirilir. |
| 10 | Sosyal bilgiler derslerindeki kazanımları kazandırmaya yönelik olarak atasözleri, mani ve makalelerin kullanılması | Sınıfa belgesel, tiyatro eserleri ve söylevler getirilir |
| 11 | Sosyal bilgiler derslerindeki kazanımları kazandırmaya yönelik olarak belgesel, tiyatro eserleri ve söylevlerin kullanılması kullanılması | Sınıfa mektuplar, dikey dosyalar ve ansiklopediler getirilir |
| 12 | Sosyal bilgiler derslerindeki kazanımları kazandırmaya yönelik olarak mektuplar, dikey dosyalar ve ansiklopedilerin kullanılması | Sınıfa internet, fıkralar getirilir |
| 13 | Sosyal bilgiler derslerindeki kazanımları kazandırmaya yönelik olarak internet, fıkraların kullanılması | Sınıfa dinleti ve görsel- işitsel araçlar getirilir |
| 14 | Sosyal bilgiler derslerindeki kazanımları kazandırmaya yönelik olarak dinleti ve görsel- işitsel araçların kullanılması |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | (1) MEB Sosyal Bilgiler Dersi Programı (2) Öztürk, C ve R. Otluoğlu; (2002) Sosyal bilgiler öğretiminde yazılı ve sözlü edebiyat incelemeleri (3) Yukarıda belirtilen edebi ürünlerin yer aldığı dergi, kitap ve makaleler |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sosyal Bilgiler eğitimini destekleyen sosyal bilim disiplinlerini tanır ve sosyal bilgiler eğitiminde kullanır. | ||||||
| 2 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda süreci tasarlar. | ||||||
| 3 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında özel öğretim yöntemlerini uygular, verileri değerlendirir ve bu veriler ışığında toplumsal olayları sosyolojik perspektifle yorumlar. | ||||||
| 4 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer. | ||||||
| 5 | Etkin vatandaş olarak sorumluluk bilinciyle küresel ve toplumsal sorunları tespit eder ve bu sorunlara çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
| 6 | Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve ölçme araçlarını kullanır. | ||||||
| 7 | Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | ||||||
| 8 | Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler | ||||||
| 9 | Yaşam boyu öğrenme kapsamında sözlü ve yazılı iletişim becerileri edinerek mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır. | ||||||
| 10 | Çevreye ilişkin sorunları tespit ederek çözüm önerileri getirecek projeler tasarlar. | ||||||
| 11 | Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Sosyal bilgiler dersinde kullanılan edebi metinleri tanır. | |||||||||||
| 2 | Sosyal bilgiler dersi kazanımlarını kazandırmak amacıyla yazılı ve sözlü edebi metinleri kullanır ve etkinlikler tasarlar. | |||||||||||
| 3 | SQ3R stratejilerini bu metinleri okurken kullanma becerisini edinir. | |||||||||||
| 4 | KWL stratejisini bu metinleri okurken kullanma becerisini edinir. | |||||||||||
| 5 | Kapalı teknik ile öğrencilerin okuma ve anlama yeterliliklerini değerlendirir. | |||||||||||
| 6 | Edebi metinlerin sosyal bilgiler içindeki önemini değerlendirir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| 2. Kısa Sınav | 20 |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 145 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,8 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||