| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Orta Asya Türk Tarihi ve Kültürü | SBE 104 | 2 | 4 + 0 | 4 | 7 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HÜLYA ÇELİK |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Orta Asya Türklerinin siyasi, iktisadi ve toplumsal hayatının incelenmesi, Tarihi süreç içinde edinilen kültürel değerlerin insan ve toplum yaşamına etkilerinin incelenmesi |
| Dersin İçeriği | Orta Asya Türk Devletleri, Tarihi süreç içinde oluşan kültürel değerler. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Türk devletlerindeki siyasi, kültürel ve ekonomik değişim ve gelişimi değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 2 | Türk devletlerinin niteliklerini belirler | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 3 | Türk devletlerinin devamlılığının farkına varır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Türk devletini oluşturan unsurların etnik ve siyasi yapılarını analiz eder | Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 5 | Türk tarihi ve kültürü ile ilgili genel bilgiler edinir | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 6 | Türk kültürü ile diğer kültürler arasındaki farklılıkları analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dersin tanıtımı | |
| 2 | Türklerin ilk anayurdu, Tarihte Türk adı; Türk kültürünün ortaya çıkışı ;Türklerin göçleri ve yayılma alanları | |
| 3 | Büyük Hun Devleti | |
| 4 | Avrupa Hun Devleti | |
| 5 | Göktürkler | |
| 6 | Uygurlar | |
| 7 | Türgişler, Kırgızlar, Sabarlar, Karluklar, | |
| 8 | Avarlar, Hazarlar, Peçenekler, Kumanlar, Ogurlar | |
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | İslam Öncesi Türk kültür tarihi | |
| 11 | Türklerin İslamiyet’i kabulü | |
| 12 | Tolunoğulları, İhşidiler | |
| 13 | Karahanlılar, Gazneliler | |
| 14 | İlk Müslüman Türk devletlerinde kültür ve uygarlık |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | [1] İbrahim Kafesoğlu, Türk Milli Kültürü, İstanbul 1997.[2] Lagos Ligeti, “Asya Hunları”, Tanrının Kılıcı Atilla, İstanbul 1996. [3] Salim Koca, “Asya Hunları”, Türkler, c: II, Ankara 2002. [4] Bahaeddin Ögel, “Akhun Devleti”, Tarihte Türk Devletleri, c: I, Ankara 1987 [5] Bahaeddin Ögel, Büyük Hun Devleti I-II. Ankara 1971.[6] Ahmet Taşağıl, Göktürkler I, Ankara 1995. [7] Saadettin Gömeç, Kök-Türk Tarihi, Ankara 1999. [8] Özkan İzgi, Uygurların Siyasi ve Kültürel Tarihi, Ankara 1987. [9] Salim Koca, Türk Kültürünün Temelleri 2, Ankara 2003. [10] Bahaeddin Ögel, Türk Kültürünün Gelişme Çağları, İstanbul 1998. [11] Abdulkadir İnan, Eski Türk Dini, İstanbul 1976. [12] Bahaaddin Ögel, Türk Devlet Anlayışı, Ankara 1982. [13] Şerafettin Turan, Türk Kültür Tarihi, İstanbul 1990. [14] İbrahim Kafesoğlu, Eski Türk Dini, İstanbul 1980 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sosyal Bilgiler eğitimini destekleyen sosyal bilim disiplinlerini tanır ve sosyal bilgiler eğitiminde kullanır. | ||||||
| 2 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda süreci tasarlar. | X | |||||
| 3 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında özel öğretim yöntemlerini uygular, verileri değerlendirir ve bu veriler ışığında toplumsal olayları sosyolojik perspektifle yorumlar. | X | |||||
| 4 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer. | X | |||||
| 5 | Etkin vatandaş olarak sorumluluk bilinciyle küresel ve toplumsal sorunları tespit eder ve bu sorunlara çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
| 6 | Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve ölçme araçlarını kullanır. | ||||||
| 7 | Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
| 8 | Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler | ||||||
| 9 | Yaşam boyu öğrenme kapsamında sözlü ve yazılı iletişim becerileri edinerek mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır. | X | |||||
| 10 | Çevreye ilişkin sorunları tespit ederek çözüm önerileri getirecek projeler tasarlar. | ||||||
| 11 | Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Türk devletlerindeki siyasi, kültürel ve ekonomik değişim ve gelişimi değerlendirir | |||||||||||
| 2 | Türk devletlerinin niteliklerini belirler | |||||||||||
| 3 | Türk devletlerinin devamlılığının farkına varır | |||||||||||
| 4 | Türk devletini oluşturan unsurların etnik ve siyasi yapılarını analiz eder | |||||||||||
| 5 | Türk tarihi ve kültürü ile ilgili genel bilgiler edinir | |||||||||||
| 6 | Türk kültürü ile diğer kültürler arasındaki farklılıkları analiz eder |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 20 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 25 | 25 |
| Toplam İş Yükü | 171 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 7 | ||