| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Sanat Felsefesi I | RSM 431 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. TUĞBA AYAS ÖNOL |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. TUĞBA AYAS ÖNOL, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
| Dersin Amacı | Sanatın farklı tarihsel dönemlere ait felsefi teorilerini, Platon, Aristoteles, Hume, Kant, Nietzsche, Benjamin, Adorno ve Heidegger gibi felsefe tarihinin önemli filozofları aracılığı ile öğrencilere aktarmak. |
| Dersin İçeriği | Platon, Aristoteles, Hume, Kant, Nietzsche, Benjamin, Adorno ve Heidegger'in sanata dair düşünceleri |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Filozofların sanat hakkındaki görüşlerini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, | Sözlü Sınavlar, |
| 2 | Sanat ve felsefe arasındaki ilişki kavranabilir | Anlatım, Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 3 | Farklı sanat teorilerini karşılaştırabilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Sözlü Sınavlar, |
| 4 | Sanat eserinin felsefi yorumunu yapabilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 5 | Sanatın felsefi teorileri ile sanatsal artalanını besleyebilir | Anlatım, Tartışma, | Sözlü Sınavlar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş: Sanat Felsefesi Nedir? | - |
| 2 | Platon ve Taklit Olarak Sanat | Platon, Devlet, X. Kitap |
| 3 | Aristoteles ve Tragedya Sanatı | Aristoteles, Poetika |
| 4 | Hume ve Estetik Değer | Bozkurt, N. Sanat ve Estetik Kuramlar |
| 5 | Kant ve Estetik Yargı | Altuğ, T. Kant Estetiği |
| 6 | Kant ve Yüce Yargısı | Altuğ, T. Kant Estetiği; Bozkurt, N. Sanat ve Estetik kuramlar |
| 7 | ARA SINAV | - |
| 8 | Nietzsche ve Sanat Eseri olarak Sanatçı | Nietzsche, F. Tragedyanın Doğuşu |
| 9 | Benjamin ve Sanat Eserinin Aurası | Benjamin, W. "Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağda Sanat Yapıtı", |
| 10 | Adorno ve Kütür Endüstrisi I | Adorno, T. Kültür Endüstrisi, Kültür Yönetimi, |
| 11 | Adorno ve Kütür Endüstrisi II | Adorno, T. Kültür Endüstrisi, Kültür Yönetimi |
| 12 | Heidegger ve Sanat Eserinin Kökeni | Heidegger, M. Sanat Eserinin Kökeni |
| 13 | Heidegger ve Teknoloji | Heidegger, M. Tekniğe İlişkin Soruşturma |
| 14 | Tekrar ve Tartışma | - |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Adorno, T. (2009). Kültür Endüstrisi, Kültür Yönetimi, çev. N. Ülner, M. Tüzel, E. Gen. İstanbul: İletişim Yayınları. Altuğ, Taylan. (2007). Kant Estetiği. İstanbul: Payel Yayınevi Aristoteles. (1999), Poetika, çev. İsmail Tunalı, 8. Baskı, İstanbul: Remzi Kitabevi Benjamin, Walter. (1993). "Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağda Sanat Yapıtı", Pasajlar, çev. Ahmet Cemal. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları Bozkurt, N. (2014). Sanat ve Estetik Kuramları. İstanbul: Sentez Yayınları Heidegger, M. (1998). Tekniğe İlişkin Soruşturma, çev., Doğan Özlem. İstanbul: Paradigma Yayınevi Heidegger, M. (2011). Sanat Eserinin Kökeni. Çev. Fatih Tepebaşı. Ankara: De Ki Yayınevi. Nietzsche, F. (2017). Tragedyanın Doğuşu, çev. Mustafa Tüzel. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Platon. (2018). Devlet, çev. Sabahattin Eyüboğlu, M. Ali Cimcoz, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları. Shiner, L. (2020). Sanatın İcadı: Bir Kültür Tarihi. Çev. İsmail Türkmen, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
|
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Bir fikirden yola çıkarak, tasarım, eskiz ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat üretimi gerçekleştirmek | X | |||||
| 2 | Gerçekleştirilen sanat projesinin, geçmişten günümüze bir perspektif içerisinde ki orjinalitesinin sorgulanması | X | |||||
| 3 | Sanatsal bir olguyu, tarihi, sosyolojik, estetik, psikolojik, felsefi ve politik boyutuyla değerlendirebilecek bir entellektüel birikim yapılandırmak | X | |||||
| 4 | Aynı entellektüel birikimle, global dünya içerisinde, kendi kültürel referansı ile sanatsal sorunsalının ilişkilendirilmesi | X | |||||
| 5 | Analitik düşünerek, tez, anti tez ve bunun sonucunda sentez yaparak, kendi kültürünü referans alabilecek özgüven ile çağın olgularının sorgulanması | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Filozofların sanat hakkındaki görüşlerini öğrenir | |||||
| 2 | Sanat ve felsefe arasındaki ilişki kavranabilir | |||||
| 3 | Farklı sanat teorilerini karşılaştırabilir | |||||
| 4 | Sanat eserinin felsefi yorumunu yapabilir | |||||
| 5 | Sanatın felsefi teorileri ile sanatsal artalanını besleyebilir |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Sözlü Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Final | 1 | 2 | 2 |
| Toplam İş Yükü | 118 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,72 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||