| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Bitirme Projesi I (Saha Araştırması I) | GIT 459 | 7 | 2 + 6 | 5 | 16 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYŞEGÜL BOYALI ŞAHİN |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi AYŞEGÜL BOYALI ŞAHİN, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Toplumsal bir mesele üzerine bir saha araştırması tasarlamak; bu araştırmayı uygulamalı olarak yürütmek, konuyla ilgili görsel malzemeler kullanmak ve üretmek; elde edilen verileri mevcut kuramsal bilgiler ışığında analiz etmek, raporlamak ve sunmak.
|
| Dersin İçeriği | Toplumsal bir mesele hakkında araştırma konusu ve sorusu belirlenmesi, literatür taraması yapılması, saha araştırması tasarlanması, sahaya çıkarak gözlem ve derinlemesine görüşmeler yapılması, saha izlenimlerinin sınıf ortamında paylaşılması, mevcut kuramsal bilgilerle verilerin analiz edilmesi, raporlanması ve sunulması |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Bağımsız bir saha araştırması tasarlama ve yürütme | Proje, | Performans Değerlendirme, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 2 | Sahaya çıkarak gözlem ve görüşme yapma | Proje, | Performans Değerlendirme, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 3 | İlk elden veri toplama deneyimi kazanma | Proje, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Performans Değerlendirme, |
| 4 | Mevcut kuramsal bilgiler ile veriyi analiz etme | Proje, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Performans Değerlendirme, |
| 5 | Toplumsal dinamikleri sosyolojik bakış açısıyla yorumlama | Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Performans Değerlendirme, |
| 6 | Araştırma projesi raporlama ve sunma | Proje, | Performans Değerlendirme, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dersin Tanıtımı | |
| 2 | Örnek Etnografik Çalışmalar Okunarak Sınıf Ortamında Tartışılması | |
| 3 | Proje Araştırma Konusu ve Sorusu Belirleme | |
| 4 | Konu Hakkında Literatür Taraması Yapılması ve Sınıf Ortamında Tartışılması | |
| 5 | Konu Hakkında Literatür Taraması Yapılması ve Sınıf Ortamında Tartışılması | |
| 6 | Araştırma Konusu, Araştırma Sorusu, Amaç, Kapsam, Yöntem, Hedef ve Sınırlılıkların Netleştirilmesi | |
| 7 | Saha Ziyareti | |
| 8 | Saha Ziyareti | |
| 9 | Saha Ziyareti | |
| 10 | Saha İzlenimlerinin Tartışılması | |
| 11 | Projenin Yazılması / Raporlanması | |
| 12 | Projenin Yazılması / Raporlanması | |
| 13 | Projenin Yazılması / Raporlanması / Geri Bildirim Alınarak Düzeltilmesi | |
| 14 | Proje Sunumu |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Akarçay (2023), Gülbin Özdamar. Görsel Sosyoloji: Kavramlar, Dönemler, Yöntemler. Phonenix Yayınları Gamze TOKSOY. (2019). GÖRSEL SOSYOLOJİK SAHA ARAŞTIRMALARI VE FOTOĞRAF. Çeyiz MAKAL FAIRCLOUGH. GENTRIFICATION IN ISTANBUL: GENERATING INSIGHTS THROUGH PHOTOGRAPHY Gülbin ÖZDAMAR AKARÇAY ve Erhan AKARÇAY. (2023). Eskişehir Şeker Fabrikası’nın Görsel Sosyolojisi: İşçi Deneyimleri Gülbin ÖZDAMAR AKARÇAY. (2022). ESKİ BİR FOTOĞRAFIN PEŞİNDE KENTİN OTOETNOGRAFİK İZİNİ SÜRMEK: YENİDEN FOTOĞRAFLANAN ÇUKURÇARŞI’DAN GERİYE KALANLAR MELTEM KARADAĞ (2019). Göç Çalışmalarında Görsel Kaynakların Kullanımı: Gaziantep’te Yaşayan Suriyeli Gençlerin Gündelik Yaşamlarını ve Deneyimlerini Anlamak Rabia Harmanşah, Z. Nilüfer Nahya (2018). Etnografik Hikâyeler_ Türkiye'de Alan Araştırması Deneyimleri-Metis Yayınları Kandiyoti, Deniz & Saktanber Ayşe. Kültür Fragmanları. Türkiye’de Gündelik Hayat. Metis Yayınları. Bartu Candan, Ayfer & Özbay, Cenk (2018). Kültür Denen Şey. Antropolojik Yaklaşımlar. Metis Yayınları. Kolektif. (2016). Etnografik Hikayeler. Metis Yayınları Saybaşılı, Nermin. (2017). Sanat Sahada - Görsel Kültür Çalışmalarında Etnografik Bilgi. Metis Yayınları. Bourdieu, Pierre (2023). Sosyolojiyi Düşünmek. Düşünümselliğe Dönüş. De Certeau, Michel. Kent İçinde Yürümek. Bulut, Başak Can (2017). Gündelik Hayat, İktidar İlişkileri ve Etik Kodların Kesişiminde Etnografik Araştırma. Moment Dergi Erdoğan, Emre & Semerci, Pınar Uyan (2023). Toplumsal Araştırma Yöntemleri İçin Bir Rehber: Gereklilikler, Sınırlılıklar ve İncelikler. Bilgi Üniversitesi Yayınları. Antonius C.G.M. Robben and Jeffrey A. Sluka, eds., 2007, Ethnographic Fieldwork: An Anthropological Reader, Second Edition. Oxford: Blackwell. John Van Maanen. (2011) Tales of the Field: On Writing Ethnography. Geertz, Clifford. 1973. “Thick Description: Toward an Interpretive Theory of Culture” Riessman, Catherine K. 1987. When gender is not enough: Women interviewing women. Gender and Society 1(2):172-207 Robert M. Emerson, Rachel I. Fretz, and Linda L. Shaw (2011). Writing Ethnographic Fieldnotes. University of Chicago Press. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Görsel İletişim (Multimedya, Fotoğraf, Sinema, Grafik Tasarım) alanında ileri düzeyde bilgi ve donanıma sahip olmak, bu alanda edinilen kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanmak; alanındaki kavram, düşünce ve olguları bilimsel yöntemlerle incelemek, verileri yorumlamak ve değerlendirmek. | X | |||||
| 2 | Temel sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve Görsel İletişim Tasarımı alanına uyarlamak | X | |||||
| 3 | Bilgisayar destekli tasarım bilgisine sahip olmak; farklı alanlardaki tasarım teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bunları uygulamak. Görsel kompozisyonun ilkelerini anlamak ve tasarım içinde uygulamak. | X | |||||
| 4 | Görsel iletişim tasarımı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmek, öğrenme gereksinimlerini belirlemek ve öğrenmeyi yaşam boyu yönlendirmek. | X | |||||
| 5 | Görsel iletişim tasarımı ile ilgili sorunları tanımlamak, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirmek. | X | |||||
| 6 | Görsel iletişim tasarımı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirmek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarmak, nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşmak. | X | |||||
| 7 | Disiplinlerarası etkileşimi önemseyerek görsel iletişim tasarımına temel oluşturan diğer disiplinlerden yararlanmak, bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olmak ve farklı alanlardaki karşılıklı etkileşim için temel oluşturmak | X | |||||
| 8 | Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk almak; etkin iletişim becerisine sahip olmak. | X | |||||
| 9 | Çok boyutlu algılama, düşünme, tasarlama, uygulama becerisini geliştirmek, analiz ve yorum yapma kapasitesine sahip olmak | X | |||||
| 10 | İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibi olmak. | X | |||||
| 11 | Bir yabancı dili kullanarak görsel iletişim tasarımıyla ilgili bilgileri izlemek | ||||||
| 12 | Alanının üretim standartları konusunda yeterliliğe sahip olmak ve alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak. | X | |||||
| 13 | Görsel iletişim ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak | X | |||||
| 14 | Çok yönlü ve açık fikirli düşünme modelini temel alarak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürmek. | X | |||||
| 15 | Estetik farkındalığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Bağımsız bir saha araştırması tasarlama ve yürütme | 5 | 1 | 0 | 4 | 4 | 3 | 5 | 3 | 3 | 0 | 0 | 2 | 3 | 5 | 1 |
| 2 | Sahaya çıkarak gözlem ve görüşme yapma | 5 | 1 | 0 | 4 | 4 | 5 | 3 | 3 | 0 | 0 | 2 | 2 | 3 | 5 | 0 |
| 3 | İlk elden veri toplama deneyimi kazanma | 5 | 1 | 0 | 4 | 4 | 3 | 5 | 3 | 3 | 0 | 0 | 2 | 3 | 5 | 0 |
| 4 | Mevcut kuramsal bilgiler ile veriyi analiz etme | 5 | 1 | 0 | 4 | 4 | 3 | 5 | 3 | 3 | 0 | 0 | 2 | 3 | 5 | 0 |
| 5 | Toplumsal dinamikleri sosyolojik bakış açısıyla yorumlama | 5 | 1 | 0 | 4 | 4 | 3 | 5 | 3 | 3 | 0 | 0 | 2 | 3 | 5 | 0 |
| 6 | Araştırma projesi raporlama ve sunma |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 10 |
| 2. Ödev | 25 |
| 1. Performans Görevi (Arazi Çalışması) | 30 |
| 3. Ödev | 15 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 40 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|