| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Film Sanatı | GIT 207 | 3 | 3 + 0 | 3 | 4 | 
| Ön Koşul Dersleri | yok  | 
                                
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Zorunlu | 
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi TÜLAY ÇELİK TUNCA | 
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi TÜLAY ÇELİK TUNCA, | 
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim | 
| Dersin Amacı | Dersin amacı bir sanat ve tasarım alanı olarak sinemanın estetik bağlamını anlatmak; film görüntülerinin düşünsel boyutunu ve akışkan yapısını ortaya koymak; görüntülerin yaratıcı biçimde yorumlayabilmeleri için öğrencilere, gerekli tarihsel, kuramsal ve kavramsal alt yapıyı kazandırmaktır.  | 
                                
| Dersin İçeriği | Ders, film görüntüsünü açıklayan temel estetik yaklaşımların, tarihsel, kavramsal, kuramsal perspektifte ele alır ve öğrencileri yaratıcı bir yorumlama sürecine teşvik eder.  | 
                                
| Kalkınma Amaçları | 
|---|
                             
                             
                             
                     | 
                
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Öğrenci sinema alanını bir sanat ve tasarım alanı olarak kavrar. | Proje, Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, | 
| 2 | Filmin temel sinematografik öğelerini öğrenir | Problem Çözme, Anlatım, Soru-Cevap, Proje, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, | 
| 3 | Film alanındaki temel estetik eğilimleri anlar. | Proje, Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Bireysel Çalışma, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, | 
| 4 | Film görüntülerinin düşünce üretme gücünü kavrar | Bireysel Çalışma, Proje, Anlatım, Soru-Cevap, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, | 
| 5 | Hareketli görüntülerin disiplinler arası açılımlar sağlayan akışkan yapısınının farkına varır | Bireysel Çalışma, Proje, Örnek Olay, Anlatım, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, | 
| 6 | Film tarihini şekillendiren önemli film örneklerini değerlendirir | Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Anlatım, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, | 
| 7 | Filmleri görsel işitsel denemlerle yaratıcı biçimde inceler ve yorumlar | Proje, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Giriş, sinema nedir? Endüstri ve sanat olarak sinemayı nasıl düşünebiliriz? Avrupa ve Amerika’da sinemanın seçtiği iki yol nasıl kavranır sorularının yanıtlanması | Belirtilen filmlerin izlenmesi: Kahirenin Mor Gülü, Karpuz Kabuğundan Gemiler Yapmak | 
| 2 | Gerçeklik ve kurmaca ilişkisinin ortaya konması, film alanının estetik ve sanat ve tasarım alanlarıyla neden ve nasıl keşitiğininin kavranması | Belirtilen filmlerin izlenmesi: Crimes of The Future, Look of Silence | 
| 3 | Film dilinin temel öğeleri; plan, sahne, sekans, çekim ölçekleri, açılar, kamera hareketleri, kurgu tipleri | Belirtilen filmlerin izlenmesi: Joker, Arka Pencere | 
| 4 | Alman Dışavurumculuğu, ışık ve gölge | Belirtilen filmlerin izlenmesi: Dr. Caligari'nin Muayene | 
| 5 | Griffith ve Hollywood sinemasının temelleri, popüler sinemanın estetik kodlarının ortaya çıkışı, hareket-imge, eylem-imge, organik kompozisyon | Belirtilen filmlerin izlenmesi: Hoşgörüsüzlük, Kırık Tomurculuk, Bir Ulusun Doğuşu | 
| 6 | Chaplin sineması: hareket ve makine / Fransız İzlenimciliği, Şiirsel Gerçekçilik / algılanım imge (öznellik ve nesnellik) niceliksel kompozisyon / Dreyer- duygulanım imge | Belirtilen filmlerin izlenmesi: Circus, M.Verdoux Şehir Işıkları, Jean D'arc'ın Tutkusu | 
| 7 | Sovyet Biçimciliği /diyalektik kompozisyon, materyalist kompozisyon | Belirtilen filmlerin izlenmesi: Potemkin Zırhlısı | 
| 8 | Tür sineması: Kara film | Belirtilen filmlerin izlenmesi: Double Indemnity | 
| 9 | Yeni Gerçekçilik: temel estetik eğilimler ve temalar / Zaman-imge | Belirtilen filmlerin izlenmesi: Bisikler Hırsızları, Paisa, Roma açık şehir, | 
| 10 | Yeni Dalga Akımı / Auteur Sinema, estetik eğilimler: düşünen imajlar / Bellek imajları: Alain Renais, Agnes Varda, Fellini, P.Esmer | Belirtilen filmlerin izlenmesi: Persona, Black Girl, Hirochima sevgilim, Meknalar ve yollar | 
| 11 | Auteur eleştirinin uygulanması: Bergman, M.Antonioni, A.Tarkovsky imajlarının değerlendirilmesi | Belirtilen filmlerin izlenmesi: Sivas, Rastgele Balthazar, Toplayıcılar | 
| 12 | Gerçekçilik tartışmaları ve poetik imajlar: Bir aradalık, ikilem ve engellenmiş masal Yeni Dalga Akımı / Auteur Sinema, estetik eğilimler: düşünen imajlar / Bellek imajları: Alain Renais, Agnes Varda, Fellini, P.Esmer | Belirtilen filmlerin izlenmesi: Persona, Black Girl, Hirochima sevgilim, Meknalar ve yollar | 
| 13 | Zamanın doğrudan ve dolaylı sunumunu anlamak / görüntülerin sezgisi | Belirtilen filmlerin izlenmesi: aventura, solaris,Kader | 
| 14 | Virtüel birleşmeler: Herhangi mekan-Bresson, Renk- Agnes Varda / Bunuel ve itki imge | Belirtilen filmlerin izlenmesi: Yankesici, Para, Mutluluk, Burjuvazinin Gizli Çekiciliği | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Abisel, Nilgün. Sessiz Sinema.  Bordwell, K. Thompson, Film Sanatı  A.Bazin, Sinema Nedir? S. Kracauer, Film Teorisi Elie Faure, Sinema Sanatı Roy Armes, Sinema ve Gerçeklik P Bonitzer, Kör Alan ve Dekadrajlar G. Deleuze, Hareket-İmge Gilles Deleuze, Zaman-İmge Serpil Kırel, Kültürel Çalışmalar ve Sinema J. Ranicere, Sinematografik Masal 
  | 
                                
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Görsel İletişim (Multimedya, Fotoğraf, Sinema, Grafik Tasarım) alanında ileri düzeyde bilgi ve donanıma sahip olmak, bu alanda edinilen kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanmak; alanındaki kavram, düşünce ve olguları bilimsel yöntemlerle incelemek, verileri yorumlamak ve değerlendirmek. | X | |||||
| 2 | Temel sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve Görsel İletişim Tasarımı alanına uyarlamak | X | |||||
| 3 | Bilgisayar destekli tasarım bilgisine sahip olmak; farklı alanlardaki tasarım teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bunları uygulamak. Görsel kompozisyonun ilkelerini anlamak ve tasarım içinde uygulamak. | X | |||||
| 4 | Görsel iletişim tasarımı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmek, öğrenme gereksinimlerini belirlemek ve öğrenmeyi yaşam boyu yönlendirmek. | X | |||||
| 5 | Görsel iletişim tasarımı ile ilgili sorunları tanımlamak, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirmek. | X | |||||
| 6 | Görsel iletişim tasarımı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirmek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarmak, nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşmak. | X | |||||
| 7 | Disiplinlerarası etkileşimi önemseyerek görsel iletişim tasarımına temel oluşturan diğer disiplinlerden yararlanmak, bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olmak ve farklı alanlardaki karşılıklı etkileşim için temel oluşturmak | X | |||||
| 8 | Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk almak; etkin iletişim becerisine sahip olmak. | X | |||||
| 9 | Çok boyutlu algılama, düşünme, tasarlama, uygulama becerisini geliştirmek, analiz ve yorum yapma kapasitesine sahip olmak | X | |||||
| 10 | İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibi olmak. | X | |||||
| 11 | Bir yabancı dili kullanarak görsel iletişim tasarımıyla ilgili bilgileri izlemek | X | |||||
| 12 | Alanının üretim standartları konusunda yeterliliğe sahip olmak ve alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak. | X | |||||
| 13 | Görsel iletişim ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak | X | |||||
| 14 | Çok yönlü ve açık fikirli düşünme modelini temel alarak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürmek. | X | |||||
| 15 | Estetik farkındalığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Öğrenci sinema alanını bir sanat ve tasarım alanı olarak kavrar. | 5 | 4 | 3 | 5 | 3 | 2 | 5 | 4 | 4 | 2 | 2 | 4 | 4 | 4 | 5 | 
| 2 | Filmin temel sinematografik öğelerini öğrenir | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 1 | 5 | 4 | 3 | 1 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | 
| 3 | Film alanındaki temel estetik eğilimleri anlar. | 5 | 5 | 3 | 5 | 4 | 3 | 5 | 3 | 5 | 3 | 3 | 4 | 3 | 5 | 5 | 
| 4 | Film görüntülerinin düşünce üretme gücünü kavrar | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 3 | 2 | 4 | 5 | 5 | |
| 5 | Hareketli görüntülerin disiplinler arası açılımlar sağlayan akışkan yapısınının farkına varır | 5 | 3 | 3 | 5 | 4 | 3 | 5 | 3 | 5 | 1 | 1 | 2 | 2 | 5 | 5 | 
| 6 | Film tarihini şekillendiren önemli film örneklerini değerlendirir | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 1 | 4 | 3 | 5 | 2 | 2 | 3 | 3 | 5 | 5 | 
| 7 | Filmleri görsel işitsel denemlerle yaratıcı biçimde inceler ve yorumlar | 5 | 5 | 3 | 5 | 4 | 1 | 4 | 5 | 5 | 2 | 2 | 5 | 3 | 5 | 5 | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 55 | 
| 1. Ödev | 15 | 
| 2. Ödev | 15 | 
| 3. Ödev | 15 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Final | 50 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 | 
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 | 
| Final | 1 | 20 | 20 | 
| Ödev | 3 | 4 | 12 | 
| Toplam İş Yükü | 112 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,48 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||