| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Fotoğraf ve Toplum | GIT 114 | 2 | 3 + 0 | 3 | 4 | 
| Ön Koşul Dersleri | ||
| Önerilen Seçmeli Dersler | ||
| Dersin Dili | Türkçe | |
| Dersin Seviyesi | Lisans | |
| Dersin Türü | Zorunlu | |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SUZAN ORHAN | |
| Dersi Verenler | ||
| Dersin Yardımcıları | ||
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim | |
| Dersin Amacı | Fotoğraf ve toplum ilişkisini, teknik, estetik ve politik gelişmeler ışığında öğretmek; yaygın kullanım alanlarını örneklerle incelemek.  | 
                                |
| Dersin İçeriği | 
 
  | 
                                
| Kalkınma Amaçları | 
|---|
                             
                             
                             
                             
                             
                             
                             
                     | 
                
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Fotoğraf tarihini teknolojik, toplumsal, kültürel ve sanatsal gelişmelerle birlikte açıklar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Sözlü Sınavlar, | 
| 2 | Fotoğrafın bilimsel bir kayıt aracı olarak hangi alanlarda kullanıldığını bilir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Proje, Problem Çözme, | Performans Değerlendirme, | 
| 3 | Kayıt aracı olmasının ötesinde, fotoğrafın öncelikle estetik bir temsil formu olduğunu örneklerle anlatır. | Gösterip Yaptırma, Anlatım, Beyin Fırtınası, | Sözlü Sınavlar, | 
| 4 | Belgesel ve haber fotoğrafçılığının toplumsal etkilerini açıklar. | Deney ve Laboratuvar, Örnek Olay, Anlatım, Grupla Çalışma, Tartışma, | Sözlü Sınavlar, | 
| 5 | Avant-garde hareketin sanat tarihinde yarattığı kırılmayı avant-garde fotoğraf üzerinden kurgulayarak yorumlar. | Bireysel Çalışma, | |
| 6 | Fotoğraf sanatının tarihsel süreç içerisinde diğer sanatlarla olan etkileşimini açıklar. | Beyin Fırtınası, Proje, | Performans Değerlendirme, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), | 
| 7 | Çağdaş sanat teorisi ve uygulamaları ile dijital çağın etkisi altındaki fotoğrafın günümüzdeki yaratıcılık stratejilerini multimedya örnekleri üzerinden anlatır. | Soru-Cevap, Proje, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Çoktan Seçmeli Testler, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Fotoğrafın icadı ve ilk kullanım alanları. | Karanlık Odanın Sırları (Quentin Bajac) okunacak. | 
| 2 | Toplum, Toplumsal Değişim, Sosyoloji ve Fotoğrafla İlgili Temel Kavramlar | Sosyoloji, Antony Giddens | 
| 3 | Portre fotoğrafçılığının gelişimi | A New History Of Photography kitabı incelenmelidir | 
| 4 | Fotoğrafın bilimsel kayıt aracı olarak kullanımı (antropoloji, kriminoloji, tıp, vb) | Fotoğraf ve Toplum (Gisele Freund) | 
| 5 | Haber fotoğrafçılığının gelişimi ve fotojurnalizmin kurumsallaşması | Magnum kitabı okunacak | 
| 6 | Avant-garde hareket ve avant-garde fotoğraf | Fotoğrafın Tüm Öyküsü, 3.Bölüm: 1900’den 1945’e okunmalıdır (s.170-389) | 
| 7 | Sanat, fotoğraf ve modernizm (diyalektik kolaj ve fotomontaj) | Fotoğraf ve Toplum okunmalıdır. | 
| 8 | Belgesel fotoğraf | Toprağın Tuzu adlı film izlenmelidir. | 
| 9 | Osmanlı İmparatorluğu'nda Fotoğrafçılık | Ödev olarak belirlenen fotoğrafçılar incelenmelidir | 
| 10 | Savaş fotoğrafı ve görsel tarih yazıcılığı | Robert Capa kitabı okunmalı, fotoğrafları incelenmelidir | 
| 11 | Foto Makaleden Görsel Hikaye Anlatıcılığına Toplumu Fotoğraflamak | Eugene Smith, Alec Soth | 
| 12 | Toplumsal ve Kültürel Mirasın Belgesi Olarak Fotoğraf | Ara Güler | 
| 13 | Çağdaş Belgesel Fotoğraf ve Topluma Bireyden Bakmak | Fotoğraftan Sonra kitabı okunmalıdır | 
| 14 | Sokak Fotoğrafçılığı ve Toplum | Henri Cartier-Bresson, Bruce Gilden, Michael Wolf | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Gisele Freund, Fotoğraf ve Toplum, Çeviri: Şule Demirkol, İstanbul 2006, Sel Yayıncılık Juliet Hacking (Edt.), Fotoğrafın Tüm Öyküsü, Çeviri:Abbas Bozkurt, İstanbul 2015, Hayalperest Yayınevi Michel Frizot (Edt.), A New History of Photography, Köln 1998, Könemann Walter Benjamin, Fotoğrafın Kısa Tarihçesi, Çeviri: Ali Cengizkan, İstanbul 2001, YGS Yayınları Walter Benjamin, Pasajlar, Çeviri: Ahmet Cemal, İstanbul 2002, YKY Susan Sontag, Fotoğraf Üzerine, Çeviri: Osman Akınhay, İstanbul 2012, Agora Kitaplığı Susan Sontag, Başkalarının Acısına Bakmak, Çeviri: Osman Akınhay, İstanbul 2004, Agora Kitaplığı Roland Barthes, Camera Lucida, Çeviri: Reha Akçakaya, İstanbul 2000, Altıkırkbeş Yayın Richard Whelan, Robert Capa, Çeviri: Mehmet Harmancı, İstanbul 2006, Agora Kitaplığı Sanat Dünyamız, 84. Sayı (Çerçeve: Fotoğraf Nerede Biter?), İstanbul 2002, YKY Quentin Bajac, Karanlık Odanın Sırları, Fotoğrafın İcadı, Çeviri: Ali Berktay, İstanbul 2004, YKY Quentin Bajac, Fotoğraftan Sonra, Analog Fotoğraftan Dijital Devrime, Çeviri: Marşo Franco, İstanbul 2011, YKY Susie Linfield, Acımasız Aydınlık, Fotoğraf ve Politik Şiddet, Çeviri: Mehmet Emir Uslu, İstanbul 2013, Espas Yayınları Russel Miller, Magnum, Efsanevi Fotoğraf Ajansının Hikâyesi, Çeviri: Tamer Tosun, İstanbul 2012, Agora Kitaplığı Victor Burgin, Fotoğrafı Düşünmek, Çeviri: Aylin Ünal, İstanbul 2013, Espas Yayınları  | 
                                
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Görsel İletişim (Multimedya, Fotoğraf, Sinema, Grafik Tasarım) alanında ileri düzeyde bilgi ve donanıma sahip olmak, bu alanda edinilen kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanmak; alanındaki kavram, düşünce ve olguları bilimsel yöntemlerle incelemek, verileri yorumlamak ve değerlendirmek. | X | |||||
| 2 | Temel sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve Görsel İletişim Tasarımı alanına uyarlamak | X | |||||
| 3 | Bilgisayar destekli tasarım bilgisine sahip olmak; farklı alanlardaki tasarım teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bunları uygulamak. Görsel kompozisyonun ilkelerini anlamak ve tasarım içinde uygulamak. | X | |||||
| 4 | Görsel iletişim tasarımı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmek, öğrenme gereksinimlerini belirlemek ve öğrenmeyi yaşam boyu yönlendirmek. | X | |||||
| 5 | Görsel iletişim tasarımı ile ilgili sorunları tanımlamak, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirmek. | X | |||||
| 6 | Görsel iletişim tasarımı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirmek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarmak, nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşmak. | X | |||||
| 7 | Disiplinlerarası etkileşimi önemseyerek görsel iletişim tasarımına temel oluşturan diğer disiplinlerden yararlanmak, bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olmak ve farklı alanlardaki karşılıklı etkileşim için temel oluşturmak | X | |||||
| 8 | Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk almak; etkin iletişim becerisine sahip olmak. | X | |||||
| 9 | Çok boyutlu algılama, düşünme, tasarlama, uygulama becerisini geliştirmek, analiz ve yorum yapma kapasitesine sahip olmak | X | |||||
| 10 | İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibi olmak. | X | |||||
| 11 | Bir yabancı dili kullanarak görsel iletişim tasarımıyla ilgili bilgileri izlemek | X | |||||
| 12 | Alanının üretim standartları konusunda yeterliliğe sahip olmak ve alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak. | X | |||||
| 13 | Görsel iletişim ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak | X | |||||
| 14 | Çok yönlü ve açık fikirli düşünme modelini temel alarak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürmek. | X | |||||
| 15 | Estetik farkındalığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Fotoğraf tarihini teknolojik, toplumsal, kültürel ve sanatsal gelişmelerle birlikte açıklar. | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 
| 2 | Fotoğrafın bilimsel bir kayıt aracı olarak hangi alanlarda kullanıldığını bilir. | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 
| 3 | Kayıt aracı olmasının ötesinde, fotoğrafın öncelikle estetik bir temsil formu olduğunu örneklerle anlatır. | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 | 
| 4 | Belgesel ve haber fotoğrafçılığının toplumsal etkilerini açıklar. | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||
| 5 | Avant-garde hareketin sanat tarihinde yarattığı kırılmayı avant-garde fotoğraf üzerinden kurgulayarak yorumlar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
| 6 | Fotoğraf sanatının tarihsel süreç içerisinde diğer sanatlarla olan etkileşimini açıklar. | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 
| 7 | Çağdaş sanat teorisi ve uygulamaları ile dijital çağın etkisi altındaki fotoğrafın günümüzdeki yaratıcılık stratejilerini multimedya örnekleri üzerinden anlatır. | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 50 | 
| 1. Ödev | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Final | 40 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 8 | 6 | 48 | 
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 | 
| Ödev | 1 | 10 | 10 | 
| Final | 1 | 3 | 3 | 
| Toplam İş Yükü | 106 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,24 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||