| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Stresle Başa Çıkmada Psikofizyolojik Yöntemler | MAD 511 | 1 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SÜLEYMAN KALELİ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı; öğrenciye, stres kavramı ve stresin insan sağlığı üzerine olan etkilerini öğretmek ve stresle başa çıkma yöntemleri hakkında bilgi ve beceri kazandırmak ve geliştirmektir. |
| Dersin İçeriği | Bu ders, stres kavramı, strese yol açan etkenler, stresin insan sağlığı üzerine etkileri, stresle başa çıkma yöntemleri konularını içerir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Stres kavramını tanımlar ve strese yol açan etkenleri sıralar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Anlatım, Rol Oynama, | |
| 2 | Stres belirtilerini tanımlayabilir . | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
| 3 | Stres etmenlerini tanımlayabilir. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
| 4 | Stresi sınıflandırır. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
| 5 | Stres yanıtlarını açıklar | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
| 6 | Stresin otonom yanıtlarını açıklar. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
| 7 | Stresin hormonal regulasyonunu açıklar | Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 8 | Streste rol oynayan mediatörleri açıklar. | Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
| 9 | Stresin beslenme üzerine olan etkilerini açıklar. | Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
| 10 | Egzersizin stres üzerine olan etkilerini açıklar. | Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Anlatım, | |
| 11 | Stresle başa çıkmada bireysel ve örgütsel yöntemleri genel prensipleriyle ifade eder. | Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Anlatım, | |
| 12 | Bedensel başa çıkma yöntemlerini örneklerle açıklar. | Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
| 13 | Zihinsel başa çıkma yöntemlerini örneklerle anlatır. | Gösterip Yaptırma, Anlatım, | |
| 14 | Davranışsal başa çıkma yöntemlerini ifade eder. | Gösterip Yaptırma, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Stres Nedir? | |
| 2 | Stresin Belirtileri | |
| 3 | Stres Etmenleri | |
| 4 | Stres Sınıflaması | |
| 5 | Stres Yanıtları | |
| 6 | Stresin Otonom Yanıtları ve Beyin Sapı Tarafından Kontrolü | |
| 7 | Stresin Hormonal Regülasyonu | |
| 8 | Stres ve Mediatörler | |
| 9 | Stres ile İlişkili Hastalıklar | |
| 10 | Stres ve Beslenme | |
| 11 | Stres ve Egzersiz | |
| 12 | Stres ve Sanat | |
| 13 | Stresle Başa Çıkmada Diğer Yöntemler | |
| 14 | Stresle Başa Çıkmada Diğer Yöntemler |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları |
Arthur C. Guyton, John A. Hall. Tıbbi Fizyoloji |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Madde bağımlılığı alanında neden sonuç ilişkisi kurmaya yönelik niceliksel ve niteliksel araştırmalar planlayabilir, yürütebilir ve sonuçlandırabilir. | ||||||
| 2 | Diğer bağımlılıklar alanında neden sonuç ilişkisi kurmaya yönelik niceliksel ve niteliksel araştırmalar planlayabilir, yürütebilir ve sonuçlandırabilir. | ||||||
| 3 | Madde bağımlılığı ve diğer bağımlılıklar ile ilgili nedene yönelik önleme ve çözüm stratejileri geliştirebilir. | ||||||
| 4 | Adolesan döneminin fizyolojik özellikleri, bağımlılıklarla ilişkisi, döneme özgü sağlık sorunları ve temel ilk yardım uygulamaları konusunda bilgi sahibi olur. | X | |||||
| 5 | Bağımlılık alanın, bilimsel araştırmaların yürütülmesi ve yayınlanması konularının etik boyutu hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||
| 6 | Madde kullanım bozuklukları ve tedavi yöntemleri konusunda bilgi sahibi olur. | ||||||
| 7 | Stresin tanımı, sonuçları ve başa çıkma yöntemleri ile ilgili bilgi sahibi olur. | X | |||||
| 8 | Madde bağımlılıkları alanının dışında kalan tüm bağımlılık türlerini tanımlayabilir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Stres kavramını tanımlar ve strese yol açan etkenleri sıralar. | ||||||||
| 2 | Stres belirtilerini tanımlayabilir . | ||||||||
| 3 | Stres etmenlerini tanımlayabilir. | ||||||||
| 4 | Stresi sınıflandırır. | ||||||||
| 5 | Stres yanıtlarını açıklar | ||||||||
| 6 | Stresin otonom yanıtlarını açıklar. | ||||||||
| 7 | Stresin hormonal regulasyonunu açıklar | ||||||||
| 8 | Streste rol oynayan mediatörleri açıklar. | ||||||||
| 9 | Stresin beslenme üzerine olan etkilerini açıklar. | ||||||||
| 10 | Egzersizin stres üzerine olan etkilerini açıklar. | ||||||||
| 11 | Stresle başa çıkmada bireysel ve örgütsel yöntemleri genel prensipleriyle ifade eder. | ||||||||
| 12 | Bedensel başa çıkma yöntemlerini örneklerle açıklar. | ||||||||
| 13 | Zihinsel başa çıkma yöntemlerini örneklerle anlatır. | ||||||||
| 14 | Davranışsal başa çıkma yöntemlerini ifade eder. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 12 | 12 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 140 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||