| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Güçlüğü İçin Öğrenme Stratejileri | OEO 011 | 0 | 2 + 0 | 2 | 3 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM GÜMÜŞKAYA |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Feyza Keskin |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu dersi tamamlayan öğrenciler öğrenme güçlüğü olan çocuklar ve bu çocukların eğitimiyle ilgili temel öğrenme stratejilerini öğrenerek, bu öğrenme stratejilerini tartışabileceklerdir. |
| Dersin İçeriği | Öğrenme güçlüklerinin tanımı ve tarihçesi; öğrenme güçlüğü çeşitleri; öğrenme güçlüğü olan bireylerin biliş, dil, kişilik ve sosyal özellikleri; okuma güçlükleri: temel özellikler ve değerlendirilmesi, kelime tanıma ve anlama becerilerinin geliştirilmesi, okuduğunu anlama becerilerinin gelliştirilmesi, akıcı okuma becerilerinin geliştirilmesi; yazma güçlükleri: temel özellikler ve değerlendirilmesi, yazma becerilerinin geliştirilmesi; matematik öğrenme güçlükleri: temel özellikler ve değerlendirilmesi, matematik öğrenme becerilerinin geliştirilmesi; öğrenme güçlüğünde erken tanı ve müdahale; öğrenmme güçlüğü olan genç ve yetişkinler |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Öğrenme güçlükleri hakkında bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Öğrenme güçlüğü olan bireylerin biliş, dil, kişilik ve sosyal özellikleri hakkında bilgi verir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
| 3 | Okuma güçlüklerinin özellikleri, değerlendirilmesi ve eğitim uygulamaları konusunda bilgi verir. | Rol Oynama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 4 | Yazma güçlüklerinin özellikleri, değerlendirilmesi ve eğitim uygulamaları konusunda bilgi verir. | Rol Oynama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 5 | Matematik öğrenme güçlüklerinin özellikleri, değerlendirilmesi konusunda bilgi verir. | Rol Oynama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 6 | Okul öncesi dönemde öğrenme güçlüğü risk grubunda olan çocuklara yönelik erken tanı ve erken müdahale uygulamaları konusunda bilgi verir. | Gözlem, Rol Oynama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 7 | Öğrenme güçlüğü olan genç ve yetişkinlerde izlenmesi gereken stratejiler konusunda bilgi verir. | Gözlem, Rol Oynama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Öğrenme Güçlüğü Tarihçesi | Ders notu |
| 2 | Öğrenme Güçlüklerini Tanılama | Ders notları |
| 3 | Öğrenme Güçlükleri ve Aile | Ders Notları |
| 4 | Yetişkinlik ve Öğrenme Güçlüğü | Ders notları |
| 5 | Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu | Ders Notları |
| 6 | Okuma Güçlükleri | Ders Notları |
| 7 | Okuma Güçlüğü olan Bireylerin Eğitimleri | Ders Notları |
| 8 | Yazma Güçlükleri | Ders Notları |
| 9 | Ara sınav | |
| 10 | Yazma Güçlüğü olan Bireylerin Eğitimleri | Ders Notları |
| 11 | Matematik Öğrenme Güçlüğü | Ders Notları |
| 12 | Matematik Öğrenme Güçlüğü Olan Bireylerin Eğitimleri | Ders Notları |
| 13 | Öğrenme Güçlüğünde Teknoloji Kullanımı | Ders Notları |
| 14 | Final Sınavı |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | - Ders notları - Bender, Willian N. (2014). Öğrenme Güçlüğü Olan Bireyler ve Eğitimleri. Hakan Sarı (Çev.). Ankara: Nobel. - Melekoğlu, M. A. ve Çakıroğlu, O. [Editörler] (2015). Özel öğrenme güçlüğü olan çocuklar. Ankara: Vize - Melekoğlu, M. A. (2015). Özel gereksinimli öğrencilerin ve geçerli eğitim dilini öğrenen (GEDÖ) öğrencilerin değerlendirilmesi (Bölüm çevirisi). A. Arı (Çeviri Editörü). Sınıf içi değerlendirme: Etkili ölçütlere dayalı etkili bir öğretim için ilke ve uygulamalar (Classroom assessment principles and practice for effective standards-based instruction by J. H. McMillan). Konya: Eğitim Yayınevi. - Melekoglu, M. A. (2010). Öğrenme güçlüğü, dikkat eksikliği/hiperaktivite bozukluğu, duygu/davranış bozukluğu. İ. H. Diken (Editör). İlköğretimde kaynaştırma. Ankara: Pegem Akademi. - Memduhoğlu, H. B. ve Melekoğlu, M. A. (2013). Özel grupları yönetme (Bölüm çevirisi). A. Aypay (Çeviri Editörü). İlkokul öğretmenleri için sınıf yönetimi (Classroom management for elementary teachers by C. M. Evertson & E. T. Emmer). Ankara: Nobel. - Yıldırım Doğru, S. (Ed.) (2012). Öğrenme Güçlükleri. Ankara: Eğiten Kitap. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
| 2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
| 3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
| 5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
| 6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
| 7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
| 9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
| 10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
| 11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
| 12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
| 13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
| 14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Öğrenme güçlükleri hakkında bilgi verir. | |||||||||||||||
| 2 | Öğrenme güçlüğü olan bireylerin biliş, dil, kişilik ve sosyal özellikleri hakkında bilgi verir. | |||||||||||||||
| 3 | Okuma güçlüklerinin özellikleri, değerlendirilmesi ve eğitim uygulamaları konusunda bilgi verir. | |||||||||||||||
| 4 | Yazma güçlüklerinin özellikleri, değerlendirilmesi ve eğitim uygulamaları konusunda bilgi verir. | |||||||||||||||
| 5 | Matematik öğrenme güçlüklerinin özellikleri, değerlendirilmesi konusunda bilgi verir. | |||||||||||||||
| 6 | Okul öncesi dönemde öğrenme güçlüğü risk grubunda olan çocuklara yönelik erken tanı ve erken müdahale uygulamaları konusunda bilgi verir. | |||||||||||||||
| 7 | Öğrenme güçlüğü olan genç ve yetişkinlerde izlenmesi gereken stratejiler konusunda bilgi verir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 30 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
| Toplam İş Yükü | 87 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,48 | ||
| dersAKTSKredisi | 3 | ||