| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Zy'de Kavram Öğretimi | OEO 001 | 0 | 2 + 0 | 2 | 3 |
| Ön Koşul Dersleri | Özel Eğitim, Zihin yetersizliği ve otizm spektrum bozukluğu, uygulamalı davranış analizi, Bireyselleştirilmiş eğitim programları dersi |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. CANAN SOLA ÖZGÜÇ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Feyza GEZGİÇ |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Öğretmen adaylarının zihin engellilere kavram öğretimi konusundaki yeterliklerini geliştirmek, kavram öğretiminde kullanılan öğretim yöntemlerini kullanma becerilerini geliştirmektir. |
| Dersin İçeriği | Kavram öğretiminde temel konular, kavram türleri, kavram öğretiminde yöntemler, kavram öğretiminde değerlendirme, kavram öğretimi için arç-gereç hazırlama ve kullanma. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Kavram öğretiminde temel konuları açıklar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 2 | Kavram öğretimi planı geliştirir ve uygular. | Anlatım, Tartışma, | |
| 3 | Kavram öğretiminde kullanılan temel yöntemleri uygular. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
| 4 | Kavram öğretimi için uygun öğretim materyalleri geliştirir/kullanır. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Kavram öğretimine giriş | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 2 | Kavram türleri & Kavramların analizi | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 3 | Kavram türleri & Kavramların analizi | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 4 | Eşzamanlı ipucuyla öğretimle kavram öğretimi | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 5 | Sabit bekleme süreli öğretimle kavram öğretimi | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 6 | Doğrudan öğretimle kavram öğretimi | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 7 | Etkinlik temelli öğretimle kavram öğretim | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 8 | Ara sınav | Kaynakların ilgili bölümleri ve ilişkili ders notları |
| 9 | Kavram öğretimi için öğretim planı hazırlama | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 10 | Kavram öğretimi için araç-gereç hazırlama | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 11 | Kavram öğretiminde teknoloji kullanımı | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 12 | Küçük grup düzenlemesinde kavram öğretimi | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 13 | Kavram öğretiminde kalıcılık ve genelleme | Kaynakların ilgili bölümleri |
| 14 | Final | Kaynakların ilgili bölümleri ve ilişkili ders notları |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Öğretim elemanı tarafından sunulur. |
| Ders Kaynakları | Örneklerle Kavram Öğretimi. VİZE YAYINCILIK. Dr. Sezgin VURAN & Semiha ÇELİK. Tekin-İftar, E. & Kırcaali-İftar, G. (2012). Özel eğitimde yanlışsız öğretim yöntemleri. Ankara: Vize Yayıncılık. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
| 2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
| 3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
| 5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
| 6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
| 7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
| 9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
| 10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
| 11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
| 12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
| 13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
| 14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Kavram öğretiminde temel konuları açıklar. | 0 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 0 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 2 | Kavram öğretimi planı geliştirir ve uygular. | 0 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 3 | Kavram öğretiminde kullanılan temel yöntemleri uygular. | 0 | 5 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 4 | Kavram öğretimi için uygun öğretim materyalleri geliştirir/kullanır. | 0 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 90 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ara Sınav | 0 |
| 2. Kısa Sınav | 0 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 0 |
| Toplam | 60 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
| Proje / Tasarım | 1 | 4 | 4 |
| Final | 1 | 4 | 4 |
| Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ödev | 1 | 6 | 6 |
| Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 6 | 6 |
| Toplam İş Yükü | 73 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,92 | ||
| dersAKTSKredisi | 3 | ||