| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Özel Eğitimde Okuma-Yazma Öğretimi | OEO 301 | 5 | 3 + 0 | 3 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | Yoktur |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Yoktur |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. DAMLA ALTIN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Damla ALTIN |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Zihin engelli öğrenciye ses temelli ve cümle yöntemiyle okuma yazma öğretimi hususunda uygulama düzeyinde bilgi ve beceri kazandırmak. |
| Dersin İçeriği | Dinleme, konuşma, görsel okuma ve görsel sunu; okuma-yazma öğrenme alanları tanım ve süreçleri ile öğrenme alanları arasındaki ilişki, Türkçenin özellikleri, bu özelliklerin ilkokuma ve yazma öğretimine etkisi; ilkokuma ve yazma öğretiminin amaç ve ilkeleri, birinci sınıf öğretmeninin ve öğrencilerinin temel özellikleri; ilkokuma ve yazma öğretiminde verimsizlik-başarısızlık nedenleri, ilkokuma ve yazma öğretiminde kullanılan araç-gereçler(özellik ve etkileri, bu araçların seçimi, oluşturulması ve kullanımı); ilkokuma ve yazma öğretiminde uygulanan yöntemler (tanımları, özellikleri, sınıflandırılması, uygulamaları, yöntemlerin üstünlük ve sınırlılıkları); ses temelli cümle yöntemi( tanımı, ilkeleri, özellikleri, aşamaları ve uygulaması), ses temelli cümle yönteminin aşamaları doğrultusunda zihinsel yetersizliği olanlara okuma ve yazma öğretimi uygulamaları. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | İlk okuma yazma programın içeriğini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 2 | İlk Okuma-Yazma Öğretiminde Ses Temelli Cümle Yöntemini uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 3 | İlköğretim Türkçe Dersi Programını (I-II) tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 4 | Programın temel yaklaşımını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 5 | İlk Okuma-Yazma dersinde uygun yaklaşımı uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 6 | İlk Okuma-Yazmaya Hazırlıkta etkinlikleri planlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 7 | Ses grupları, heceler, kelimeler ve cümleleri nasıl oluşturacağını ve bunları öğrencilere nasıl öğreteceğini gösterir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Ders içeriğinin tanıtılması | |
| 2 | Okuma yazma öğretiminin amaç ve ilkeleri, tarihsel gelişimi, birinci sınıf öğretmeninin ve öğrencilerinin temel özellikleri | İlgili konu hakkında araştırma |
| 3 | Okuma yazmaya hazırlık ve erken okuryazarlık | İlgili konu hakkında araştırma |
| 4 | Okuma yazma öğretim yöntemleri | İlgili konu hakkında araştırma |
| 5 | Okuma yazma öğretimi analizi, planlaması, olası sorunlar ve çözümler | İlgili konu hakkında araştırma |
| 6 | Öğrenci sunumları | Çalışma grubunun sorumlu olduğu ses öğretimi ile ilgili yapacağı hazırlıklar |
| 7 | Öğrenci sunumları | Çalışma grubunun sorumlu olduğu ses öğretimi ile ilgili yapacağı hazırlıklar |
| 8 | Ara sınav | Çalışma grubunun sorumlu olduğu ses öğretimi ile ilgili yapacağı hazırlıklar |
| 9 | Öğrenci sunumları | Çalışma grubunun sorumlu olduğu ses öğretimi ile ilgili yapacağı hazırlıklar |
| 10 | Öğrenci sunumları | Çalışma grubunun sorumlu olduğu ses öğretimi ile ilgili yapacağı hazırlıklar |
| 11 | Öğrenci sunumları | Çalışma grubunun sorumlu olduğu ses öğretimi ile ilgili yapacağı hazırlıklar |
| 12 | Öğrenci sunumları | Çalışma grubunun sorumlu olduğu ses öğretimi ile ilgili yapacağı hazırlıklar |
| 13 | Öğrenci sunumları | Çalışma grubunun sorumlu olduğu ses öğretimi ile ilgili yapacağı hazırlıklar |
| 14 | Öğrenci sunumları | Çalışma grubunun sorumlu olduğu ses öğretimi ile ilgili yapacağı hazırlıklar |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | İlgili ders notu |
| Ders Kaynakları |
Bilgic, E. (2016) Özel Eğitimde Okuma - Yazma Öğretimi. (Ed. Hasan Avcıoğlu), Ankara: Eğiten Kitap. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
| 2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
| 3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
| 5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
| 6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
| 7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
| 9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
| 10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
| 11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
| 12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
| 13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
| 14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | İlk okuma yazma programın içeriğini açıklar. | |||||||||||||||
| 2 | İlk Okuma-Yazma Öğretiminde Ses Temelli Cümle Yöntemini uygular. | |||||||||||||||
| 3 | İlköğretim Türkçe Dersi Programını (I-II) tanır. | |||||||||||||||
| 4 | Programın temel yaklaşımını açıklar. | |||||||||||||||
| 5 | İlk Okuma-Yazma dersinde uygun yaklaşımı uygular. | |||||||||||||||
| 6 | İlk Okuma-Yazmaya Hazırlıkta etkinlikleri planlar. | |||||||||||||||
| 7 | Ses grupları, heceler, kelimeler ve cümleleri nasıl oluşturacağını ve bunları öğrencilere nasıl öğreteceğini gösterir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 75 |
| 1. Kısa Sınav | 25 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Ödev | 2 | 8 | 16 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 100 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||