| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Özel Eğitimde Bütünleştirme | OEO 205 | 3 | 2 + 0 | 2 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. BEKİR FATİH MERAL |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Feyza Gezgiç |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Özel eğitimde eğitsel yerleştirme, en az kısıtlayıcı ortam ilkesi, bütünleştirme uygulamaları, başarılı kaynaştırma uygulamaları, davranış yönetimi, öğretimsel uyarlamalar, sorunlar ve çözüm yolları. |
| Dersin İçeriği | Özel eğitimde yerleştirme yaklaşımlan: birlikte ve ayn eğitim; bütünleştirmenin tanımı; en az kısıtlayıcı eğitim ortamı kavramı, tarihçesi, yasal dayanaklan ve türleri; destekleyici özel eğitim hizmetleri: danışmanlık, sımf-içi destek ve kaynak oda; bütünleştirmede işbirliği: tanımı, önemi ve türleri; Türkiye'de bütünleştirme süreci: geçmişte ve günümüzde bütünleştirme; Türkiye'de özel eğitimle ilgili yasal düzenlemelerde bütünleştirme; bütünleştirmenin başansım etkileyen etmenler; bütünleştirmeyle ilgili araştırmalar. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Özel eğitim ortamlarını, yerleştirme seçeneklerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Bütünleştirme uygulamaları yasal dayanaklarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 3 | Bütünleştirme öğrencilerinin genel özelliklerini açıklar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Başarılı bütünleştirme uygulamaları için gerekli olan unsurları açıklar ve uygulama örnekleri sergiler. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | |
| 5 | Başarılı bütünleştirme uygulamaları için gerekli olan unsurları açıklar ve uygulama örnekleri sergiler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 6 | Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) hazırlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 7 | Bireyselleştirilmiş Öğretim Programları (BÖP) hazırlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Özel eğitim ve bütünleştirme uygulamaları tanımı, tarihçesi, özel eğitim ortamları ve yerleştirme seçenekleri. | Ders notları |
| 2 | Bütünleştirme uygulamaları yasal dayanakları | Ders notları |
| 3 | Bütünleştirme öğrencileri ve genel özellikleri. | Ders notları |
| 4 | Başarılı bütünleştirme uygulaması için gerekli unsurlar (Öğretmenler). | Ders notları |
| 5 | Başarılı bütünleştirme uygulaması için gerekli unsurlar (Özel gereksinimli öğrenciler). | Ders notları |
| 6 | Başarılı bütünleştirme uygulaması için gerekli unsurlar (Veliler). | Ders notları |
| 7 | Başarılı bütünleştirme uygulaması için gerekli unsurlar (Okul idaresi). | Ders notları |
| 8 | Başarılı bütünleştirme uygulaması için gerekli unsurlar (Diğer okul çalışanları). | Ders notları |
| 9 | Arasınav | Ders notları |
| 10 | Bütünleştirme uygulamalarında Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP). | Ders notları |
| 11 | Bütünleştirme uygulamalarında Bireyselleştirilmiş Öğretim Programları (BÖP). | Ders notları |
| 12 | Öğretimsel uyarlamalar | Ders notları |
| 13 | Öğretimsel uyarlamalar | Ders notları |
| 14 | Final sınavı | Ders notları |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Ders notları |
| Ders Kaynakları | Batu, S., ve İftar, G. K., (2002), Kaynaştırma: Ankara: Kök Yayıncılık. Bilgic, E. (2016) Özel Eğitimde Okuma - Yazma Öğretimi. (Ed. Hasan Avcıoğlu), Ankara: Eğiten Kitap. Downing, E.J. ve Eichinger, J. (2003).Creating learning opportunities for students with severe disabilities in inclusive classrooms. Teaching Exceptional Children, 36, 26-31. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
| 2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
| 3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
| 5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
| 6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
| 7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
| 9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
| 10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
| 11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
| 12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
| 13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
| 14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
| 15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Özel eğitim ortamlarını, yerleştirme seçeneklerini açıklar. | |||||||||||||||
| 2 | Bütünleştirme uygulamaları yasal dayanaklarını açıklar. | |||||||||||||||
| 3 | Bütünleştirme öğrencilerinin genel özelliklerini açıklar. | |||||||||||||||
| 4 | Başarılı bütünleştirme uygulamaları için gerekli olan unsurları açıklar ve uygulama örnekleri sergiler. | |||||||||||||||
| 5 | Başarılı bütünleştirme uygulamaları için gerekli olan unsurları açıklar ve uygulama örnekleri sergiler. | |||||||||||||||
| 6 | Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) hazırlar. | |||||||||||||||
| 7 | Bireyselleştirilmiş Öğretim Programları (BÖP) hazırlar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 80 |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 6 | 6 |
| Toplam İş Yükü | 100 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||