| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İleri Kontrol | ELE 424 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİ FUAT BOZ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Sezgin KAÇAR |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu dersin genel amacı, öğrenenlere; Ayrık-Zaman kontrol sistemleri, yöntemleri ve denetleyici tasarımları konularında bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
| Dersin İçeriği | 1. Ayrık-zaman sistemlere giriş, Sinyal dönüştürme, A/D ve D/A dönüştürülücüler, Örnekleme, Tutma fonksiyonları ve Matematiksel Modelleri, Z-Dönüşüm Teknik ve Özellikleri, Modifiye edilmiş Z- Dönüşümü ve fark denklemleri çözümleri, Ayrık-zamanlı, kapalı ve açık çevrim transfer fonksiyonları. 2. Ayrık-sistemlerin geçici ve sürekli hal davranışları, Z Düzleminde kararlılık Yöntemleri, 3. Z düzlemi ile S-düzlemi ilişkisi ve Z-düzleminde köklerin yer eğrisi çizimi. 4. Ayrık Zaman denetleyiciler P, PI, PID, Köklerin yer eğrisinde ayrık-zamanlı denetleyici tasarımı 5. Ayrık zamanda sistemlerinin durum denklemlerinin elde edilmesi, Benzerlik dönüşümleri, Durum uzayında durum geri beslemeli tasarım. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Sistemlerin ayrık-zaman modellerini çıkarabilme | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Ayrık-zaman analizi ve sentezi yapabilme | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | Ayrık-zaman ve sürekli zaman ilişkisini kurabilme | Anlatım, | |
| 4 | Ayrık zaman P, PI, PID denetleyicileri tasarlayabilme | Anlatım, | Boşluk Doldurma Testleri, Doğru Yanlış Testleri, |
| 5 | Sistemlerin ayrık-zaman durum uzay modelini elde edebilme ve tasarım yapabilme. | Anlatım, Soru-Cevap, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Ayrık-zaman sistemlere giriş. | |
| 2 | Sinyal dönüştürme, A/D ve D/A dönüştürülücüler | |
| 3 | Örnekleme, Tutma fonksiyonları ve Matematiksel Modelleri | |
| 4 | Z-Dönüşüm Teknik ve Özellikleri | |
| 5 | Modifiye edilmiş Z- Dönüşümü ve fark denklemleri çözümleri | |
| 6 | Ayrık-zamanlı, kapalı ve açık çevrim transfer fonksiyonları | |
| 7 | Ayrık-sistemlerin geçici ve sürekli hal davranışları | |
| 8 | Z Düzleminde kararlılık Yöntemleri | |
| 9 | Z düzlemi ile S-düzlemi ilişkisi ve Z-düzleminde köklerin yer eğrisi çizimi | |
| 10 | Ayrık Zaman denetleyiciler P, PI, PID | |
| 11 | Köklerin yer eğrisinde ayrık-zamanlı denetleyici tasarımı | |
| 12 | Ayrık zamanda sistemlerinin durum denklemlerinin elde edilmesi | |
| 13 | Benzerlik dönüşümleri | |
| 14 | Durum uzayında durum geri beslemeli tasarım |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Elektronik teknolojisi alanında araştırma ve uygulamaya yönelik güncel bilgi ve becerilere sahip olmak. | X | |||||
| 2 | Elektronik teknolojisi ile ilgili eğitim araç ve gereçleri etkin kullanabilmek. | X | |||||
| 3 | Elektronik teknolojisi ile ilgili konularda eğitim programı geliştirebilmek, bunları yazılı ve sözlü olarak uygulayabilecek iletişim yeteneğine sahip olmak. | X | |||||
| 4 | Elektronik teknolojisi alanında projelendirme, tasarlama ve uygulama çalışmalarını gerek bağımsız olarak ve gerekse ortak zeminlerde yürütme bilgi ve becerilere sahip olmak. | X | |||||
| 5 | Elektronik teknolojisi alanında bilimsel ve toplumsal sorunlar karşısında sorgulayıcı, yorumlayıcı, çözüme katkı sağlayıcı ve etik denetime açık yaklaşımlara sahip olmak. | ||||||
| 6 | Çevre bilincine sahip olmak, bunu uygulamak ve yaygınlaştırmak. | ||||||
| 7 | Toplumla ve çeşitli toplum örgütleriyle etkin bir şekilde çalışabilmek. | ||||||
| 8 | Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine ve sosyal haklarının korunmasına yönelik etkinlikleri planlayıp yönetebilmek, onların küresel ölçekte sorumlu bireyler olarak yetişmesine katkıda bulunmak | ||||||
| 9 | Kendi kendine ve hayat boyu öğrenim ilkelerini benimsemek. | ||||||
| 10 | Elektronik teknolojisi alanında profesyonel gelişimlerini sürdürebilmek ve farklı uygulamaları yerinde inceleyebilmek üzere ulusal/uluslararası hareketlilik ve ortaklık faaliyetlerinde bulunmak | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Sistemlerin ayrık-zaman modellerini çıkarabilme | ||||||||||
| 2 | Ayrık-zaman analizi ve sentezi yapabilme | ||||||||||
| 3 | Ayrık-zaman ve sürekli zaman ilişkisini kurabilme | ||||||||||
| 4 | Ayrık zaman P, PI, PID denetleyicileri tasarlayabilme | ||||||||||
| 5 | Sistemlerin ayrık-zaman durum uzay modelini elde edebilme ve tasarım yapabilme. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 16 |
| 2. Kısa Sınav | 16 |
| 3. Kısa Sınav | 18 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 136 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,44 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||