| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Elektronik Devreler III | ELE 303 | 5 | 2 + 2 | 3 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HALİL İBRAHİM ESKİKURT |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Barış BORU, Arş. Gör. Ahmet KARACA |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Elektronik devre elemanları ile aritmetik işlemler yapma, osilatör ve filtre devrelerini tasarlama, uygulama bilgi ve becerisi kazandırmak. |
| Dersin İçeriği | Elektronik devre elemanlarından olan işlemsel kuvvetlendiricilerin temel prensiplerinin kavranması ve işlemsel kuvvetlendiricilerle aritmetik işlemlerin, osilatör ve elektronik filtre devrelerinin, doğrusal olmayan işaret işleme devrelerinin tasarlanması ve laboratuar ortamında uygulanması. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Geri besleme kavramı ve çeşitlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 2 | İşlemsel yükselteçlerin temel prensiplerini kavrama ve farklı bağlantılarını gerçekleşirir. | Anlatım, Tartışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | İşlemsel yükselteçlerle çeşitli aritmetik işlemleri tasarlar. | Anlatım, Tartışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
| 4 | İşlemsel yükselteçlerle aktif filtre devreleri tasarlar ve gerçekleştirir. | Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Anlatım, Tartışma, Eğitsel Oyun, | |
| 5 | Filtre devrelerinin analizini yapar. | Anlatım, Eğitsel Oyun, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | |
| 6 | Osilatör çeşitlerini, yapılarını ve çalışma prensiplerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 7 | Osilatör devrelerinin tasarım ve uygulamalarını yapar. | Anlatım, Tartışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | |
| 8 | Doğrusal olmayan işaret işleme devrelerinin yapılarını ve çalışma prensiplerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 9 | İstenilen bir çıkışın hangi devrelerle elde edileceğine karar verir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Geri Besleme Kavramı, Negatif Geri Beslemenin Etkileri ve Çeşitleri, | [1] Sayfa 1-4 |
| 2 | Gerilim-Paralel Geri Beslemenin İncelenmesi. İşlemsel Kuvvetlendiricilere Giriş. | [1] Sayfa 4-11 |
| 3 | İşlemsel Kuvvetlendiricilerin Temel Bağlantıları. | [1] Sayfa 11-15 |
| 4 | İşlemsel Kuvvetlendiricilerle Aritmetik Uygulamalar. | [1] Sayfa 15-22 |
| 5 | Filtre Teorisine Giriş. | [1] Sayfa 24-32 |
| 6 | Butterworth, Chebyshev, Bessel filtre karakteristiklerinin incelenmesi. Aktif Filtreler. | [1] Sayfa 32-35 |
| 7 | Birinci ve İkinci Dereceden Alçak Geçiren Filtreler. | [1] Sayfa 35-38 |
| 8 | Yüksek Geçiren Filtreler, Durum Değişimli Filtreler | [1] Sayfa 38-42 |
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | Osilatörler. Pozitif Geri Besleme. Sinüs, Kare ve Üçgen Dalga Osilatörler | [1] Sayfa 44-49 |
| 11 | Merdiven Dalga, RC-Faz Kaymalı, Hartley-Colpitts ve Gerilim Kontrollü Osilatörler. | [1] Sayfa 49-52 |
| 12 | Doğrusal Olmayan Sinyal İşleme Devreleri. Karşılaştırıcılar ve Tepe Dedektörleri | [1] Sayfa 54-57 |
| 13 | Hassas Doğrultucular ve Shmitt Tetikleyiciler | [1] Sayfa 57-62 |
| 14 | Aktif Kırpıcı ve Kenetleyiciler. | [1] Sayfa 63-66 |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Eskikurt, Halil İbrahim; Elektronik Devreler III Ders Notları, SAÜ TEF, 2005. |
| Ders Kaynakları | [2] Eskikurt, Halil İbrahim; Elektronik Devreler ve Sistemler Laboratuar Deney Kitabı, SAÜ TEF, 2005. [3] Robert Boylestad, Louis Nashelsky, Çeviri: Hakan Özyılmaz, Ünal Küçük, Elektronik Devre Elemanları ve Devre Teorisi, MEB Yayınevi, 2000. [4] Theodore F. Bogart, Electronic Devices and Circuits, Merrill Publishing Company, 1986. [5] Howard M. Berlin, Design of Op-Amp Circuits with Experiments, Howard W. Sams&Company, 1977. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Elektronik teknolojisi alanında araştırma ve uygulamaya yönelik güncel bilgi ve becerilere sahip olmak. | X | |||||
| 2 | Elektronik teknolojisi ile ilgili eğitim araç ve gereçleri etkin kullanabilmek. | X | |||||
| 3 | Elektronik teknolojisi ile ilgili konularda eğitim programı geliştirebilmek, bunları yazılı ve sözlü olarak uygulayabilecek iletişim yeteneğine sahip olmak. | X | |||||
| 4 | Elektronik teknolojisi alanında projelendirme, tasarlama ve uygulama çalışmalarını gerek bağımsız olarak ve gerekse ortak zeminlerde yürütme bilgi ve becerilere sahip olmak. | X | |||||
| 5 | Elektronik teknolojisi alanında bilimsel ve toplumsal sorunlar karşısında sorgulayıcı, yorumlayıcı, çözüme katkı sağlayıcı ve etik denetime açık yaklaşımlara sahip olmak. | X | |||||
| 6 | Çevre bilincine sahip olmak, bunu uygulamak ve yaygınlaştırmak. | X | |||||
| 7 | Toplumla ve çeşitli toplum örgütleriyle etkin bir şekilde çalışabilmek. | ||||||
| 8 | Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine ve sosyal haklarının korunmasına yönelik etkinlikleri planlayıp yönetebilmek, onların küresel ölçekte sorumlu bireyler olarak yetişmesine katkıda bulunmak | ||||||
| 9 | Kendi kendine ve hayat boyu öğrenim ilkelerini benimsemek. | X | |||||
| 10 | Elektronik teknolojisi alanında profesyonel gelişimlerini sürdürebilmek ve farklı uygulamaları yerinde inceleyebilmek üzere ulusal/uluslararası hareketlilik ve ortaklık faaliyetlerinde bulunmak | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Geri besleme kavramı ve çeşitlerini açıklar. | ||||||||||
| 2 | İşlemsel yükselteçlerin temel prensiplerini kavrama ve farklı bağlantılarını gerçekleşirir. | ||||||||||
| 3 | İşlemsel yükselteçlerle çeşitli aritmetik işlemleri tasarlar. | ||||||||||
| 4 | İşlemsel yükselteçlerle aktif filtre devreleri tasarlar ve gerçekleştirir. | ||||||||||
| 5 | Filtre devrelerinin analizini yapar. | ||||||||||
| 6 | Osilatör çeşitlerini, yapılarını ve çalışma prensiplerini kavrar. | ||||||||||
| 7 | Osilatör devrelerinin tasarım ve uygulamalarını yapar. | ||||||||||
| 8 | Doğrusal olmayan işaret işleme devrelerinin yapılarını ve çalışma prensiplerini açıklar. | ||||||||||
| 9 | İstenilen bir çıkışın hangi devrelerle elde edileceğine karar verir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 20 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 32 | 32 |
| Toplam İş Yükü | 98 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,92 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||