| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Görsel Kültür ve İletişim Çalışmaları | BH 602 | 2 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MELİH ZAFER ARICAN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencinin, iletişim çalışmaları ve görsel kültür ilişkisine yönelik teorik bilgisini artırmak ve toplumsal/kültürel iletişimde görselliğin, imgelerin önemini anlamasına yardımcı olmaktır. Burada görsellik; müzikte, toplumda, politikada, tarihte, sosyal ilişkilerde, cinsiyetçi yaklaşımda ve etnisitede göründüğü biçimleriyle, eleştirel bir bağlamda ele alınır. Bu çerçevede, öğrenciye; kitle iletişimi, kültür endüstrileri, sanatsal ve toplumsal hareketler tarafından üretilen imgeleri, mekan-görüntü bağlamında, görsel sosyolojinin araçlarıyla değerlendirebilmesi konusunda yardımcı olunur. |
| Dersin İçeriği | Kültür ve Görsel İmgeler |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Görselleri mesaj oluşturmada metin içerisinde etkin kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
| 2 | Görsel algıyı tarif eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | İmajların tutum ve kararlara etkisini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Gerçeklik ile görüntü arasındaki farkı yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Görsel iletişimde etik değerlere uygun mesaj oluşturur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Görsel tasarım ögelerini sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
| 7 | Göstergebilim unsurlarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Görsel iletişimin gelişim süreci | |
| 2 | Semiyoloji | |
| 3 | İzleyici ve anlam: İzleyicinin görüntüye yönelik farklı okumaları analiz edilecektir. | |
| 4 | Görsel Kültür, dijital medya ve küreselleşme: Teknolojik gelişmelerin, temsilin doğasında ne gibi değişikliklere yol açtığı tartışılacaktır. | |
| 5 | Görsel kültürün küresel akışı: Küreselleşmenin görsel kültürdeki etkileri, kültür emperyalizmi, küresel markalama gibi kavramlar tartışılacaktır. | |
| 6 | Görsel kültür ve gündelik hayat: İmgelerin gündelik hayatımızı nasıl sarmaladığı açıklanacak ve imgeleriin kültürel hayattaki yansımaları analiz edilecektir. | |
| 7 | İmajların tutum ve kararlara etkisi | |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Görüntü ve gerçeklik | |
| 10 | Manipülasyon ve etik | |
| 11 | Reklam, tüketim kültürü ve haz: Tüketim toplumu, meta fetişizmi vb. kavramlar ışığında reklamlarda kullanılan görseller analiz edilecektir. | |
| 12 | Görüntü ve iktidar: İmge ile iktidar arasındaki ilişkinin sanat tarihi, kültürel çalışmalar ya da oryantalist söylem çerçevesinde değerlendirilmesi. | |
| 13 | Öğrenci sunumları | |
| 14 | Final |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Fiske, J. (2003) İletişim Çalışmalarına Giriş, (çev.) Süleyman İrvan, Bilim ve Sanat Yayıncılık, Ankara. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İletişim bilimlerinin çeşitli alanlarında doktora düzeyinde kuramsal bilgi ve donanıma sahip olmak. | X | |||||
| 2 | Alanla ilgili güncel çalışmaları, gelişme ve yenilikleri takip edebilmek. | X | |||||
| 3 | Alandaki ampirik ve teorik çalışmaları analiz edebilmek ve tartışabilmek. | X | |||||
| 4 | İletişim bilimlerine ilişkin hem teorik hem uygulamalı bir araştırmayı yürütebilecek donanıma sahip olmak. | X | |||||
| 5 | Ulusal ve uluslararası düzeyde bilgiye erişme, araştırma yapabilme, veri toplama ve bu verileri çözümleyip yorumlayabilmek yetisine sahip olmak. | X | |||||
| 6 | Farklı disiplinlerle etkileşim kurabilmek ve disiplinlerarası çalışmalar üretebilme becerisi geliştirmek. | X | |||||
| 7 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yayın yapabilmek ve literatüre katkı sağlayabilmek. | X | |||||
| 8 | Tüm bu çalışmalar süresince etik sorumlulukların bilincinde olmak ve buna uygun davranmak. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Görselleri mesaj oluşturmada metin içerisinde etkin kullanır. | ||||||||
| 2 | Görsel algıyı tarif eder. | ||||||||
| 3 | İmajların tutum ve kararlara etkisini kavrar. | ||||||||
| 4 | Gerçeklik ile görüntü arasındaki farkı yorumlar. | ||||||||
| 5 | Görsel iletişimde etik değerlere uygun mesaj oluşturur. | ||||||||
| 6 | Görsel tasarım ögelerini sıralar. | ||||||||
| 7 | Göstergebilim unsurlarını açıklar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Ödev | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Ödev | 1 | 15 | 15 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 141 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||