| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Yükselen Güçlerin Politik Ekonomisi | ULI 431 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. CAHİT ÇELİK |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı Uluslararası Ekonomi Politik (UEP) yaklaşımı temelinde BRICS ve seçili N-11 ülkelerindeki kalkınma süreçlerine etki eden politik dönüşümleri incelemek ve bu ülkelerdeki devlet-piyasa ilişkilerine açıklama getirmektir. |
| Dersin İçeriği | Yükselen güçlerin geçirdikleri politik dönüşüm süreçlerine ve günümüzde karşı karşıya kaldıkları ticaret ve finans, çokuluslu şirketler ve doğrudan yabancı yatırımlar, enerji ve çevre gibi küresel konulara odaklanır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Yükselen güçlerin temel özelliklerini tanımlar. | Anlatım, | Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 2 | Ülkelerin tarihsel, siyasal ve ekonomik gelişimini inceler. | Anlatım, | Çoktan Seçmeli Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
| 3 | UEP teorilerinin kalkınma konusundaki temel varsayımlarını açıklar. | Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, |
| 4 | Ülkelerin kalkınma süreçlerine etki eden politik faktörleri analiz eder. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 5 | Yükselen güçlerin uluslararası örgütler ve küresel düzendeki rollerini inceler. | Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, |
| 6 | Ülkelerin günümüzde karşı karşıya kaldıkları küresel konuları analiz eder | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | UEP ve kalkınma | |
| 2 | Yükselen güçler ve özellikleri | |
| 3 | Çin | |
| 4 | Hindistan | |
| 5 | Rusya | |
| 6 | Brezilya | |
| 7 | Güney Afrika | |
| 8 | Meksika | |
| 9 | Endonezya | |
| 10 | Nijerya | |
| 11 | Türkiye | |
| 12 | Güney Kore | |
| 13 | Pakistan | |
| 14 | Vietnam |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Akgün, B. (Ed.). (2013). Gelişmekte Olan Ülkelerde Siyaset. Anadolu Üniversitesi Yayınevi. Khanna, P. (2011). Yeni Dünya Düzeni: Yeni Yükselen Güçler 21. Yüzyılda Dünyayı Nasıl Belirliyor?, Akbaş, E. N. (Çev.). Pegasus Yayınları. |
| Ders Kaynakları | Mete, M. & Mermertaş, F. (Eds). (2019). Gelişen Piyasalar Ekonomisi. Nobel Yayınevi. Akkemik, K. A., Ünay, S., Kocabıyık, E., & Aravi, M. (Eds.). (2015). Doğu Asya'nın Politik Ekonomisi: Japonya, Çin ve Güney Kore'de Kalkınma, Siyaset ve Jeostrateji. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi. Ünay, S. (2013). Kalkınmacı Modernlik: Küresel Ekonomi Politik ve Türkiye. Küre Yayınları. İstanbul. Algan, N., & Özsoylu, A. F. (2011). Dünya Ekonomisinin Yeni Aktörleri, BRIC (Brezilya- Rusya-Hindistan-Çin)?, Karahan Kitabevi. Adana: Karahan |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Uluslararası sistemin işleyişini, temel kavramlarını ve özelliklerini inceleme ve uluslararası ilişkiler disiplininin alt konuları hakkında temel bilgileri öğrenme | X | |||||
| 2 | Dünya siyasi tarihinde meydana gelen gelişmeleri neden-sonuç ilişkisi bağlamında analiz edebilme | X | |||||
| 3 | Yabancı dil becerisini geliştirme | X | |||||
| 4 | Türkiye´nin dış politikasını neden-sonuç ilişkisi içerisinde kapsamlı şekilde analiz edebilme | X | |||||
| 5 | Dış politika analizine ilişkin teorik yaklaşımları ve karar verme sürecinin işleyişini analiz edebilme | X | |||||
| 6 | Teorik ve metodolojik düşünmeyi öğrenme ve olgulara bu çerçeveden bakabilme | X | |||||
| 7 | Toplumsal gelişmeleri ve koşulları karşılaştırmalı analiz edebilme | X | |||||
| 8 | Uluslararası Hukuk´un temel ilkelerini ve konularını öğrenme | X | |||||
| 9 | Uluslararası İlişkiler teorilerini irdeleme ve uluslararası gelişmelere teorik çerçeveden bakmayı öğrenme | X | |||||
| 10 | Türkiye´nin siyasal yaşamını tarihsel bir pencereden ve kronolojik bir şekilde analiz edebilme | ||||||
| 11 | İç Hukukun işleyişini ve temel ilkelerini öğrenme | ||||||
| 12 | Uluslararası ve bölgesel örgütlerin kuruluşunu, yapısını, işleyişini ve dünya siyasetindeki etkisini analiz edebilme | X | |||||
| 13 | Devlet-içi çatışmalarının nedenlerini ve çözüm modellerini örnekleriyle analiz edebilme | X | |||||
| 14 | Uluslararası güvenlik sorunlarını ve uluslararası güncel sorunları inceleme | X | |||||
| 15 | Uluslararası sistemde ortaya çıkan gelişmeleri teorik açıdan ve karşılaştırmalı bir şekilde irdeleme | X | |||||
| 16 | Uluslararası gelişmelere ilişkin olarak analitik düşünce becerisini geliştirme | X | |||||
| 17 | İktisat, sosyoloji, siyaset bilimi ve kamu maliyesi gibi diğer disiplinlerin temel kavramlarını ve kuramlarını öğrenme | X | |||||
| 18 | Siyaset biliminin felsefi temellerini inşa eden filozofların/düşünürlerin fikirlerini kapsamlı şekilde inceleme ve bu felsefi görüşlerin Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine katkısını irdeleme | ||||||
| 19 | Temel bilgisayar becerilerini edinme | X | |||||
| 20 | Bireysel olarak bilimsel bir çalışmayı planlama, yürütme ve yazıya dökme becerisi kazanma | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Yükselen güçlerin temel özelliklerini tanımlar. | ||||||||||||||||||||
| 2 | Ülkelerin tarihsel, siyasal ve ekonomik gelişimini inceler. | ||||||||||||||||||||
| 3 | UEP teorilerinin kalkınma konusundaki temel varsayımlarını açıklar. | ||||||||||||||||||||
| 4 | Ülkelerin kalkınma süreçlerine etki eden politik faktörleri analiz eder. | ||||||||||||||||||||
| 5 | Yükselen güçlerin uluslararası örgütler ve küresel düzendeki rollerini inceler. | ||||||||||||||||||||
| 6 | Ülkelerin günümüzde karşı karşıya kaldıkları küresel konuları analiz eder |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 60 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 126 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||