| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Siyaset Bilimi | SBK 102 | 2 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | Ön Koşul Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İRFAN HAŞLAK |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Ensar Kıvrak |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı siyaset biliminin tanımına yönelik farklı yaklaşımları ortaya koymak; iktidar, meşruiyet, otorite, devlet ve demokrasi kavramlarını analiz etmek; kavram ve kuramları somut siyasal kurum ve süreçlere uygulamaktır. |
| Dersin İçeriği | Siyaset bilimi ve pozitivizm, siyaset bilimin tanımı, diğer sosyal bilim dallarıyla ilişkisi, iktidar, meşruiyet, egemenlik, devlet, demokrasi, siyasal hayata katılım, katılım biçimleri ve siyasal davranış, siyasal partiler, bürokrasi, baskı grupları-kamuoyu, seçim ve seçim teknikleri |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Siyaset biliminin farklı tanımlarını bilir ve bu tanımların birbiriyle ilişkisini saptar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Siyasi düşünceler tarihi bağlamında siyaset biliminin geleneksel olarak hangi konularla ilgilendiğini ifade eder. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Siyaset biliminin kapsamına giren çağdaş konuların neler olduğunu irdeler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Özellikle iktidarın doğasının ve devletin bir örgüt olarak neleri ifade ettiğini elindeki ölçütlere göre eleştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Demokrasinin anlamını kavrar ve çağdaş demokrasinin ayırt edici unsurlarını farklı şekli ile tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Siyasal hayatın aktörlerinin neler olduğunu bilir ve siyasal hayata katılımı, katılma biçimlerini ve katılımı etkileyen faktörleri ilişkilendirir. | Soru-Cevap, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 7 | Bürokrasinin tarihsel gelişimi betimler ve Türkiye açısından farklılaşan yerinin arkasındaki faktörleri değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 8 | Seçim dönemlerinde üzerinde çokça konuşulan seçim tekniklerinin neler olduğunu mukayeseli olarak kavrar ve çağdaş demokratik dünyada hangi seçim tekniğinin daha çok tercih edildiğini örneklerle ortaya koyar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dersin konusu ve amacı ve yöntemi, siyaset biliminin tanımı ve siyasi düşünceden farkı siyaset bilimine tarihsel bir perspektiften bakmak: Siyasi düşüncenin katkısı | Dursun, Davut (2002), Siyaset Bilimi, Beta, İstanbul, ss.1-63 |
| 2 | Kapsam, yöntem ve teknikler,İktidar ve siyasal iktidar | Dursun, Davut (2002), Siyaset Bilimi, Beta, İstanbul, ss. 67-134. |
| 3 | Devlet, siyasal sistemler | Dursun, Davut (2002), Siyaset Bilimi, Beta, İstanbul, ss.141-151. |
| 4 | Demokrasi: Kavram, tarihsel gelişimi ve ilkeleri, demokrasinin temel nitelikleri ve uygulamada demokrasi | Dursun, Davut (2002), Siyaset Bilimi, Beta, İstanbul, ss.157-183 |
| 5 | Demokrasi modelleri ve Türkiyede demokrasi; siyasi kültür ve Türk siyasi kültürü | Dursun, Davut (2002), Siyaset Bilimi, Beta, İstanbul, ss184-199. |
| 6 | Siyasal hayatın aktif aktörü olarak birey; siyasal toplumsallaşma, bireyin siyasal hayata katılması | Dursun, Davut (2002), Siyaset Bilimi, Beta, İstanbul, ss.201-246. |
| 7 | Siyasal partiler I | Dursun, Davut (2002), Siyaset Bilimi, Beta, İstanbul, ss.249-270 |
| 8 | Baskı grupları ve Kamuoyu | Dursun, Davut (2002), Siyaset Bilimi, Beta, İstanbul, ss. 284-298; 299-314. |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | Bürokrasi ve Seçimler: Kavramsal çerçeve | Dursun, Davut (2002), Siyaset Bilimi, Beta, İstanbul, ss.315-330; 333-345. |
| 11 | Seçim sistemleri | Dursun, Davut (2002), Siyaset Bilimi, Beta, İstanbul, ss.346-360. |
| 12 | Türkiyede seçimler | Dursun, Davut (2002), Siyaset Bilimi, Beta, İstanbul, ss.360-406. |
| 13 | Modernite-postmodernite ve siyaset bilimi | Mümtazer Türköne (2006), Siyaset, Lotus, Ankara, ss.483-519 |
| 14 | Küresel siyaset | Mümtazer Türköne (2006), Siyaset, Lotus, Ankara, ss.667-704. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Davut Dursun, Siyaset Bilimi, Beta Yayınları. |
| Ders Kaynakları | Davut Dursun, Siyaset Bilimi, Beta Yayınları. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yönetim bilimi, siyaset bilimi, sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olur. | ||||||
| 2 | Ulusal ve uluslararası düzeyde başta kamu yönetimi olmak üzere hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip eder. | ||||||
| 3 | Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilmek, çözüm önerileri üretebilmek, politika, program ve karar taslaklarını hazırlama yetkinliğine sahip olur. | ||||||
| 4 | Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim olmak, mevzuat değişikliklerini takip etmek, mevzuatı yorumlamak ve uygulamaya aktarmak. | ||||||
| 5 | Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetimi alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olur. | ||||||
| 6 | Kamu kurum ve kuruluşları ve siyasi kurumlar ile birlikte özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, finans ve denetim gibi yönetim alanlarının gerektirdiği niteliklere sahip olur. | ||||||
| 7 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olur. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemlerini takip etmek ve bunları etkili bir şekilde kullanabilir. | ||||||
| 9 | Türkçeyi iyi kullanmak, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olmak, kendini doğru şekilde ifade edebilmek ve empati yeteneğine sahip olur. | ||||||
| 10 | Akademik ve mesleki konularda araştırma yapar, araştırma süreçlerine hâkim olur, nitel ve nicel veri analizi için paket bilgisayar programlarını kullanır. | ||||||
| 11 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olur. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Siyaset biliminin farklı tanımlarını bilir ve bu tanımların birbiriyle ilişkisini saptar. | 5 | ||||||||||
| 2 | Siyasi düşünceler tarihi bağlamında siyaset biliminin geleneksel olarak hangi konularla ilgilendiğini ifade eder. | 5 | ||||||||||
| 3 | Siyaset biliminin kapsamına giren çağdaş konuların neler olduğunu irdeler. | 5 | ||||||||||
| 4 | Özellikle iktidarın doğasının ve devletin bir örgüt olarak neleri ifade ettiğini elindeki ölçütlere göre eleştirir. | 5 | ||||||||||
| 5 | Demokrasinin anlamını kavrar ve çağdaş demokrasinin ayırt edici unsurlarını farklı şekli ile tanır. | 5 | ||||||||||
| 6 | Siyasal hayatın aktörlerinin neler olduğunu bilir ve siyasal hayata katılımı, katılma biçimlerini ve katılımı etkileyen faktörleri ilişkilendirir. | 5 | ||||||||||
| 7 | Bürokrasinin tarihsel gelişimi betimler ve Türkiye açısından farklılaşan yerinin arkasındaki faktörleri değerlendirir. | 5 | ||||||||||
| 8 | Seçim dönemlerinde üzerinde çokça konuşulan seçim tekniklerinin neler olduğunu mukayeseli olarak kavrar ve çağdaş demokratik dünyada hangi seçim tekniğinin daha çok tercih edildiğini örneklerle ortaya koyar. | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| 1. Ödev | 80 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 3 | 2 | 6 |
| Final | 1 | 12 | 12 |
| Toplam İş Yükü | 140 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||