| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Siyasi Hukuk Metinleri | SBK 404 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. DİLŞAD TÜRKMENOĞLU KÖSE |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Cihan YAŞAR |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Hukuk ile siyaset arasında var olan ilişkinin, hem hukuk disiplini açısından hemde siyaset bilimi açısından, güncel olaylar ışığında değerlendirilebilmesi. |
| Dersin İçeriği | Teorik olarak hukuk disiplini ile siyaset bilimi arasındaki etkileşim alanlarının incelenerek, pratikte bu etkileşimin nasıl gerçekleştiği ortaya konulacaktır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Hukuk ve siyasetin ne anlam ifade ettiğini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Hukuk ile siyaset arasındaki ilişkileri kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Hukukun siyaset, siyasetin hukuk üzerindeki etkilerini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Dünyadaki gelişmeleri hukuk ve siyaset penceresinden inceler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Türkiye´de hukukun ve siyasetin sorunlu alanlarını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Türkiye´deki hukuk-siyaset ilişkilerini inceler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Hukuk nedir? Nasıl ortaya çıkmıştır? | Alain Supiot, Homo Juridicus Hukukun Antropolojik İşlevi Üzerine Bir Deneme, Dost Kitabevi, Ankara-2008. |
| 2 | Siyaset nedir? | Carl Schmitt, Siyasal Kavramı, Çev. Ece Göztepe, Metis Yayınları, İstanbul-2006. |
| 3 | Devletin hukukla ilişkisini kuran temel metin olarak anayasa nedir? | Mehmet Turhan, Siyaset ve Anayasa, Gündoğan Yayı. Ankara-1995. |
| 4 | Anayasayı ortaya çıkaran tarihsellik | Meltem Dikmen Caniklioğlu, Anayasal Devlette Meşruiyet, Yetkin Yayınları, Ankara-2010; Serdar Gülener, Batı Siyasal Düşüncesi´nde İktidarı Sınırlandırma Arayışları, Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar, S. 552, Şubat-2011, s. 31-44. |
| 5 | Dünyadaki anayasacılık hareketleri | Serdar Gülener, Batı Siyasal Düşüncesi´nde İktidarı Sınırlandırma Arayışları, Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar, S. 552, Şubat-2011, s. 31-44. |
| 6 | Türkiye´de anayasacılığın ortaya çıkışı | Bülent Tanör, Osmanlı-Türk Anayasacılık Hareketleri, YKY, İstanbul-2005. |
| 7 | Osmanlı-Türk Anayasacılık tarihinin özellikleri | Bülent Tanör, Osmanlı-Türk Anayasacılık Hareketleri, YKY, İstanbul-2005. |
| 8 | Osmanlı anayasacılığı ve politik düzene etkileri | Bülent Tanör, Osmanlı-Türk Anayasacılık Hareketleri, YKY, İstanbul-2005. |
| 9 | Cumhuriyet dönemi anayasacılığı ve politik düzene etkleri | Bülent Tanör, Osmanlı-Türk Anayasacılık Hareketleri, YKY, İstanbul-2005. |
| 10 | Tek Parti Dönemi´nde hukuk-siyaset ilişkileri | Bülent Tanör, Osmanlı-Türk Anayasacılık Hareketleri, YKY, İstanbul-2005. |
| 11 | Çok partili dönemde hukuk-siyaset ilişkileri | Bülent Tanör, İki Anayasa, Beta Basım Yayın Dağıtım, İstanbul-2011. |
| 12 | Güncel tartışmalar-1 | İlgili kaynak |
| 13 | Güncel tartışmalar-2 | İlgili kaynak |
| 14 | Güncel tartışmalar-3 | İlgili kaynak |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | 1. Alain Supiot, Homo Juridicus Hukukun Antropolojik İşlevi Üzerine Bir Deneme, Dost Kitabevi, Ankara-2008. |
| Ders Kaynakları | Hukuk ve siyaseti ilişkisini konu alan çeşitli makaleler. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yönetim bilimi, siyaset bilimi, sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olur. | X | |||||
| 2 | Ulusal ve uluslararası düzeyde başta kamu yönetimi olmak üzere hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip eder. | X | |||||
| 3 | Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilmek, çözüm önerileri üretebilmek, politika, program ve karar taslaklarını hazırlama yetkinliğine sahip olur. | X | |||||
| 4 | Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim olmak, mevzuat değişikliklerini takip etmek, mevzuatı yorumlamak ve uygulamaya aktarmak. | X | |||||
| 5 | Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetimi alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olur. | X | |||||
| 6 | Kamu kurum ve kuruluşları ve siyasi kurumlar ile birlikte özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, finans ve denetim gibi yönetim alanlarının gerektirdiği niteliklere sahip olur. | X | |||||
| 7 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olur. | X | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemlerini takip etmek ve bunları etkili bir şekilde kullanabilir. | X | |||||
| 9 | Türkçeyi iyi kullanmak, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olmak, kendini doğru şekilde ifade edebilmek ve empati yeteneğine sahip olur. | X | |||||
| 10 | Akademik ve mesleki konularda araştırma yapar, araştırma süreçlerine hâkim olur, nitel ve nicel veri analizi için paket bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
| 11 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olur. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Hukuk ve siyasetin ne anlam ifade ettiğini kavrar. | |||||||||||
| 2 | Hukuk ile siyaset arasındaki ilişkileri kavrar. | |||||||||||
| 3 | Hukukun siyaset, siyasetin hukuk üzerindeki etkilerini analiz eder. | |||||||||||
| 4 | Dünyadaki gelişmeleri hukuk ve siyaset penceresinden inceler. | |||||||||||
| 5 | Türkiye´de hukukun ve siyasetin sorunlu alanlarını analiz eder. | |||||||||||
| 6 | Türkiye´deki hukuk-siyaset ilişkilerini inceler. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 85 |
| 1. Ödev | 5 |
| 1. Sözlü Sınav | 5 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 5 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Ödev | 1 | 2 | 2 |
| Sözlü Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 2 | 2 |
| Final | 1 | 4 | 4 |
| Toplam İş Yükü | 93 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,72 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||