| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İdari Yargı | SBK 304 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SERDAR KORUCU |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Ömer Can BAŞ |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Dersin temel amacı ülkemizde idari yargıda yer alan yargı kuruluşlarını tanıyarak idari yargıda açılacak dava türlerini öğrenmek ve bu davaları çeşitli açılardan incelemektir. |
| Dersin İçeriği | Yargı denetimine uygulanan başlıca sistemler, idari yargı kuruluşları, idari yargının görev alanı, iptal davası, tam yargı davası, idari yargılama yöntemi. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Türkiye’deki idari yargı kuruluşlarını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 2 | İptal davasını genel ilkeler, ön koşullar ve iptal nedenleri açısından değerlendirebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 3 | Tam yargı davasını, ilkeler, ön koşullar ve sorumluluk nedenleri açısından değerlendirebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 4 | İdari yargılama yöntemi ile ilgili ilkeleri bilir. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 5 | İdari yargıda görev ve yetki, dava açma süresi, dava açmanın sonuçları ve davanın karar bağlanmasında uygulanacak yöntemleri bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Yargı Denetimine Uygulanan Başlıca Sistemler, Türkiye’de İdari Yargının Gelişimi ve Özellikleri | A. Şeref Gözübüyük, Yönetsel Yargı, Turhan Fitabevi, Ankara, 2010 |
| 2 | İdari Yargı Kuruluşları: Danıştay, İdare ve Vergi Mahkemeleri, Bölge İdare Mahkemeleri, Askeri Yüksek İdare Mahkemesi | A. Şeref Gözübüyük, Yönetsel Yargı, Turhan Fitabevi, Ankara, 2010 |
| 3 | İdari Yargının Görev Alanı | A. Şeref Gözübüyük, Yönetsel Yargı, Turhan Fitabevi, Ankara, 2010 |
| 4 | Uyuşmazlık Mahkemesi | A. Şeref Gözübüyük, Yönetsel Yargı, Turhan Fitabevi, Ankara, 2010 |
| 5 | İptal Davası: Genel ilkeler, ön koşullar | A. Şeref Gözübüyük, Yönetsel Yargı, Turhan Fitabevi, Ankara, 2010 |
| 6 | İptal Davası: İptal nedenleri | A. Şeref Gözübüyük, Yönetsel Yargı, Turhan Fitabevi, Ankara, 2010 |
| 7 | İptal Davası: İptal davasının sonuçları | A. Şeref Gözübüyük, Yönetsel Yargı, Turhan Fitabevi, Ankara, 2010 |
| 8 | ARA SINAV | A. Şeref Gözübüyük, Yönetsel Yargı, Turhan Fitabevi, Ankara, 2010 |
| 9 | Tam Yargı Davası: İlkeler ve ön koşullar | A. Şeref Gözübüyük, Yönetsel Yargı, Turhan Fitabevi, Ankara, 2010 |
| 10 | Tam Yargı Davası: Tam yargı davasında sorumluluk nedenleri, tam yargı davasının sonuçları | A. Şeref Gözübüyük, Yönetsel Yargı, Turhan Fitabevi, Ankara, 2010 |
| 11 | İdari Yargılama Yöntemi: İdari yargılama yöntemi ile ilgili ilkeler, idari yargıda görev ve yetki | A. Şeref Gözübüyük, Yönetsel Yargı, Turhan Fitabevi, Ankara, 2010 |
| 12 | İdari Yargılama Yöntemi: İdari davada taraflar, dava açma süresi | A. Şeref Gözübüyük, Yönetsel Yargı, Turhan Fitabevi, Ankara, 2010 |
| 13 | İdari Yargılama Yöntemi: Dava açmanın sonuçları, davaların karara bağlanması | A. Şeref Gözübüyük, Yönetsel Yargı, Turhan Fitabevi, Ankara, 2010 |
| 14 | İdari Yargılama Yöntemi: Yasa yolları | A. Şeref Gözübüyük, Yönetsel Yargı, Turhan Fitabevi, Ankara, 2010 |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | - Zehra Odyakmaz, Ümit Kaymak ve İsmail Ercan, İdar Yargı (THEMİS), On iki levha Yayınları, İstanbul |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yönetim bilimi, siyaset bilimi, sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olur. | X | |||||
| 2 | Ulusal ve uluslararası düzeyde başta kamu yönetimi olmak üzere hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip eder. | X | |||||
| 3 | Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilmek, çözüm önerileri üretebilmek, politika, program ve karar taslaklarını hazırlama yetkinliğine sahip olur. | X | |||||
| 4 | Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim olmak, mevzuat değişikliklerini takip etmek, mevzuatı yorumlamak ve uygulamaya aktarmak. | X | |||||
| 5 | Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetimi alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olur. | X | |||||
| 6 | Kamu kurum ve kuruluşları ve siyasi kurumlar ile birlikte özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, finans ve denetim gibi yönetim alanlarının gerektirdiği niteliklere sahip olur. | X | |||||
| 7 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olur. | X | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemlerini takip etmek ve bunları etkili bir şekilde kullanabilir. | X | |||||
| 9 | Türkçeyi iyi kullanmak, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olmak, kendini doğru şekilde ifade edebilmek ve empati yeteneğine sahip olur. | X | |||||
| 10 | Akademik ve mesleki konularda araştırma yapar, araştırma süreçlerine hâkim olur, nitel ve nicel veri analizi için paket bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
| 11 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olur. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Türkiye’deki idari yargı kuruluşlarını tanır. | |||||||||||
| 2 | İptal davasını genel ilkeler, ön koşullar ve iptal nedenleri açısından değerlendirebilir. | |||||||||||
| 3 | Tam yargı davasını, ilkeler, ön koşullar ve sorumluluk nedenleri açısından değerlendirebilir. | |||||||||||
| 4 | İdari yargılama yöntemi ile ilgili ilkeleri bilir. | |||||||||||
| 5 | İdari yargıda görev ve yetki, dava açma süresi, dava açmanın sonuçları ve davanın karar bağlanmasında uygulanacak yöntemleri bilir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
| Ödev | 1 | 3 | 3 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 157 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,28 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||