| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Elektrik Motorları ve Sürücüleri | ADA 110 | 2 | 3 + 0 | 3 | 5 | 
| Ön Koşul Dersleri | Yok | 
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans | 
| Dersin Türü | Zorunlu | 
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. UFUK DURMAZ | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Manyetik alanlara ilişkin temel prensiplerin ve manyetik malzemelerin tanınması; transformatörler, doğru akım makineleri, asenkron ve senkron motorlarının yapıları, karakteristikleri ve uygulamalarının kavranması amaçlanmaktadır. | 
| Dersin İçeriği | Temel elektromanyetik ilkeler, manyetik malzemeler, transformatörler, doğru akım motorları, asenkron motorlar, senkron motorlar, iş makineleri karakteristikleri, motor ve sürücü seçimi, özel elektrik makineleri. | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Temel elektrik ve temel manyetik bilgi ve yasaları bilir | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Transformatörlerin ve dinamoların yapısı, çalışma prensibi ve uygulamalarını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 3 | Doğru akım motorlarının yapısını, çalışma prensibini, farklı bağlama türlerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, | |
| 4 | Asenkron ve Senkron makinelerin yapısını, çalışma prensibini, karakteristiklerini ve uygulamalarını bilir | Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 5 | İş makinelerinin karakteristiklerini sınıflandırır | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 6 | Motor seçim ölçütlerini sıralar, işletme koşullarını ayırt eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Elektrik makinelerinin sınıflandırılması, temel yasalar ve kurallar | |
| 2 | Temel yasalar ve uygulamaları | |
| 3 | Manyetik malzemeler ve manyetik devreler | |
| 4 | Transformatörler | |
| 5 | Doğru akım makineleri, dinamolar | |
| 6 | Doğru akım motorları | |
| 7 | Asenkron motorları ve yapıları | |
| 8 | Asenkron motorlarının karakteristikleri ve çalışma bölgeleri | |
| 9 | Asenkron motorlara yol verme, hız ayarı ve frenleme | |
| 10 | Senkron makineler | |
| 11 | İş makineleri karakteristikleri | |
| 12 | Motor seçimi | |
| 13 | Motor sürücüleri ve sürücü seçimi | |
| 14 | Özel elektrik makineleri | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Bu sayfada yüklenmiş materyaller. | 
| Ders Kaynakları | [2] M. Adnan Peşint, Ergün Akcapınar, Elektrik Makineleri ve Laboratuvar Deneyleri, MEB, 2000, Ankara. [3] Güngör Bal, Doğru Akım Makineleri ve Sürücüleri, Seçkin Yayınları. [4] Ahnet Hamdi Saçkan, Asenkron Motorlar, Birsen yayınevi, 1994, İstanbul. [5] Necati Oğuz, Muhittin Gökkaya, Elektrik Makineleri I, MEB, 2000 [6] M. Adnan Peşint, Abdullah Ürkmez, Elektrik Makineleri II, MEB, 2000. [7] M. Adnan Peşint, Elektrik Makineleri IV, MEB, 2000, Ankara. [8] Ali Özdemir, Elektrik Bilgisi, MEB, 2001 [9] Muammer Gökbulut, Bülent Akgün, Elektrik Motorlarının Kontrolü, YÖK, 1993, Ankara.  | 
                                
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matematik, fen bilimleri ve kendi alanları ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olmak | ||||||
| 2 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak | ||||||
| 3 | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini belirleme ve etkin kullanabilmek. | ||||||
| 4 | Bilgisayar destekli çizim ve alanı ile ilgili simülasyon programları kullanarak tasarım yapma ve mesleki plan ve projelerin çizimlerini gerçekleştirme becerisi kazandırmak. | ||||||
| 5 | Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilme, takımlarda sorumluluk alabilme veya bireysel çalışma yapabilme becerisine sahip olmak | ||||||
| 6 | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | ||||||
| 7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazandırmak. | ||||||
| 8 | Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak. | ||||||
| 9 | İş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma bilgisi ve bilincine sahip olmak. | ||||||
| 10 | Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilme becerisine sahip olmak | ||||||
| 11 | Sanayi ve hizmet sektöründeki üretim süreçlerini izleyerek uygulama becerisine sahip olmak | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Temel elektrik ve temel manyetik bilgi ve yasaları bilir | |||||||||||
| 2 | Transformatörlerin ve dinamoların yapısı, çalışma prensibi ve uygulamalarını açıklar | |||||||||||
| 3 | Doğru akım motorlarının yapısını, çalışma prensibini, farklı bağlama türlerini açıklar | |||||||||||
| 4 | Asenkron ve Senkron makinelerin yapısını, çalışma prensibini, karakteristiklerini ve uygulamalarını bilir | |||||||||||
| 5 | İş makinelerinin karakteristiklerini sınıflandırır | |||||||||||
| 6 | Motor seçim ölçütlerini sıralar, işletme koşullarını ayırt eder | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Kısa Sınav | 50 | 
| 2. Kısa Sınav | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 20 | 
| 1. Final | 80 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 | 
| Ara Sınav | 1 | 8 | 8 | 
| Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 | 
| Ödev | 1 | 10 | 10 | 
| Final | 1 | 10 | 10 | 
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 | 
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 | 
| Kısa Sınav | 2 | 15 | 30 | 
| Ödev | 1 | 15 | 15 | 
| Toplam İş Yükü | 300 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 12 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||