| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği | ISG 504 | 2 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUSTAFA KÜÇÜKİSLAMOĞLU |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. MUSTAFA KÜÇÜKİSLAMOĞLU, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Öğrencilerin bilim ve bilim felsefesi konusunda temel bilgilere sahip olmasını sağlamak, bilimsel bir çalışmayı (makale, bildiri, rapor, kitap) tasarlamak, yürütmek ve raporlandırmak, nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin temel mantığını kazanmak ve sorgulayıcı, araştırıcı bir düşünme biçimi kazandırmaktır. |
| Dersin İçeriği | Dersin içeriği ayrıntılı bir şekilde aşağıdaki Haftalık Konular kısmında belirtilmiştir. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Bilim ve bilim felsefesi ile yöntem bilgisi arasındaki ilişkiyi anlayabilir ve yorumlayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | Çoktan Seçmeli Testler, Performans Değerlendirme, |
| 2 | Yöntem hakkında öğrendiklerini araştırma konusu belirlerken ve herhangi bir araştırma sürecinde kullanabilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Boşluk Doldurma Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 3 | Araştırmanın odağındaki konuyla ilgili daha önce yapılmış görgül ve kavramsal çalışmaları sorgulayabilir ve yapacağı araştırma ile ilişkilendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | Çoktan Seçmeli Testler, Sözlü Sınavlar, |
| 4 | Araştırma soru ve hipotezlerini sınıflandırabilir ve bu doğrultuda araştırma için uygun araştırma hipotez ve sorularını formüle edebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | Çoktan Seçmeli Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 5 | Bağlamına uygun bir araştırma süreci tasarlayabilir ve araştırma stratejisi önerebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Sözlü Sınavlar, |
| 6 | Araştırma bulgularını tartışarak uygun şekilde raporlaştırabilir | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Performans Değerlendirme, |
| 7 | Bilimsel üslubun ne olduğu ile ilgili bir kavrayış geliştirir | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | Çoktan Seçmeli Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Bilim hakkında genel bilgi ve temel kavramlar | |
| 2 | Bilimsel Araştırma Hakkında Genel Bilgi ve Temel kavramlar | |
| 3 | Bilimsel Paradigma ve Paradokslar, Bilimsel Düşünce Yöntemleri | |
| 4 | Olasılık ve İstatistiki Yöntemler | |
| 5 | Yapay Zeka Araçlarının Bilimsel Araştırmalarda ve Proje Yazımında Kullanımı | |
| 6 | Bilimsel Etik İlkeler | |
| 7 | Yapay Zeka Araçlarının Kullanımında Etik İlkeler | |
| 8 | Bilimsel kaynaklara erişim ve kullanımı | |
| 9 | Tez Yazma Süreç ve Esasları | |
| 10 | Bilimsel Proje Türleri, Proje hazırlama | |
| 11 | Makale yazma ve inceleme, değerlendirme | |
| 12 | İlgili Sektör bağlantılı seminerler | |
| 13 | Seminer çalışmaları | |
| 14 | Seminer çalışmaları |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Altunışık, Coşkun, Yıldırım ve Bayraktaroğlu (2007) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı, 5. Baskı, Sakarya Kitabevi. |
| Ders Kaynakları | Saunders, M. Lewis, P. and Thornhill, A. (1997) Research Methods for Business Students, London: Financial Times Sekaran, U. (1992) Research Methods for Business, Canada: John Wiley & Sons, 2nd Edition. Gökçe, B. (1992) Toplumsal Bilimlerde Araştırma, Ankara: Savaş Yayınları. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve bilime katkı sağlar | ||||||
| 1 a | Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek ulusal ve uluslar arası alanındaki yenilikleri bakıma aktarır | X | |||||
| 1 b | Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir | X | |||||
| 4 | Mesleğini yaparken evrensel değerlere ve etik ilkelere uygun davranır | ||||||
| 5 | Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir | ||||||
| 6 | Alanının gerektirdiği düzeyde istatistik kullanır | ||||||
| 7 | Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
| 8 | Yaptığı bilimsel çalışma sonuçlarını kliniğe aktararak bakım kalitesini yükseltir | ||||||
| 9 | Hemşirelik lisans yeterliklerine dayalı olarak, hemşirelik alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Bilim ve bilim felsefesi ile yöntem bilgisi arasındaki ilişkiyi anlayabilir ve yorumlayabilir | 3 | 3 | |||||||
| 2 | Yöntem hakkında öğrendiklerini araştırma konusu belirlerken ve herhangi bir araştırma sürecinde kullanabilir | 3 | 3 | |||||||
| 3 | Araştırmanın odağındaki konuyla ilgili daha önce yapılmış görgül ve kavramsal çalışmaları sorgulayabilir ve yapacağı araştırma ile ilişkilendirir | 3 | 3 | |||||||
| 4 | Araştırma soru ve hipotezlerini sınıflandırabilir ve bu doğrultuda araştırma için uygun araştırma hipotez ve sorularını formüle edebilir | |||||||||
| 5 | Bağlamına uygun bir araştırma süreci tasarlayabilir ve araştırma stratejisi önerebilir | 3 | 3 | |||||||
| 6 | Araştırma bulgularını tartışarak uygun şekilde raporlaştırabilir | 3 | 3 | |||||||
| 7 | Bilimsel üslubun ne olduğu ile ilgili bir kavrayış geliştirir | 3 | 3 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 80 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 10 |
| 1. Ödev | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 30 |
| 1. Final | 70 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 12 | 12 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 151 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||