| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Tehlikeli Madde ve Atık Yönetimi | ISG 510 | 2 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUSTAFA ARSLAN |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. MUSTAFA ARSLAN, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu Dersin amacı, tehlikeli atıkların, üretiminden nihai bertarafına kadar; a) İnsan sağlığına ve çevreye zarar verecek şekilde doğrudan veya dolaylı biçimde alıcı ortama verilmesinin önlenmesine, b) Üretiminin ve taşınmasının kontrolünün sağlanmasına, c) İthalinin yasaklanmasına ve ihracatının kontrolüne, d) Yönetiminde gerekli teknik ve idari standartların sağlanmasına, e) Üretiminin kaynağında en aza indirilmesine, f) Üretiminin kaçınılmaz olduğu durumlarda, üretildiği yere en yakın mesafede bertaraf edilmesine, g) Yeterli bertaraf tesisi kurulması ve bu tesislerin çevresel bakımdan sağlıklı bir şekilde kontrolüne, h) Çevreyle uyumlu yönetiminin sağlanmasına, yönelik prensip, politika ve programların belirlenmesi için hukuki ve teknik esasları kapsar. |
| Dersin İçeriği | Tehlikeli atık kriterleri ve yaygın atıklar, Tehlikeli atıkların insanlar ve ekosistem üzerindeki olumsuz etkileri, Tehlikeli maddeler için fiziksel ve kimyasal faktörler, Tehlikeli atıklardan kaynaklanan risk değerlendirmesi, Toksisite/Maruziyet değerlendirmesi, Tehlikeli atıkların kaynak/yayılma mekanizmaları, Tehlikeli atıkların fiziksel/kimyasal özellikleri açısından önemli parametreler, Tehlikeli atık yönetiminde biyolojik yöntemler, Tehlikeli atık yönetiminde kimyasal yöntemler, Tehlikeli atık yönetiminde fiziksel yöntemler, Tehlikeli atıkların katılaştırılması/stabilizasyonu, |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Tehlikeli atık kriterleri ve yaygın atıkları bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Tehlikeli atıkların insanlar ve ekosistem üzerindeki olumsuz etkilerini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
| 3 | Toksisite/Maruziyet değerlendirmesi yapar . | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
| 4 | Tehlikeli atık yönetimindeki bertaraf yöntemlerini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Tehlikeli atık kriterleri ve yaygın atıklar, | |
| 2 | Tehlikeli atıkların insanlar ve ekosistem üzerindeki olumsuz etkileri, | |
| 3 | Tehlikeli maddeler için fiziksel ve kimyasal faktörler, | |
| 4 | Tehlikeli atıklardan kaynaklanan risk değerlendirmesi, | |
| 5 | Toksisite/Maruziyet değerlendirmesi, | |
| 6 | Tehlikeli atıkların kaynak/yayılma mekanizmaları, | |
| 7 | Tehlikeli atıkların fiziksel/kimyasal özellikleri açısından önemli parametreler, | |
| 8 | Tehlikeli atık yönetiminde biyolojik yöntemler, | |
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | Tehlikeli atık yönetiminde kimyasal yöntemler, | |
| 11 | Tehlikeli atık yönetiminde kimyasal yöntemler, | |
| 12 | Tehlikeli atık yönetiminde fiziksel yöntemler, | |
| 13 | Tehlikeli atık yönetiminde fiziksel yöntemler, | |
| 14 | Tehlikeli atıkların katılaştırılması/stabilizasyonu, |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | İlgili kanun ve yönetmelikler |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve bilime katkı sağlar | ||||||
| 1 a | Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek ulusal ve uluslar arası alanındaki yenilikleri bakıma aktarır | X | |||||
| 1 b | Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir | ||||||
| 4 | Mesleğini yaparken evrensel değerlere ve etik ilkelere uygun davranır | ||||||
| 5 | Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir | ||||||
| 6 | Alanının gerektirdiği düzeyde istatistik kullanır | ||||||
| 7 | Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
| 8 | Yaptığı bilimsel çalışma sonuçlarını kliniğe aktararak bakım kalitesini yükseltir | ||||||
| 9 | Hemşirelik lisans yeterliklerine dayalı olarak, hemşirelik alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Tehlikeli atık kriterleri ve yaygın atıkları bilir | 4 | ||||||||
| 2 | Tehlikeli atıkların insanlar ve ekosistem üzerindeki olumsuz etkilerini öğrenir | 5 | ||||||||
| 3 | Toksisite/Maruziyet değerlendirmesi yapar . | 5 | ||||||||
| 4 | Tehlikeli atık yönetimindeki bertaraf yöntemlerini bilir | 4 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 12 | 12 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 151 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||