| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Afetlerin Finansal Yönetimi | AAY 111 | 1 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. TANER ÖZTÜRK |
| Dersi Verenler | Öğr.Gör. TANER ÖZTÜRK, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Afet yönetiminin bir unsuru olarak mali yönetimin öneminin anlaşılabilmesini sağlamak; afetlerin ne tür mali etkilerinin olabileceğine dair bilgi edindirmek; afetlerin mali yapısına ve işleyişine ilişkin temel kavramları ve süreçleri öğretmek; ülkemizde yaşanan afetler sonrası karşılaşılan mali tabloları da analiz ederek olası afetlerde kaynak temini sorununa ve kaynakların verimli kullanımına yönelik çözüm üretebilmek/öneriler geliştirebilmek; gerek afet öncesi gerekse afet sonrası hangi mali politika araçlarının kullanılabileceğini bilmek; özelllikle de afet öncesi hazırlık, risk ve zarar azaltma odaklı finansal yönetimin devletler ve toplum açısından önemini kavrayıp bu doğrultuda işlevsel öneriler geliştirebilmek.
|
| Dersin İçeriği | Afetlerin Mali Etkileri, Ülkemizde Yaşanan Afetlere İlişkin Mali Yapı, Afetlerin Finansmanı ve Kaynak Modelleri, İç ve Dış Finansal Kaynaklar, Afet Sigortacılığı ve Reasürans, Afetlerde Maliye Politikası: Bütçe, Borçlanma, Vergi Rejimi, Afet Bütçelerinin İncelenmesi ve Harcamaların Denetimi.
|
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Afetlerin mali yönetimine ilişkin temel kavramları ve yaklaşımları bilir. | Soru-Cevap, Anlatım, | Çoktan Seçmeli Testler, |
| 2 | Afetlerde oluşan hasar ya da zararın ne tür maliyetler doğurabileceğini tahmin edebilir. | Soru-Cevap, Anlatım, | Çoktan Seçmeli Testler, |
| 3 | Ülkemizde yaşanan afetler sonrası karşılaşılan mali tabloya dair bilgi sahibi olur. | Soru-Cevap, Anlatım, | Çoktan Seçmeli Testler, |
| 4 | Afet yönetim döngüsünün farklı evrelerinde hangi kaynakların kullanıldığını/kullanılabileceğini bilir. | Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 5 | Afet durumunda farklı bütçelerin nasıl kullanılabileceğini görür. | Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 6 | Afet harcamalarının verimliliği ve denetimine yönelik öneriler geliştirebilir. | Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 7 | Afetler sonrası mali tabloları da analiz ederek olası afetlerde kaynak temini sorununa yönelik doğru finansman kaynaklarını/kuruluşlarını seçerek çözüm üretebilir. | Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Afetlere ve Finansal Yönetime İlişkin Kavramsal Çerçeve | |
| 2 | Afetlerin Mali Etkileri | |
| 3 | Afetlerin Mali Yönetiminin Ülkemizdeki Tarihsel Arkaplanı | |
| 4 | Marmara Depremi Sonrası Mali Yapı ve İşleyiş | |
| 5 | Van Depremi ile Ülkemizde Yaşanan Kimi Afetler Sonrası Mali İşleyiş | |
| 6 | Afet Risk Yönetimi ve Afetlerin Finansmanı | |
| 7 | İç Finansal Kaynaklar | |
| 8 | Dış Finansal Kaynaklar: Uluslararası Örgütler ve Yardım Kuruluşları | |
| 9 | Alternatif Finansal Kaynak Modelleri/Önerileri | |
| 10 | Afet Sigortacılığı: Deprem Sigortası, DASK ve Reasürans | |
| 11 | Afetlerde Maliye Politikası: Bütçe, Borçlanma ve Vergi Rejimi | |
| 12 | Afet Bütçesi: AFAD ve Yerel Yönetim Bütçelerinin İncelenmesi | |
| 13 | Afet Harcamalarının Kontrol ve Denetimi | |
| 14 | Kahramanmaraş Depremleri Sonrası Mali Yapı |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Acil durum ve afet olayları için problem kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
| 2 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistemin parçası olma, yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
| 3 | Acil durum ve afet olaylarına müdahale operasyonlarına modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında bilgi | ||||||
| 4 | Zarar azaltma, hazırlık, müdahale ve iyileştirme aşamalarında gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
| 5 | Müdahale ve iyileştirme aşamalarında çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
| 6 | Zarar azaltma, hazırlık, müdahale ve iyileştirme çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
| 7 | Risk yönetimi ve kriz yönetimi aşamalarında verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
| 8 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
| 9 | Acil durum ve afet yönetimi alanında gerekli duyarlılığa sahip olma ve bu alanlarda öncü olabilme | X | |||||
| 10 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
| 11 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
| 12 | Afet Yönetiminde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
| 13 | Afet Yönetimi alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
| 14 | Afet Yönetimi ile ilgili uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
| 15 | Risk yönetimi, tehlike analizi ve olay yeri yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
| 16 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; saha ve masa başı uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 17 | Saha uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve sahaya yansıyan sorunları hakkında bilgi; çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| 18 | Acil Durum ve Afet Yönetimine ilişkin temel kavramsal yapı ve bilgilerle donanması. | X | |||||
| 19 | Alanında elde ettiği bilgileri raporlama ve sunma becerisine sahip olabilme | ||||||
| 20 | Beklenmedik acil durumlar karşısında problemi tanımlama, gerekli birimlerle koordinasyonu sağlama, sorunu ivedilikle çözebilme ve olası diğer sorunlara karşı önlem alabilme | X | |||||
| 21 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olabilme | ||||||
| 22 | Alana ilişkin kendilerine yöneltilen soruları araştırma ve cevaplama; ayrıca eleştirel düşünebilme ve Acil Durum ve Afet Yönetimine ilişkin problemlere çözüm üretebilme becerisini kazanabilme | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Afetlerin mali yönetimine ilişkin temel kavramları ve yaklaşımları bilir. | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | |||||||||||||
| 2 | Afetlerde oluşan hasar ya da zararın ne tür maliyetler doğurabileceğini tahmin edebilir. | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | |||||||||||||||
| 3 | Ülkemizde yaşanan afetler sonrası karşılaşılan mali tabloya dair bilgi sahibi olur. | 2 | 2 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | |||||||||||||||
| 4 | Afet yönetim döngüsünün farklı evrelerinde hangi kaynakların kullanıldığını/kullanılabileceğini bilir. | ||||||||||||||||||||||
| 5 | Afet durumunda farklı bütçelerin nasıl kullanılabileceğini görür. | ||||||||||||||||||||||
| 6 | Afet harcamalarının verimliliği ve denetimine yönelik öneriler geliştirebilir. | ||||||||||||||||||||||
| 7 | Afetler sonrası mali tabloları da analiz ederek olası afetlerde kaynak temini sorununa yönelik doğru finansman kaynaklarını/kuruluşlarını seçerek çözüm üretebilir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Kısa Sınav | 50 |
| 2. Kısa Sınav | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 20 |
| 1. Final | 80 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
| Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
| Ödev | 1 | 2 | 2 |
| Final | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü | 134 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,36 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||