| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Doğal Afetler ve Yangın | ISG 211 | 3 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör.Dr. MUHAMMED FATİH PEKŞEN |
| Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. MUHAMMED FATİH PEKŞEN, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Doğal afetlere hazırlıklı olma ve afetlerin ikincil etkileri, dolaylı etkileri, afetler esnasında ve sonrasında davranış yöntemleri öğretilir. |
| Dersin İçeriği | Doğal afet çeşitleri, yaşanmış doğal afetler, afetlere hazırlıklı olma için tatbikatlar ve doğal afetlerde arama kurtarma yöntemleri anlatılır |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Doğal afetler ve yangını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
| 2 | Yangın ve kimyasını tanımlar. | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
| 3 | Yangından korunmak için alınabilecek önlemleri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Bir yangın durumunda yapılması gerekenleri belirtir. | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
| 5 | Yangın söndürme ekipmanlarının yerinde olup olmadığını ve alarm sistemlerini kontrol eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
| 6 | Yanıcı, parlayıcı madde depolarının kontrolünü yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
| 7 | Yangın oluşumuna neden olabilecek durumlarda çalışma ortamının güvenliğini sağlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Afet türleri, doğal afetler | |
| 2 | Dünyada ve ülkemizde yaşanmış, geçmiş yıllardaki doğal afet verileri | |
| 3 | Deprem | |
| 4 | Hava olayları: Aşırı sıcak, Aşırı soğuk | |
| 5 | Hava olayları: Rüzgar, hortum, tayfun, boran, yıldırım, dolu | |
| 6 | Kütle hareketleri: Kayma, akma, heyelan, çığ | |
| 7 | İklim değişikliği ve risk yönetimi | |
| 8 | Yerleşim yerlerinde yangın | |
| 9 | Orman yangınları | |
| 10 | Doğal afetler öncesi tehlike, zarar görebilirlik, risk çalışmaları | |
| 11 | Dünyadan örnek olayların incelenmesi | |
| 12 | Ülkemizden örnekler olayların incelenmesi | |
| 13 | Tatbikatlar | |
| 14 | Doğal afetlerde arama kurtarma |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Acil durum ve afet olayları için problem kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
| 2 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistemin parçası olma, yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
| 3 | Acil durum ve afet olaylarına müdahale operasyonlarına modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında bilgi | X | |||||
| 4 | Zarar azaltma, hazırlık, müdahale ve iyileştirme aşamalarında gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
| 5 | Müdahale ve iyileştirme aşamalarında çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
| 6 | Zarar azaltma, hazırlık, müdahale ve iyileştirme çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
| 7 | Risk yönetimi ve kriz yönetimi aşamalarında verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
| 8 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
| 9 | Acil durum ve afet yönetimi alanında gerekli duyarlılığa sahip olma ve bu alanlarda öncü olabilme | X | |||||
| 10 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
| 11 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
| 12 | Afet Yönetiminde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
| 13 | Afet Yönetimi alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
| 14 | Afet Yönetimi ile ilgili uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
| 15 | Risk yönetimi, tehlike analizi ve olay yeri yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | X | |||||
| 16 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; saha ve masa başı uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
| 17 | Saha uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve sahaya yansıyan sorunları hakkında bilgi; çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X | |||||
| 18 | Acil Durum ve Afet Yönetimine ilişkin temel kavramsal yapı ve bilgilerle donanması. | X | |||||
| 19 | Alanında elde ettiği bilgileri raporlama ve sunma becerisine sahip olabilme | X | |||||
| 20 | Beklenmedik acil durumlar karşısında problemi tanımlama, gerekli birimlerle koordinasyonu sağlama, sorunu ivedilikle çözebilme ve olası diğer sorunlara karşı önlem alabilme | X | |||||
| 21 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olabilme | X | |||||
| 22 | Alana ilişkin kendilerine yöneltilen soruları araştırma ve cevaplama; ayrıca eleştirel düşünebilme ve Acil Durum ve Afet Yönetimine ilişkin problemlere çözüm üretebilme becerisini kazanabilme | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Doğal afetler ve yangını açıklar. | 5 | 5 | 5 | 3 | ||||||||||||||||||
| 2 | Yangın ve kimyasını tanımlar. | 4 | 3 | 2 | |||||||||||||||||||
| 3 | Yangından korunmak için alınabilecek önlemleri açıklar. | ||||||||||||||||||||||
| 4 | Bir yangın durumunda yapılması gerekenleri belirtir. | 4 | 3 | 2 | |||||||||||||||||||
| 5 | Yangın söndürme ekipmanlarının yerinde olup olmadığını ve alarm sistemlerini kontrol eder. | ||||||||||||||||||||||
| 6 | Yanıcı, parlayıcı madde depolarının kontrolünü yapar. | 5 | 3 | 5 | 4 | 5 | 5 | ||||||||||||||||
| 7 | Yangın oluşumuna neden olabilecek durumlarda çalışma ortamının güvenliğini sağlar. | 4 | 3 | 2 | 5 | 2 | 3 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Kısa Sınav | 50 |
| 2. Kısa Sınav | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 20 |
| 1. Final | 80 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 136 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,44 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||