| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Parazitoloji | LAB 112 | 2 | 2 + 0 | 2 | 3 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ŞADİYE BERNA AYKAN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Sağlık alanında çalışan personeli, paraziter organizmaların yapıları, özellikleri, bulaşma yolları, meydana getirdikleri hastalıklar ve teşhisleri konusunda bilgilendirmek, parazitoloji laboratuvarında kullanılan araç ve gereçleri tanıtmak. |
| Dersin İçeriği | Parazitolojinin tarihçesi, gelişimi ve temel kavramları; Parazitoloji laboratuvarında çalışma kuralları ve uygulanacak testler; Parazitlerin sınıflandırılması ve genel özellikleri; İnsanlarda yerleşip hastalık yapabilen parazitlerin yapısı, üreme özellikleri, metabolizmaları; Parazit enfeksiyonları ve bulaşma yolları, parazit enfeksiyonlarının tedavi ve korunma yöntemleri; Parazit enfeksiyonlarının laboratuvar tanısı ele alınacaktır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Parazit organizmalar ve parazitoloji hakkında temel bilgiler edinir | Anlatım, | |
| 2 | Parazitoloji laboratuvarında kullanılan araç- gereçler, cihazlar ve mikroskopların kullanımını öğrenir | Anlatım, Eğitsel Oyun, | |
| 3 | Dışkı inceleme yöntemlerini ve serum fizyolojik ve lugol ile preparat hazırlama ve mikroskopta inceleme öğrenilir. Gözle görülen parazitlerin Ascaris lumbricoides, Taenia saginata halkası, E.vermicularis vs. parazitleri tanıyabilecektir. | Anlatım, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
| 4 | İnce yayma ve kalın yayma için uygun bir şekilde kan alabilecek ve İnce yayma ve kalın yayma preparatları hazırlayabilecektir. | Anlatım, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
| 5 | Perianal materyal yöntemini tanımlayabilecek, materyal almasını bilecek, hazırlanan preparatı mikroskopta 10X oküler ve 10X objektifle, daha sonra 40X oküler ve 10X objektifle inceleyebilecektir. | Anlatım, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
| 6 | Parazitleri tanımlamada kullanılan spesifik boyama yöntemlerini tanımlayabilecek ve boyaları hazırlayabilecektir. | Anlatım, Grupla Çalışma, | |
| 7 | Kan parazitlerinin tanısında kullanılan boyama yöntemini uygulayabilecek ve kan parazitlerini tanımlayabilecektir | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
| 8 | Ülkemizde görülen paraziter enfeksiyonları tanımlayabilecektir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 9 | Parazitolojik tanı yöntemlerini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
| 10 | Anlatım, | ||
| 11 | Anlatım, Eğitsel Oyun, | ||
| 12 | Anlatım, Eğitsel Oyun, | ||
| 13 | Bireysel Çalışma, Anlatım, Eğitsel Oyun, | ||
| 14 | Bireysel Çalışma, Anlatım, Eğitsel Oyun, | ||
| 15 | Bireysel Çalışma, Anlatım, Eğitsel Oyun, | ||
| 16 | Bireysel Çalışma, Anlatım, Eğitsel Oyun, | ||
| 17 | Bireysel Çalışma, Anlatım, Eğitsel Oyun, | ||
| 18 | Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Anlatım, Eğitsel Oyun, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Parazitolojiye giriş. Parazitlerin genel özellikleri. Sınıflandırılması ve Parazit inceleme yöntemleri | |
| 2 | Protozoonların genel özellikleri ve Tıbbi Parazitoloji içerisinde yer alan protozoonlar | |
| 3 | İnsan vücuduna yerleşen amipler (Entamoeba histolytica ve Entamoeba coli) ve ameobiasis. | |
| 4 | Diğer Barsak Protozoonları Giardia intestinalis ve Giardiasis; Balantidium coli, Dientamoeba fragilis, Isospora belli ve Cryptosporidium parvum, Cyclospora spp. , Sarcocystis spp. , Microsporidia, Trichomoniasis ( Trichomonas hominis , Trichomonas tenax, | |
| 5 | Plasmodium türleri ve sıtma, Babesia spp. | |
| 6 | Kan ve doku kamçılıları (Leishmania donovani, Leishmania tropica, Leishmania mexicana, Leishmania brasiliensis) | |
| 7 | Trypanosoma türleri (Trypanosoma brucei gambiense, Trypanosoma brucei rhodesiense, Trypanosoma cruzi) ve oluşturdukları hastalıklar, Toxoplasmosis ve Toxoplasma gondii, Pneumocystis carinii | |
| 8 | Helmintlere giriş ve nematodların genel özellikleri Bağırsak nematodları (Ascaris lumbricoides, Strongyloides stercoralis, Enterobius vermicularis, Trichuris trichiura, Ancylostoma duodenale, Necator americanus) | |
| 9 | Doku nematodları (Visceral larva migrans, Kutanöz larva migrans, Trichinella spiralis, Dracunculus medinensis) Filarial nematodları (Wuchereria bancrofti, Brugia malayi, Onchocerca volvulus, Loa loa, Dirofilaria spp. , | |
| 10 | Yıl içi Sınavı | |
| 11 | Sestodların genel özellikleri Taenia saginata, Taenia solium, Hymenolepis nana, Hymenolepis dimunuta, Dipylidium canium, Diphyllobothrium latum, | |
| 12 | Kist hidatik, Echinococcus multilocularis, Multiceps multiceps | |
| 13 | Trematodların genel özellikleri Schistosoma, Schistosoma spp. , Fasciola hepatica, Dicrocoelium dentriticum, | |
| 14 | Artropodların genel özellikleri |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1-Tıbbi Mikrobiyoloji Laboratuvar Kitabı, Ed: Mustafa ALTINDİŞ. Nobel Tıp Kitapevi, İstanbul 2- Tıbbi Mikrobiyoloji Ed: Tuba DAL, Akademisyen Kitapevi, Ankara 3-Fatih Güleç, Gökhan Günaydın, İdris Şahin, Mustafa Öztürk, Selçuk Sami Biricik. MİKROBİYOLOJİ, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul 4-Tıbbi Mikrobiyoloji. İÜ. İstanbul Tıp Fak. Temel ve Klinik Bilimler Ders Kitapları; Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul 5- Temel ve Klinik Mikrobiyoloji, Ed: Şemsettin USTAÇELEBİ, Güneş Tıp Kitapevi, İstanbul 6- Manual of Clinical Microbiology, Ed: Patric k Murray, ASM Press, Washington. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Mesleği ile ilgili güncel bilgileri içeren önlisans düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | X | |||||
| 2 | Mesleğinde güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. | X | |||||
| 3 | Mesleği ile ilgili bilgi ve becerileri kullanarak, verileri değerlendirir,yorumlar,çözüm önerileri sunar.. | X | |||||
| 4 | İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | X | |||||
| 5 | Mesleği ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin kullanır. | X | |||||
| 6 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. | X | |||||
| 7 | Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. | X | |||||
| 8 | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve mesleği ile gerekli iletişimi kurabilir. | X | |||||
| 9 | Mesleki çalışmalarıbağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla yürütebilir. | X | |||||
| 10 | Alanında çalışmaların yürütülmesinde ve sorunların çözümlenmesinde ekip üyesi olarak yer alır. | X | |||||
| 11 | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini, çözüm önerilerini ilgili kişilerle paylaşır. | X | |||||
| 12 | Tıbbi laboratuvar ortamını ve işleyişini bilir. | X | |||||
| 13 | Tıbbi laboratuvara gelen numuneleri; kabul etme, analiz etme, raporlama ve sonuçları iletme işlemlerini tanımlar ve yapar. | X | |||||
| 14 | Laboratuvar hijyeni, güvenliği ve atık yönetimini açıklar. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Parazit organizmalar ve parazitoloji hakkında temel bilgiler edinir | 5 | 5 | ||||||||||||
| 2 | Parazitoloji laboratuvarında kullanılan araç- gereçler, cihazlar ve mikroskopların kullanımını öğrenir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
| 3 | Dışkı inceleme yöntemlerini ve serum fizyolojik ve lugol ile preparat hazırlama ve mikroskopta inceleme öğrenilir. Gözle görülen parazitlerin Ascaris lumbricoides, Taenia saginata halkası, E.vermicularis vs. parazitleri tanıyabilecektir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||
| 4 | İnce yayma ve kalın yayma için uygun bir şekilde kan alabilecek ve İnce yayma ve kalın yayma preparatları hazırlayabilecektir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||
| 5 | Perianal materyal yöntemini tanımlayabilecek, materyal almasını bilecek, hazırlanan preparatı mikroskopta 10X oküler ve 10X objektifle, daha sonra 40X oküler ve 10X objektifle inceleyebilecektir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
| 6 | Parazitleri tanımlamada kullanılan spesifik boyama yöntemlerini tanımlayabilecek ve boyaları hazırlayabilecektir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
| 7 | Kan parazitlerinin tanısında kullanılan boyama yöntemini uygulayabilecek ve kan parazitlerini tanımlayabilecektir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
| 8 | Ülkemizde görülen paraziter enfeksiyonları tanımlayabilecektir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
| 9 | Parazitolojik tanı yöntemlerini öğrenir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
| 10 | |||||||||||||||
| 11 | |||||||||||||||
| 12 | |||||||||||||||
| 13 | |||||||||||||||
| 14 | |||||||||||||||
| 15 | |||||||||||||||
| 16 | |||||||||||||||
| 17 | |||||||||||||||
| 18 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| 2. Kısa Sınav | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 83 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,32 | ||
| dersAKTSKredisi | 3 | ||