| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Tıbbi Biyoloji ve Genetik | LAB 103 | 1 | 2 + 0 | 2 | 3 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYLA EREN ÖZDEMİR |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi AYLA EREN ÖZDEMİR, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bir canlı organizmanın varoluş mekanizmalarını bilmek ve hücre yapılarını öğrenmek, genetik yapısını incelemek, Mendel genetiği, genel genetik, moleküler genetik ve insan genetiği hakkında bilgi sahibi olmaktır. |
| Dersin İçeriği | Biyolojiye giriş; Canlı nedir? Canlılığın başlangıcı; Hücrenin fiziksel yapısı; Hücre taşıma sistemleri; Hücrenin kimyasal yapısı; Hücrenin ve hücre içi organellerin genel özellikleri; Hücre bölünmesi; Mitoz ve mayoz bölünme, Genetik materyalin yapısı; DNA yapı ve fonksiyonları, Mendel genetiği ve sitogenetik; Kromozom anomalileri; Genetik hastalıklar |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Canlıların nasıl var olduklarını öğrenir. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | |
| 2 | Hücrenin fiziksel ve kimyasal yapısını öğrenir. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | |
| 3 | Hücrenin zarında taşıma olaylarını öğrenir. | Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Anlatım, Tartışma, | |
| 4 | Hücrenin metabolizmasını öğrenir. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | |
| 5 | Hücre bölünmesinin nasıl gerçekleştiğini öğrenir. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 6 | Genetik materyalin yapısını öğrenir. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | |
| 7 | Genetik hastalıklar hakkında bilgi kazanır. | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | |
| 8 | Gen tedavileri hakkında bilgi kazanır | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | |
| 9 | DNA’nın Fonksiyonlarıı öğrenir | ||
| 10 | Genetik Materyalin Yapısı, Çoğalması hakkında bilgi sahibi olur | ||
| 11 | Genom Organizasyonunu öğrenir | ||
| 12 | İnsan Kromozomları ve Kromozom Düzensizlikleri hakkında bilgi sahibi olur | ||
| 13 | Populasyon Genetiğini öğrenir | ||
| 14 | Rekombinat DNA Teknolojisi öğrenir |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Canlı nedir? Canlıların varoluş hipotezleri | |
| 2 | Hücrenin kimyasal ve fiziksel yapısı | |
| 3 | Hücre içi organeller ve yapıları | |
| 4 | Hücre zarı ve fonksiyonları | |
| 5 | Kan ve sıvı-elektrolitler | |
| 6 | Hücre Bölünmesi | |
| 7 | Ara sınav | |
| 8 | Genetiğin temeli ve Genetik Materyalin Yapısı | |
| 9 | DNA’nın Fonksiyonları | |
| 10 | Genetik Materyalin Yapısı, Çoğalması ve Protein Sentezi | |
| 11 | Genom Organizasyonu: DNA Dizileri ve Kromozom | |
| 12 | İnsan Kromozomları ve Kromozom Düzensizlikleri | |
| 13 | Populasyon Genetiği | |
| 14 | Rekombinat DNA Teknolojisi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Slayt Sunum
|
| Ders Kaynakları | Başaran N. (1994): Tıbbi Genetik. 5. baskı, Bilim Teknik Yayınevi, İSTANBUL Alberts B., Johnson A., Lewis J., Raff M., Roberts K., Walter P., “Molecular Biology of the Cell” Garland Science, Fourth Edition (2002) |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Mesleği ile ilgili güncel bilgileri içeren önlisans düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | X | |||||
| 2 | Mesleğinde güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. | X | |||||
| 3 | Mesleği ile ilgili bilgi ve becerileri kullanarak, verileri değerlendirir,yorumlar,çözüm önerileri sunar.. | X | |||||
| 4 | İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||
| 5 | Mesleği ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin kullanır. | X | |||||
| 6 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. | X | |||||
| 7 | Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. | X | |||||
| 8 | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve mesleği ile gerekli iletişimi kurabilir. | X | |||||
| 9 | Mesleki çalışmalarıbağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla yürütebilir. | X | |||||
| 10 | Alanında çalışmaların yürütülmesinde ve sorunların çözümlenmesinde ekip üyesi olarak yer alır. | ||||||
| 11 | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini, çözüm önerilerini ilgili kişilerle paylaşır. | X | |||||
| 12 | Tıbbi laboratuvar ortamını ve işleyişini bilir. | X | |||||
| 13 | Tıbbi laboratuvara gelen numuneleri; kabul etme, analiz etme, raporlama ve sonuçları iletme işlemlerini tanımlar ve yapar. | X | |||||
| 14 | Laboratuvar hijyeni, güvenliği ve atık yönetimini açıklar. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Canlıların nasıl var olduklarını öğrenir. | 5 | |||||||||||||
| 2 | Hücrenin fiziksel ve kimyasal yapısını öğrenir. | 5 | 5 | ||||||||||||
| 3 | Hücrenin zarında taşıma olaylarını öğrenir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
| 4 | Hücrenin metabolizmasını öğrenir. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
| 5 | Hücre bölünmesinin nasıl gerçekleştiğini öğrenir. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
| 6 | Genetik materyalin yapısını öğrenir. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
| 7 | Genetik hastalıklar hakkında bilgi kazanır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
| 8 | Gen tedavileri hakkında bilgi kazanır | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
| 9 | DNA’nın Fonksiyonlarıı öğrenir | ||||||||||||||
| 10 | Genetik Materyalin Yapısı, Çoğalması hakkında bilgi sahibi olur | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
| 11 | Genom Organizasyonunu öğrenir | ||||||||||||||
| 12 | İnsan Kromozomları ve Kromozom Düzensizlikleri hakkında bilgi sahibi olur | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
| 13 | Populasyon Genetiğini öğrenir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
| 14 | Rekombinat DNA Teknolojisi öğrenir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Kısa Sınav | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 109 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,36 | ||
| dersAKTSKredisi | 3 | ||