| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Beden Eğitimi ve Vücut Geliştirme I | IAY 105 | 1 | 2 + 1 | 3 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. OĞUZHAN YILDIZ |
| Dersi Verenler | Öğr.Gör. OĞUZHAN YILDIZ, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
| Dersin Amacı |
Öğrencilerin temel fiziksel uygunluk, dayanıklılık ve motor becerilerini geliştirmeleri; mesleki görevlerde doğru postür, nefes ve temel kuvvet egzersizlerini güvenli biçimde uygulayabilmeleri amaçlanmaktadır. |
| Dersin İçeriği |
Temel ısınma ve esneme teknikleri, aerobik dayanıklılık egzersizleri, vücut ağırlığıyla kuvvet çalışmaları, postür ve solunum teknikleri, esneklik ve denge çalışmaları, temel fonksiyonel kuvvet egzersizleri, mesleki taşıma hareketlerine hazırlık. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Temel ısınma-soğuma ve esneme protokollerini açıklar, güvenli biçimde uygular. | Gösterip Yaptırma, | |
| 2 | Aerobik dayanıklılığı artırmaya yönelik antrenman planı tasarlar ve uygular. | Anlatım, Bireysel Çalışma, | |
| 3 | Vücut ağırlığıyla kuvvet egzersizlerini doğru biyomekanikle icra eder. | Anlatım, | |
| 4 | Doğru postür ve solunum tekniklerini mesleki görevlerde kullanır. | Anlatım, | |
| 5 | Fiziksel aktivite-sağlık-mesleki performans ilişkisini analiz eder. | Anlatım, | |
| 6 | Çeviklik ve denge gerektiren motor becerileri güvenli biçimde sergiler. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 7 | Fiziksel Uygunluğunu Geliştirir ve Korumak İçin Temel Antrenman Metotlarını Uygular | Anlatım, | |
| 8 | Fiziksel Uygunluğunun Değerlendirilmesinde Kullanılan Ölçüm Yöntemlerini Bilir | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Fiziksel Uygunluğun Acil Yardım Mesleğindeki Önemi ve Dersin Tanıtımı | |
| 2 | Isınma, Soğuma ve Esneme Egzersizlerinin Temel İlkeleri | |
| 3 | Aerobik Kapasiteyi Artırmaya Yönelik Kardiyovasküler Antrenmanlar | |
| 4 | Vücut Ağırlığı ile Kuvvet ve Dayanıklılık Egzersizleri | |
| 5 | Postür Kontrolü ve Solunum Teknikleri | |
| 6 | Esneklik ve Eklem Mobilitesinin Geliştirilmesi | |
| 7 | Çeviklik ve Reaksiyon Zamanı Antrenmanları | |
| 8 | Fonksiyonel Kuvvet Çalışmaları (Direnç Temelli Uygulamalar) | |
| 9 | Denge, Motor Koordinasyon ve Proprioseptif Uyarımlar | |
| 10 | Takım Temelli Dayanıklılık ve İşbirliği Egzersizleri | |
| 11 | Güvenli Yük Kaldırma ve Taşıma Becerilerine Yönelik Antrenmanlar | |
| 12 | Fiziksel Uygunluk Özellikleri, Paramedik mesleğine göre fiziksel özelliklerin önemi | |
| 13 | Fiziksel Aktivite ve Stres Yönetimi İlişkisi | |
| 14 | Dönem Sonu Bütüncül Performans Değerlendirmesi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1]Muratlı, S., Kalyoncu, O. ve Şahin, G; Antrenman ve Müsabaka, Atölye Ofset, 3. Baskı, 2011. İstanbul |
| Ders Kaynakları | [1]Muratlı, S., Kalyoncu, O. ve Şahin, G; Antrenman ve Müsabaka, Atölye Ofset, 3. Baskı, 2011. İstanbul [2] Urartu, Ü; Voleybol Teknik – Taktik – Kondisyon, İnkılap Kitapevi, 3. Baskı, 2006, Ankara [3]Özer, K; Fiziksel Uygunluk, Nobel Yayın Dağıtım, 2001, Ankara. [4]Zorba, E; Herkes İçin Spor ve Fiziksel Uygunluk. GSGM Yayınları, 1999, Ankara. [5] İşler, H; Beden Eğitimi ve Spor Bilgileri El Kitabı, Ofset Matbaa, 1. Baskı, 2001, Ankara [6]Fox, E.L., Bowers, R.W., Foss, M.L. (2013). The Physiological Basis of Physical Education and Athletics. McGraw-Hill. [7]Bompa, T. & Buzzichelli, C.A. (2018). Periodization: Theory and Methodology of Training. Human Kinetics. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | X | |||||
| 2 | iş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | X | |||||
| 3 | Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. | ||||||
| 4 | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. | ||||||
| 5 | Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. | ||||||
| 6 | Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. | ||||||
| 7 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
| 8 | Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. | ||||||
| 9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. | ||||||
| 10 | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. | ||||||
| 11 | Temel ve ileri yaşam desteği konusunda açıklar ve uygular. | X | |||||
| 12 | Acil sağlık hizmetlerinin sunumunda kullanılan ekipmanları tanımlar ve kullanır. | X | |||||
| 13 | Acil sağlık hizmetlerinin sunumunda kendinin, hastanın ve olay yerinin güvenliğini sağlar ve yönetir. | X | |||||
| 14 | Acil sağlık hizmetlerine yönelik yasal mevzuatları açıklar. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Temel ısınma-soğuma ve esneme protokollerini açıklar, güvenli biçimde uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
| 2 | Aerobik dayanıklılığı artırmaya yönelik antrenman planı tasarlar ve uygular. | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
| 3 | Vücut ağırlığıyla kuvvet egzersizlerini doğru biyomekanikle icra eder. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
| 4 | Doğru postür ve solunum tekniklerini mesleki görevlerde kullanır. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
| 5 | Fiziksel aktivite-sağlık-mesleki performans ilişkisini analiz eder. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
| 6 | Çeviklik ve denge gerektiren motor becerileri güvenli biçimde sergiler. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
| 7 | Fiziksel Uygunluğunu Geliştirir ve Korumak İçin Temel Antrenman Metotlarını Uygular | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
| 8 | Fiziksel Uygunluğunun Değerlendirilmesinde Kullanılan Ölçüm Yöntemlerini Bilir | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| 1. Ara Sınav | 80 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 103 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,12 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||