| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Çalışma İlişkileri | IKY 305 | 5 | 4 + 0 | 4 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | - |
| Önerilen Seçmeli Dersler | - |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. SEMİH ERGELEN |
| Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. SEMİH ERGELEN, |
| Dersin Yardımcıları | - |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Bilimsel bir alan olarak çalışma ilişkilerinin yapısı, temel yaklaşımları, kurumları, politikaları ve sonuçlarının incelenmesi ve değerlendirilmesi bu dersin temel amacını oluşturmaktadır. |
| Dersin İçeriği | Çalışma ilişkilerinin tarihsel süreçte oluşumunu ve değişimini anlayabilmek |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Endüstri ilişkileri kavramını dar ve geniş anlamda tanımlar, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Endüstri ilişkilerinin aktörlerini ve bu aktörlerin işyeri, işletme, ulusal ve uluslararası düzeydeki faaliyetlerini açıklar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
| 3 | Endüstri ilişkileri ile ilgili farklı teorik yaklaşımları ve yöneltilen eleştirileri tartışır. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Sendika kavramını, sendikal hakları, sendikaların ortaya çıkış sürecini, farklı sendikal modellerin varlığının nedenlerini açıklar. | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
| 5 | Devletin endüstri ilişkilerinde üstlenmiş olduğu rolleri açıklar. | Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 6 | Endüstri ilişkilerinde ortaya çıkan yeni gelişmeleri nedenleri ve sonuçları ile değerlendirir. | Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 7 | Toplu pazarlık kavramını, unsurlarını ve toplu pazarlığın niteliğini tanımlar, | Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 8 | Toplu pazarlığın içerdiği konuları, sürecini ve kapsamını tartışır, | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
| 9 | Toplu iş uyuşmazlığı kavramını ve türlerini tanımlar, | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 10 | Toplu iş uyuşmazlıklarının çözümünde kullanılan barışçıl ve mücadeleci çözüm yollarını açıklar, | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
| 11 | Endüstri ilişkilerinde ortaya çıkan yeni gelişmeleri nedenleri ve sonuçları ile değerlendirir. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Çalışma İlişkileri: Temel Kavramlar | |
| 2 | Sanayi Devrimi | |
| 3 | İşçi Sınıfı ve İşçi Sendikaları | |
| 4 | Yönetim ve İşveren Sendikaları | |
| 5 | Devlet ve Endüstri İlişkilerindeki Rolü | |
| 6 | Endüstri İlişkilerinin Teorik Çerçevesi | |
| 7 | Çalışma İlişkileri Belgesel Gösterimi | |
| 8 | Toplu Çalışma İlişkilerinin Tarafları | |
| 9 | Toplu Pazarlık | |
| 10 | Toplu İş Uyuşmazlıkları ve Çözüm Yolları | |
| 11 | Dünyada Çalışma İlişkileri | |
| 12 | Türkiye'de Çalışma İlişkilerinde Esneklik ve Kuralsızlaştırma | |
| 13 | Çalışma İlişkilerinde Yeni Gelişmeler | |
| 14 | Genel Değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Sabis Dokümanlara Yüklenen Ders Notları |
| Ders Kaynakları | Hobsbawn, E: J (1989) Devrim Çağı: 1789-1848, V Yayınları, Ankara Why the Industrial Revolution Happened Here-BBC Belgeseli |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Disiplinindeki temel kavramları ve kuramları bilir. | X | |||||
| 2 | Disiplinindeki sorunları analiz edip bu sorunlara çözüm önerileri sunacak analitik düşünme becerilerine sahiptir. | X | |||||
| 3 | Girişimci kişilik özelliklerini tanır ve girişimci kişilik özelliklerini geliştirme fırsatlarını izler. | X | |||||
| 4 | Girişimci ve iç girişimci davranışları tanır, bu davranışları iş fırsatlarını değerlendirmede ve görev yaptığı kurumlarda yeniliği teşvik etmede sergileyebilir. | X | |||||
| 5 | Bilgi teknolojisinin kavramsal bilgisine ve pratik uygulamalarına hâkimdir. | X | |||||
| 6 | Alanına yönelik bilgi teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
| 7 | Meslek yaşamında insanların ve ekonomilerin gelişimini ve çevrenin iyileştirilmesini sağlayan faaliyetleri tasarlayabilir. | X | |||||
| 8 | İş yaşamında etik sorunların ve bu sorunların toplumsal ve kurumsal etkilerinin farkında olur. | X | |||||
| 9 | Sorun çözme süreçlerinde etik sorumluluklarını bilir ve bu süreçlerde etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Endüstri ilişkileri kavramını dar ve geniş anlamda tanımlar, | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 4 | 4 |
| 2 | Endüstri ilişkilerinin aktörlerini ve bu aktörlerin işyeri, işletme, ulusal ve uluslararası düzeydeki faaliyetlerini açıklar. | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 4 | 3 |
| 3 | Endüstri ilişkileri ile ilgili farklı teorik yaklaşımları ve yöneltilen eleştirileri tartışır. | 5 | 4 | 2 | 2 | 2 | 3 | 4 | 4 | 3 |
| 4 | Sendika kavramını, sendikal hakları, sendikaların ortaya çıkış sürecini, farklı sendikal modellerin varlığının nedenlerini açıklar. | 5 | 4 | 2 | 2 | 2 | 3 | 4 | 4 | 3 |
| 5 | Devletin endüstri ilişkilerinde üstlenmiş olduğu rolleri açıklar. | 5 | 4 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 4 |
| 6 | Endüstri ilişkilerinde ortaya çıkan yeni gelişmeleri nedenleri ve sonuçları ile değerlendirir. | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | 3 | 4 | 4 | 3 |
| 7 | Toplu pazarlık kavramını, unsurlarını ve toplu pazarlığın niteliğini tanımlar, | 5 | 4 | 2 | 2 | 2 | 3 | 4 | 4 | 4 |
| 8 | Toplu pazarlığın içerdiği konuları, sürecini ve kapsamını tartışır, | 5 | 4 | 2 | 2 | 2 | 3 | 4 | 4 | 4 |
| 9 | Toplu iş uyuşmazlığı kavramını ve türlerini tanımlar, | 5 | 4 | 2 | 2 | 2 | 3 | 4 | 4 | 4 |
| 10 | Toplu iş uyuşmazlıklarının çözümünde kullanılan barışçıl ve mücadeleci çözüm yollarını açıklar, | 5 | 4 | 2 | 2 | 2 | 3 | 4 | 5 | 5 |
| 11 | Endüstri ilişkilerinde ortaya çıkan yeni gelişmeleri nedenleri ve sonuçları ile değerlendirir. | 5 | 5 | 2 | 2 | 2 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 80 |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 15 | 15 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 125 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||