| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| 20. Yy. Dilbilim Akımları | ADE 604 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. CÜNEYT ARSLAN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Ebru Zarzavatçıoğlu |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | 20.Yüzyılın başlamasıyla dilbilim alanında yeni akımlar oluşarak, dilbilimine bakış açılarının köklü bir değişim geçirmesini anlaşılır kılmak. |
| Dersin İçeriği | 20.Yüzyılda gelişen dilbilim kavramları anlatılacak, dile getirilen yeni bakış açıları tartışılacak. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Farklı yaklaşımlarla metin analizi yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Yeni oluşan dilbilimiyle ilgili kavramları açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Yeni oluşumları kendi diline uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Dil teorilerini kavrayarak bunları edebi eserler üzerinde uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Yeni araştırma yöntemleri geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Yeni bakış açıları geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Semiotik | |
| 2 | Ferdinand de Saussure | |
| 3 | Das Organenmodell der Sprache von Karl Bühler | |
| 4 | Leonard Bloomfield”in Anlam kavramı | |
| 5 | Leo Weisbergerin içeriksel dilbilgisi kavramı | |
| 6 | Nikolaj S. Trubetzkoy”un Ses bilgisi Teorisi | |
| 7 | Jean Fourguet”in ‘Tümce’ Kavramı | |
| 8 | Hans J.Heringer”in Syntax Kavramı | |
| 9 | Ara Sınav | |
| 10 | Tesnieres”in Dilbilgisi Teorileri | |
| 11 | Wittgenstein”in dil oyunları Teorisi | |
| 12 | Dil Değişimleri | |
| 13 | Dilbilim ve Stilistik | |
| 14 | Chomsky ve Dilbilim |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Wolf Gewehr ve Klaus Peter Klein: Grundprobleme der Linguistik |
| Ders Kaynakları | Bussmann, Haudumod: Lexikon der Sprachwissenschaft |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak | X | |||||
| 2 | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak | X | |||||
| 3 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak | X | |||||
| 4 | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak | X | |||||
| 5 | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak | X | |||||
| 6 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak | X | |||||
| 7 | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek | X | |||||
| 8 | Tez konusu ile ilgili en az bir akademik yayın yapmak (tercihen ulusal veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlatmak) | X | |||||
| 9 | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak | X | |||||
| 10 | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Farklı yaklaşımlarla metin analizi yapar. | ||||||||||
| 2 | Yeni oluşan dilbilimiyle ilgili kavramları açıklar. | ||||||||||
| 3 | Yeni oluşumları kendi diline uygular. | ||||||||||
| 4 | Dil teorilerini kavrayarak bunları edebi eserler üzerinde uygular. | ||||||||||
| 5 | Yeni araştırma yöntemleri geliştirir. | ||||||||||
| 6 | Yeni bakış açıları geliştirir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Sözlü Sınav | 3 | 8 | 24 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 3 | 3 |
| Final | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 152 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||