| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Edebiyatbilim ve Didaktik | ADE 610 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ALPER KELEŞ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Yazınbilime ilişkin temel unsurları açımlamak ve yazınbilim derslerinde didaktik kavramını analiz etmek. |
| Dersin İçeriği | Dersin içeriği, erek doğrultusunda seçilmiş aşağıdaki kaynak kitapların öğrenciyle |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Yazın ve yazınbilim kavramlarını temel özellikleriyle birlikte açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, | |
| 2 | Yazınbilim derslerini didaktik açıdan etkili bir biçimde işleme tekniklerini uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, | |
| 3 | Pozitivizm,idealizm, varoluşçuluk, gibi eleştiri ve inceleme yöntemlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, | |
| 4 | Bu yöntemlerin eser analizlerinde uygulaması yapılır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 5 | Edebiyat bilimin inceleme ve eleştiri dışındaki edebiyat tarihi hakkında bilgi verilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 6 | Edebi türler tek tek anlatılır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Öğrencilere dersin içeriği, işlenecek konular, izlenecek yöntem ve ders materyalleri tanıtılır ve öğrencilere, sunum yapacakları konular dağıtılır. | |
| 2 | Yazın nedir? Yazının/okuma ediminin yaşamımızdaki yeri, filoloji bölümleri için anlamı ve önemi üzerine tartışma. Yazınbilim kavramına ve yazınbilim/yorumbilim tekniklerine giriş. | |
| 3 | Aristoteles’in Poetika’sı ve Todorov’un Poetikaya Giriş kitapları incelenerek, poetika kavramı tanımlanır. | |
| 4 | Akşit Göktürk’ün Okuma Uğraşı adlı kitabı çerçevesinde yazın, kurmaca dünya, okuma edimi kavramları incelenir. | |
| 5 | Umberto Eco’nun kitabı çerçevesinde anlatı dünyası ve anlatım teknikleri incelenir. | |
| 6 | Berna Moran’ın kitabı çerçevesinde yazın kuramları ve yorumbilim yöntemleri incelenir. Öğrenciler sunum yapar. | |
| 7 | Yabancı dil öğretiminde yazınbilim derslerinde kullanılan materyal ve yöntemlere genel bakış. | |
| 8 | Yabancı dil öğretiminde yazınsal metinlerin incelenmesine ilişkin kuramlar. | |
| 9 | Dil öğretiminde yazınsal metinlerin yeri ve yazınsal metin incelemesi. | |
| 10 | Sınav | |
| 11 | Örnek yazınsal metin incelemeleri-öğrencilerin sunumları | |
| 12 | Örnek yazınsal metin incelemeleri-öğrencilerin sunumları | |
| 13 | Örnek yazınsal metin incelemeleri-öğrencilerin sunumları | |
| 14 | Sınav |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Ders ile ilgili makaleler |
| Ders Kaynakları | -Aristoteles, Poetika, Remzi Kitabevi, çev. İ. Tunalı, İstanbul, 2002. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak | X | |||||
| 2 | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak | X | |||||
| 3 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak | X | |||||
| 4 | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak | X | |||||
| 5 | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak | X | |||||
| 6 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak | X | |||||
| 7 | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek | X | |||||
| 8 | Tez konusu ile ilgili en az bir akademik yayın yapmak (tercihen ulusal veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlatmak) | X | |||||
| 9 | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak | X | |||||
| 10 | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Yazın ve yazınbilim kavramlarını temel özellikleriyle birlikte açıklar. | ||||||||||
| 2 | Yazınbilim derslerini didaktik açıdan etkili bir biçimde işleme tekniklerini uygular. | ||||||||||
| 3 | Pozitivizm,idealizm, varoluşçuluk, gibi eleştiri ve inceleme yöntemlerini açıklar. | ||||||||||
| 4 | Bu yöntemlerin eser analizlerinde uygulaması yapılır. | ||||||||||
| 5 | Edebiyat bilimin inceleme ve eleştiri dışındaki edebiyat tarihi hakkında bilgi verilir. | ||||||||||
| 6 | Edebi türler tek tek anlatılır. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 30 |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Sözlü Sınav | 3 | 8 | 24 |
| Final | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 155 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,2 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||